آیا ساعت5عصر مدیری به انتخابات 88 ربط دارد؟
 الوند در گفت‌وگویی نسبت به این موضوع اعتراض کرده و گفته است در ۲۰ سال اخیر یک‌بار هم ندیده که مدیری متنی بنویسد.

حتی یکبار هم ندیدم مهران مدیری متنی بنویسد!

«ساعت ۵ عصر» اولین فیلم مهران مدیری در مقام کارگردان قرار است بعد از «نهنگ عنبر ۲» اکران شود و تبلیغات آن مدتی است که شروع شده، اما نکته جالب این‌جاست که در هیچ‌کدام از پوستر و بیلبوردهایی که در سطح شهر یا فضای مجازی منتشر شده نامی از خشایار الوند نویسنده این فیلم وجود ندارد و نام مهران مدیری به عنوان نویسنده آورده شده است.

نام مهران مدیری و خشایار الوند در پروژه‌های مختلف تلویزیونی در کنار هم دیده شده است و مدیری در برنامه «هفت» نیز اعلام کرده بود اولین فیلم سینمایی‌اش را بر اساس فیلم‌نامه‌ای از الوند می‌سازد. حالا با شروع تبلیغات این فیلم نام این نویسنده از میان عوامل فیلم حذف شده که باعث دلخوری او شده است، اما عجیب‌تر این‌جاست که نام خود مدیری به عنوان نویسنده ذکر شده است!

خشایار الوند درباره دلیل این اتفاق  می‌گوید:
«وقتی قرارداد واگذاری فیلمنامه ای را می بندیم تمام حقوق مربوطه را واگذار می کنیم اما نه اینکه ناممان هم تغییر کند. اینکه نامم در پوستر نیست برای خودم هم عجیب است؛ مهران مدیری اگر می‌خواست نام خودش را به عنوان نویسنده بزند چرا در «هفت» نام مرا اعلام کرد و بعدتر در «دورهمی» هم از من گفت.»

الوند در ادامه به قراردادی که برای این فیلم‌نامه بسته اشاره می‌کند و می‌گوید:
«فیلمنامه «ساعت ۵ عصر» برای من است و بابت آن قرارداد بسته ام و ۱۲۰ میلیون هم دستمزدم بوده است و حالا اینکه می بینم نامم در پوستر نیست عجیب است.»

این نویسنده با اشاره به سابقه همکاری‌های مختلفش با مدیری این‌طور ادامه می‌دهد:
«من نزدیک ۲۰ سال است با مدیری همکاری دارم و یک بار هم ندیده‌ام مدیری متنی بنویسد. البته در سال‌های اخیر بارها این را دیده‌ایم که خیلی‌ها دوست دارند با ایجاد تغییراتی ولو جزیی در فیلمنامه در حد تغییر نام کاراکتر و تغییر یکی دو دیالوگ نام خود را به عنوان سناریست جا بزنند ولی اینکه نام نویسنده حذف شود پرسش برانگیز است.»

به گفته او حتی در این مدت اختلافی هم میان او و مدیری پیش نیامده است که باعث چنین اتفاقی شده باشد:
«ابدا اختلاف سلیقه‌ای نبود و من بعد از اینکه فیلمنامه کامل را به ایشان دادن درگیر «دیوار به دیوار» شدم و دیگر ازشان خبری نداشتم؛ البته یکی دو بار همدیگر را دیدیم و همه چیز صمیمانه پیش رفت. البته جای تعجب بود که تقریبا از اوایل تولید در فهرست عوامل اسم نویسنده را نزدند و حتی وقتی در اطلاع رسانی‌های رسمی عکس همه عوامل می‌آمد عکسی از من نبود.»

با توجه به این‌که برخی تصاویر و حتی تیزر منتشر شده از «ساعت ۵ عصر» به حال و هوای انتخابات شباهت دارد، الوند درباره ارتباط این فیلم‌نامه با انتخابات می‌گوید:
«آنچه من نوشتم ربطی به انتخابات ۸۸ نداشت و اصلا سیاسی نبود. البته درگیری کاراکتر اصلی با برخی اغتشاشات و بی نظمی‌ها که همواره در جامعه ما وجود داشته و مثلا اخیرا در رابطه با برخی موسسات مالی روی داده، در فیلمنامه بود.»

این نویسنده در پایان توضیح می‌دهد:

«نگارش طرح اولیه مربوط به قبل از انتخابات ۸۸ بود و در زمانی که درگیر «قهوه تلخ» بودیم طرح اولیه کمی گسترش یافت و در نهایت فیلمنامه نهایی را شهریور پارسال نوشتم.»

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: icinema.ir/cinemajournal.ir