پگاه آهنگرانی از رویاهای خاکستری اش گفت
پگاه آهنگرانی کارگردان «خانه سینما» که در مستندش جای گفتگو با جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی خالی است، می‌گوید شمقدری حاضر به گفتگو نشده است.

گفت و گو با پگاه آهنگرانی

پگاه آهنگرانی که با مستند بلند «خانه سینما» در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد گفت:
مستند «خانه سینما» درباره وقایع و اتفاقاتی است که خانه سینما از سال ۹۰ تا ۹۲ پشت سرگذاشت و در این مستند بحرانی که خانه سینما طی ۲ سال پشت سرگذاشت به تصویر کشیده شده است. مستند «خانه سینما» را می توان گزارشی از تعطیلی موقت این نهاد صنفی دانست و در آن شاهد اتفاقاتی هستیم که منجر به تعطیلی خانه سینما شد و به بررسی دلایل این تعطیلی نیز می پردازیم.

این بازیگر سینما در پاسخ به اینکه از همان زمان قصد ساخت مستندی در این باره داشتید، تاکید کرد:
در همان دورانی که خانه سینما تعطیل شد در بطن ماجرا حضور داشتم و سعی کردم به صورت جسته گریخته از حضور هنرمندان در خانه سینما فیلمبرداری کنم. البته در آن زمان با این دید که بخواهم مستندی از این وقایع بسازم، تصویربرداری نمی کردم و بیشتر به این فکر می کردم که این تصاویر را به صورت آرشیو برای خود حفظ کنم تا اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به من پیشنهاد داد تا این تصاویر را تبدیل به یک اثر مستند کنم. من متریال لازم برای تولید این مستند را در اختیار داشتم تا اینکه در سال ۹۴ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیشنهاد ساخت مستند را داد.

وی با اشاره به اینکه مستند «خانه سینما» به مدت ۶۲ دقیقه ساخته شده است، بیان کرد:
این مستند برپایه مصاحبه ساخته شده است و شاهد گفتگو با چهره های فعال آن دوره مانند اعضای هیات مدیره خانه سینما به عنوان مدافعان حفظ این نهاد صنفی و جناح مخالف ادامه فعالیت خانه سینما که شامل زنده یاد حبیب الله کاسه ساز، سید ضیاء هاشی و… می شوند، هستیم.

کارگردان مستند «مردان ارباب جمشید/ رویاهای خاکستری» گفت:
این مستند با بررسی تاریخچه نهادهای صنفی سینمایی از قبل از انقلاب آغاز می شود و اشاره می کنیم که در گذشته نیز خانه هنرمندان سینمای ایران وجود داشته است. یکی دیگر از مواردی که در این مستند به آن تاکید و اشاره شده اهمیت خانه سینما است و اینکه چه مواردی سبب می شود تا خانه سینما شکل می گیرد و در نهایت به بسته شدن خانه و فعالیت دوباره آن اشاره شده است.

بازیگر فیلم سینمایی «قاتل اهلی» بیان کرد:
با توجه به اینکه جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی مهمترین نقش را در بسته شدن خانه سینما داشت تمام تلاش خود را کردیم با او مصاحبه کنیم، اما متاسفانه راضی به این مصاحبه نشد ولی با توجه به اینکه در آن دوران مصاحبه های مطبوعاتی بسیاری در رسانه های مختلف داشت از آنها در مستند استفاده کردم.

آهنگرانی در پایان درباره دلایل ورودش به سینمای مستند گفت:
من سینمای مستند را دوست دارم و به دلیل همین علاقه وارد عرصه کارگردانی شدم و به زودی نیز تحقیقات جدیدترین مستند خود را آغاز می کنم.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com