جشنواره فجر 96: انتقاد تند جواد هاشمی از نحوه انتخاب فیلم ها
سیدجواد ‌هاشمی بازیگری که به تازگی دومین قسمت فانتزی-کودکانه «آهوی پیشونی سفید» را ساخته و به جشنواره ارائه داده بود از عدم انتخاب فیلمش توسط هیأت انتخاب ناراضی است.

اگر فیلمهای کودک باید در جشنواره کودک رونمایی شوند پس فیلمهای جنگی را هم بگذارند برای جشنواره مقاومت

سیدجواد هاشمی که همچنان بیش از هر چیز به واسطه ایفای نقش در آثاری ارزشی نظیر «افق» و «اخراجیها» شناخته می‌شود در گفتگو با «شهروند» مدعی شده انتخاب فیلمهای جشنواره براساس نامها بوده تا ارگانهایی نظیر اوج و شهرداری ناراحت نشوند.

سیدجواد هاشمی که تأکید دارد «آهوی پیشونی سفید۲» متعلق به سینمای کودک است، گفت:
به نظر می‌آید هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، در تمام دوره‌ها احساسش این است که کارهای مربوط به کودکان و نوجوانان نباید در جشنواره فجر حضور داشته باشد. این نگاه غیرقانونی و اشتباه اساسی در طول سال‌های مختلف وجود داشته و معمولا هم به این بهانه رخ می‌دهد که مسئولان برگزاری می‌گویند، فیلم کودک جشنواره‌ای جدا و مستقل دارد. این حرف اگر قرار باشد مبنای کار قرار بگیرد، باید فیلم‌های دفاع مقدسی هم از لیست جشنواره حذف شود، چون این فیلم‌ها هم برای خودشان جشنواره مستقل دارند. آن‌طور که مسئولان برگزاری همیشه گفته‌اند سعی‌شان این است که در جشنواره از همه سلیقه‌ها و همه ژانرها فیلم داشته باشند اما درحال حاضر این‌طور به نظر نمی‌رسد. فیلم «آهوی پیشونی سفید۲» به شهادت آنهایی که این فیلم را دیده‌اند، تمام استانداردهای کافی برای حضور در جشنواره آن‌هم جشنواره‌ای در ایران را دارد. من با دبیر محترم جشنواره صحبت کردم، او می‌گفت من هم تو را دوست دارم و هم فیلمت را دوست دارم اما جشنواره مهم نیست بلکه اکران مهم است.

اعتراض ‌هاشمی این است که اگر می‌گویند می‌خواهیم از همه ژانرها و سلیقه‌ها در جشنواره حضور داشته باشند، پس چرا این‌قدر حرف می‌زنند و عمل نمی‌کنند. او گفت:
قبل از این‌که هیأت انتخاب نظرش را اعلام کند، من می‌توانستم از روی لیست اولیه، فهرست ٢٢ فیلم اعلامی را با ذکر نام، اعلام کنم و به نظرم کاملا مشخص بود، به این دلیل که جشنواره فیلم فجر، جشنواره نام‌هاست. من اصلا نمی‌پذیرم که این انتخاب‌ها براساس عدالت و ارزش‌های موجود در فیلم باشد، چون هیأت انتخاب به این دلیل است که بسیاری از این فیلم‌ها اصلا آماده نبوده، نتوانسته‌اند همه فیلم‌ها را بدانند. ما که می‌دانیم این فیلم‌ها ناتمام و در مرحله تدوین بوده، پس چطور می‌توانند بگویند فلان فیلم خوب بوده و به این دلیل انتخاب شده است. انتخاب این فیلم‌ها براساس نام‌ها بوده، چون اگر فلان نام نباشد، شهرداری ناراحت می‌شود یا اگر فلان نام نباشد، به موسسه اوج برمی‌خورد…


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه شهروند/cinemajournal.ir