منیژه حکمت: مانند زنی که ماه نهم بارداری اش را گذرانده و مجبور به زایش است
دومین فیلمی که در نشست خبری دو قدم تا سیمرغ مورد بررسی قرار گرفت، فیلم جاده قدیم به کارگردانی منیژه حکمت بود.

نشست خبری فیلم جاده قدیم

 دومین نشست ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» با حضور عوامل و بازیگران فیلم سینمایی«جاده قدیم»  عصر امروز-چهارشنبه 4 بهمن‌ماه- در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان، طهورا ابوالقاسمی مجری طرح، سحر مصیبی دستیار کارگردان، مهتاب کرامتی، ترلان پروانه و محمدرضا غفاری بازیگران این فیلم در این نشست حضور داشتند. 


منصور ضابطیان در آغاز نشست از منیژه حکمت کارگردان فیلم جاده قدیم پرسید:
چرا یازده سال است که فیلم نساخته است؟

منیژه حکمت نیز در پاسخ به او گفت:

نمیخواهم جز ۱۰۰فیلم باشم، میخواهم جز هزار فیلم باشم.

منیژه حکمت در توضیح موضوع فیلمش چنین گفت:

جاده قدیم از یک ناکجا آباد می آیدما هفت سال برای این فیلم دست به تحقیقات میدانی گسترده زدیم. ما سازمانی که بتواند اطلاعات و آمار دقیقی بدهد را نداریم،مجبوریم تحقیقات را به صورت میدانی انجام دهیم که با مشکلات عصبی فراوانی همراه است و آدم را مجبور می‌کند تا مدتی از فضای فیلمسازی فاصله بگیرد. من لالایی را نوشتم ولی نشد. سرانجام مانند زنی که ماه نهم بارداری اش را نیز طی کرده است و مجبور است زایمان کند، فیلم من نیز زمان تولد و تولیدش فرا رسیده بود.

وی افزود:

به نظرم درام این فیلم به شدت قابل باور است و به زنانی بر می‌گردد که علیرغم شرایط جامعه بسیار قوی عمل می‌کنند.  به نظرم نسبت به موضوع این فیلم می‌توان فرهنگسازی کرد و مردم، مسئولین و اعضای آکادمیک جامعه همگی در این زمینه نقش دارند. ما نیز در «جاده قدیم» تلاش کردیم در مسیر رفع مشکلات قدم برداریم و به دغدغه های جامعه و معضلات اجتماعی بپردازیم. 

وی با اشاره به همکاری مطلوب بازیگران و عوامل این اثر سینمایی عنوان کرد:
همه بازیگران انرژی زیادی صرف کار کردند. درباره مهتاب کرامتی بگویم با این که می‌دانستم با نقش مینو چقدر از نظر عاطفی درگیر می شود، با متانت و آرامش بالای خود، انرژی بسیاری را برای نقش صرف و به بهترین شکل اجرایش کرد. 

منصور ضابطیان از منیژه حکمت پرسید چرا تاکنون در جشنواره فجر حضور نداشته است؟

منیژه حکمت پاسخ داد:

به علت فضای مسمومی که یکی از مدیران سابق برای فیلم قبلی من ایجاد کردند.

حکمت در پاسخ به این سوال منصور ضابطیان مجری برنامه که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به کدام فرد می دهد، گفت:
سیمرغ را به کل بچه های تیم می دهم.

طهورا ابوالقاسمی مجری طرح این فیلم نیز درباره علت سکوت خبری در ساخت «جاده قدیم» عنوان کرد:
خانم حکمت می خواستند کار با آرامش و تمرکز زیادی ساخته شود. اگرچه انتشار اخبار آرامش ما را از بین نمی برد، اما کار باید جوری پیش می رفت که همه تمرکز داشته باشند.

محمدرضا غفاری یکی دیگر از بازیگران این اثر سینمایی نیز گفت:
من در نوجوانی با یکی از فیلم های خانم حکمت بزرگ شدم، فیلم ایشان را بارها و بارها دیدم و از آن بسیار آموختم. جدا از گروه خیلی خوبی که پشت دوربین قرار داشتند جاده قدیم برای من فیلم بسیار مهمی است. زیرا کارگردان آن بعد از 11 سال، فیلم می سازد و خوشحالم به من اجازه بازی در این فیلم داده شده است. خانم حکمت یکی از مهربان ترین کارگردانانی هستند که با آن‌ها کار کردم. جدا از اخلاق حرفه ای اجازه نمی دادند سر کار احساس کمی و کاستی کنیم که البته وجود هم نداشت.

ترلان پروانه بازیگر این اثر بیان کرد:
در جامعه ای که پر از نا برابری برای افراد جامعه می باشد، کارکردن با خانم‌هایی که اینقدر قوی در کنار آقایان به فعالیت می‌پردازند بسیار لدت بخش است، این فیلم را بسیار دوست دارم.

سحر مصیبی دستیار کارگردان «جاده قدیم» گفت:
باید از خانم حکمت تشکر کنم که افتخار دستیاری به من دادند. برای من این کار کلاس درسی بود و سختی این فیلم برای من به تدریج جایش را به شیرینی فوق العاده ای داد و فکر می کنم اثر متفاوتی را شاهد باشیم. برای ساخت این اثر 45 جلسه فیلمبرداری داشتیم. بیشتر فضاها در این فیلم داخلی است و نسبت 60 به 40 دارد.

لوگو و تیزر این فیلم توسط عوامل و بازیگران حاضر در این نشست رونمایی شد.

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ