مهران احمدی: مصادره داستان فردی ست که هویتش را به زور از وی گرفته اند
به بهانه اکران فیلم متفاوت و جسورانه مصادره, سیمرغ مصاحبه ای با مهران احمدی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.

گفت و گوی اختصاصی سیمرغ با مهران احمدی: تراژیک ترین درام ها را می توان با زبان کمدی بیان نمود

مهران احمدی این روزها کمدی موفق مصادره را که با اقبال منتقدین و مردم مواجه شده است, بر روی پرده دارد. مصادره را میتوان اثری متفاوت و جسورانه در سینمای ایران دانست. طنز مصادره, تلخ و سیاه است, سبکی که سال هاست در سینمای ایران اثری از آن نبوده است. به همین بهانه سیمرغ با مهران احمدی گفت و گویی داشته است که در ادامه میخوانیم.

فیلم مصادره به نوعی طنز تلخ و گروتسک به حساب می آید

طنز و یا کمدی سیاه, البته گروتسک تا حدودی متفاوت است, ولی شاید به نوعی بتوان این نام را بر آن نهاد.

فیلم مصادره, طنزی ست که در مقایسه با فیلم های طنز پرفروشی که در یکی دو سال اخیر اکران شده اند, از ساختار محتوایی قوی تر و منسجم تری برخوردار است, شاید بتوان به نوعی گفت, مساله محتوا داشتن طنز, چند سالی ست که به فراموشی سپرده شده, به نظرتان فیلمی که شما ساخته اید تا چه حد می تواند در تغییر در محتوای فیلم های طنز در سینمای ایران تاثیر گذار باشد؟

 قطعا تاثیر خودش را خواهد گذاشت, من اگر می خواستم کمدی های رایج را تکرار کنم, کار خیلی مهمی را انجام نداده بودم. من به شدت به کمدی های تلخ و سیاه, علاقمند هستم. زیرا تراژیک ترین درام ها را میتوان با کمدی به گونه ای بیان نمود که هم برخورنده نباشند , و هم اقبال مخاطب را داشته باشند و همین ویژگی باعث کشش من نسبت به این سبک کمدی ست.
و دوم آنکه باید از جایی شروع کرد, البته من نمی گویم که پایه گذار این سبک بوده ام, درسینمای ایران, پیش از من نیز کارهایی در این سبک ساخته شده اند, از جمله "اجاره نشین ها" و حتی "مهمان مامان" و برخی آثار دیگر که شاید نسبت به آن ها در این لحظه حضور ذهن نداشته باشم , اما آثار شایان توجه و برجسته ای را ما در دهه های گذشته در زمینه طنز سیاه داشته ایم. ولی مدت ها بود این سبک به فراموشی سپرده شده بود. حالا مصادره می تواند, دوباره این تجربیات را یادآوری نماید.

بسیاری از بینندگان مصادره در عین رضایت داشتن از فیلم, از اینکه چنین فیلمی مجوز اکران گرفته است, متعجب بودند. چرا که موضوع خاص این فیلم, تا کنون در سینمای ایران با چنین جسارتی بیان نشده بود, به عنوان مثال می توان به موجه و دوست داشتنی نشان دادن یک ساواکی در فیلم تان اشاره کرد.

 تاریخی که ما در دوران انقلاب داشته ایم بخشی از آن برمیگردد به ندانستن ها, همه ساواکی ها شکنجه گر نبوده اند. همین الآن در ایران کسانی حضور دارند که درگذشته کارمند ساواک بوده اند ولی الآن حقوق بازنشستگی می گیرند, امام خمینی گفته بودند که تنها روسای ساواک و شکنجه گرها باید محاکمه شوند. شخصیت اصلی داستان فیلم مصادره یک کارمند ساده بوده است, مسئول امور خرید. و این حقیقتی ست که در تاریخ و انقلاب وجود دارد.

مهران احمدی در فیلم مصادره

مهران احمدی در فیلم مصادره


شما هم به نوعی روی بخش مگوی تاریخ دست گذاشته بودید

 موضوع این است که فیلم من اساسا یک فیلم سیاسی نیست, فیلم من در مورد انسانی ست که هویتش را از وی به زور گرفته اند, و به همین دلیل او در نهایت به مسخ شده گی می رسد و تبدیل به یک اسب می شود و در نتیجه علی رغم بستر سیاسی مصادره باید گفت این فیلم سیاسی نیست, و هدفش بیان حرفی انسانی ست. و در نهایت در پاسخ به شما می گویم, اگر این فیلم اکران شده , نشانگر آن است که مسئولان با جامعه به تعامل رسیده اند, و به هر صورت ما رو به پیشرفت هستیم. و از طرفی دیگر, من در حدود بیست و پنج سال است که در سینمای ایران حضور دارم, و چون خط قرمزها را می شناسم و میدانم که در ایران مشغول فیلمسازی هستم, پس خط قرمزها را رعایت می نمایم. اگر با نگاهی منصفانه و غیرمغرضانه به این فیلم نگاه کنیم, مصادره, اثری کاملا ملی ست. یک آشتی بین آن ور آبی ها که با خود فکر میکنند ایران هنوز در شرایط دهه شصت به سر می برد و ماهایی که چندان با خبر از از آدم هایی که مهاجرت نموده اند, نیستیم و نمی دانیم آن ها چه ماجراهایی دارند. این فیلم در مورد ملیت ایرانی ست و اگر هم چیزهایی در این فیلم وجود دارد بهانه ای ست برای گفتن اصل این مفهوم و هویت ایرانی.


* گروتِسک (به انگلیسی: Grotesque) نوعی از طنز در ادبیات و هنر که بسیار شبیه به طنز سیاه است ولی با آن تفاوتهایی دارد. متن یا تصاویر عجیب و غریب و طنزآمیز.

گزارش: پگاه ماسوری

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ