مهران مدیری , مرد همه فن حریف
در این مقاله نگاهی به زندگی مهران مدیری در طول سه دهه فعالیت هنری شده است.

مهران مدیری از دیرباز تا کنون

مهران مدیری بازیگر است، کارگردان است، خواننده است یا مجری، فرقی نمی کند. او همین امروز 51 ساله شد. 51 سالی که حداقل سه دهه اش در هنر گذشت، از تئاتر بگیرید که خاستگاه او بود تا حتی انتشار آلبوم موسیقی که اتفاقا اثری به یادماندنی شد. در این میان، در کارنامه کاری او می توان بازی در سینما و فیلم هایی همچون «دیدار» و « دایره زنگی» هم دید. اما چیزی که مهران مدیری را برای مخاطبان به چهره ویژه ای بدل می کند آثار فراوان نمایشی او در تلویزیون است؛ آثاری طنز که همچنان در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ماندگار است.

    اولین حضور او در برنامه «نوروز 72» به کارگردانی داریوش کاردان بود که مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. آغاز راه مهران مدیری در ساخت برنامه های طنز با سریال «پرواز 57» در همان سال آغاز شد؛ راهی که با برنامه هایی همچون ساعت خوش، سال خوش، نوروز 76 و جنگ 77 در سال های بعد هم ادامه یافت تا یکه تاز این عرصه در تلویزیون باشد.

    از همان سال ها هم علاقه او به برنامه های ترکیبی نمایان بود. «ببخشید شما» یکی از نمونه های موفق این گونه برنامه ها بود که از او سال 78 پخش شد. دورهمی هم که دیروز فصل چهارم آن به پایان رسید از این دست برنامه های موفق اوست که نشان می دهد بعد از گذشت نزدیک به دو دهه حضور در تلویزیون همچنان سلیقه مخاطبش را می شناسد. جهش بلند دیگر او در تلویزیون با تهیه و پخش سریال «پاورچین» رقم خورد. سریالی که بسیاری معتقدند همچنان بهترین اثر او در تلویزیون است. کار آن قدر خوب بود که این اثر با عنوان های دیگر و با همان شخصیت ها در چند سریال دیگر ادامه یافت. او اما ده سالی از تلویزیون به دور بود و در شبکه نمایش خانگی و البته سینما فعالیت می کرد تا سال 93 که او بار دیگر با سریال «در حاشیه» به تلویزیون بازگشت و از آن زمان تا کنون هم با برنامه «دورهمی» مهمان خانه های ایرانیان است.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه شرق