آیا فیلم اسکندر ساخته الیور استون ضد ایرانی ست و ایران میزبان یک ضد ایرانی بود؟
الیور استون کارگردان امریکایی فیلم اسکندر ادعا می کند که فیلم اسکندر که در سال 2004 اکران شده است.

از همکاری با برادران وارنر پیشیمانم آن ها فیلم اسکندر را دستکاری کردند!

اسکندر یا الکساندر (به انگلیسی: Alexander) فیلمی حماسی محصول سال ۲۰۰۴ میلادی، محصول مشترک ایالات متحده، آلمان و بریتانیا است که بر اساس داستان زندگی اسکندر ساخته شده است. این فیلم به کارگردانی الیور استون و نقش‌آفرینی کالین فارل در نقش اسکندر است.

داستان این فیلم تاریخی است و مربوط به دوران اسکندر می‌شود. این فیلم دوران کودکی و آموزش دیدن اسکندر توسط ارسطو را نشان می‌دهد و سپس نبردهای اسکندر با داریوش سوم و نابود ساختن امپراتوری هخامنشیان که ریشه‌ای طولانی داشت و همچنین پس از آن حملات اسکندر به هند و مرگش را نشان می‌دهد.

یک نسخه از این فیلم در سال 2004 به تهیه کنندگی برادران وارنر اکران گردید, که با واکنش منفی ایرانیان مواجه گردید و به عنوان یک فیلم ضد ایرانی که همزمان با حمله جورج بوش به ایران ساخته شده است, شناخته شد.

الیور استون چندی قبل به ایران آمده بود و در جشنواره جهانی فجر حضور یافته بود. از وی در مورد این فیلم و ماهیت ضد ایرانی اش پرسش به عمل آمد. او چنین پاسخ داد:

اجازه بدهید در مورد فیلم اسکندر نکته ای را بگویم. نسخه ای از اسکندر که من آن را به عنوان فیلم خودم قبول داشته باشم نسخه ۲۰۱۴ است. من در سال ۲۰۰۴ با کمپانی برادران وارنر فیلمی ساختم که سختگیری های آن ها فیلم را خراب کرد و من از همکاری با آن ها پشیمانم. زمان خیلی بدی را برای ساخت فیلم «اسکندر» انتخاب کردم چون بوش جنگ علیه عراق را چندی بعد از اکران فیلم آغاز کرد و من خبر نداشتم قرار است چه اتفاقی بیفتد. از طرف دیگر متاسفانه کمپانی برادران وارنر فیلم را آنگونه که می خواستند ادیت و 26 دقیقه از فیلم را حذف کردند. پیشنهاد می کنم همه نسخه دی وی دی 2014 این فیلم را که به صورت دلخواه من ادیت شده است تماشا کنند. اما آن چه که باعث سوتفاهم ایرانیان شداین بود که این فیلم در زمان نبرد داریوش رهبر ایران با اسکندر رهبر یونان است. داریوش در مقطعی از جنگ دچار حمله عصبی می شود و همین باعث شکست ایران می شود. اسکندر وقتی بر ایران پیروز می شود با احترام ردای خود را بر روی داریوش می اندازد و به امپراطوری پارس احترام می گذارد. داریوش بر اثر خیانت سردادران ایرانی توسط ایرانیان کشته می شود. ولی اسکندر قصد غارت ایران را نداشته و قصدش تشکیل یک امپراطوری چند ملیتی بوده است.

چرا کاراکتر آریوبرزن که یک سردار دلیر ایرانی بود در فیلم شما حضور نداشت؟

البته کاراکتری بود که بسیار زیرک بود به عنوان مشاور داریوش و در فیلم حضور داشت. در فیلم من آن سردار ایرانی که به داریوش خیانت می کند یک نیمه ترک است که در نهایت ایرانیان وی را می یابند و می کشند.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ