چگونه مهراب قاسم خانی شاخ توئیتر شد
راه برای موفق‌شدن و برترین بودن در فضای مجازی زیاد است، اما برای تحت سلطه درآوردن این فضا فقط کافی است مهراب قاسمخانی باشید!

راه درست دیده شدن در فضای مجازی

راه برای موفق‌شدن و برترین بودن در فضای مجازی زیاد است، اما برای تحت سلطه درآوردن این فضا فقط کافی است مهراب قاسمخانی باشید! یعنی بدانید که چه سوژه‌ای را به چه شکل باید بنویسید که مورد توجه مردم قرار بگیرد! حالا حسابش را بکنید که قاسمخانی یکی از طنزپردازان برجسته سینما و تلویزیون هم به حساب می‌آید و مخاطبان زیادی هم دارد. پرداختن به دغدغه‌های مردم با قلم طنز، این نویسنده و هنرمند را تبدیل به سلطان فضای مجازی در اینستاگرام و توییتر کرده است. یک قانون نانوشته وجود دارد که می‌گوید گاهی می‌توان حالت، فکر و احساس آدم‌ها را مثل یک کتاب از چهره آنها خواند! درباره مهراب قاسمخانی اما می‌توان این موضوع را از نقطه نظراتی که در فضای مجازی منتشر می‌کند. فهمید! فردی که در ١٠٠ روز گذشته یکه‌تاز توییتر بوده و معمولا پست‌های اینستاگرامی‌اش هم بیشترین بازدید و واکنش مردمی را به همراه دارد.


سلطان توئیتر


در بین ١٠ توییت پربازدید و‌ پرلایک که بیشترین ریتوییت و کوت را در توییتر در ١٠٠ روز گذشته به همراه داشته است،‌ ٣ توییت اول مربوط به مطالبی است که مهراب قاسمخانی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است. پربازدیدترین پست توییتر در این بازه زمانی مطلبی است که این نویسنده خطاب به وزیر ارتباطات با این مضمون منتشر کرده است: «آقای وزیر جوان! اگه صدام رو می‌شنوی معنیش اینه که یه فیلترشکن هست که هنوز پیداش نکردی. خخخخخخ.» این توییت در عین ساده بودن عملا حرف دل مردم ایران و اعتراض به بحث فیلترینگ و مسدودکردن فیلترشکن‌ها بوده است. جالب این‌جاست که توییت «ورود پرافتخار خودم رو به توییتر تبریک می‌گم... امیدوارم به خروج حقارت‌بار ختم نشه.» دومین پست محبوب در ١٠٠روز گذشته بوده است. اما رتبه سوم توییت‌های برتر که باز هم متعلق به این نویسنده است، چنین مضمون طنزگونه‌ای دارد: «امروز فهمیدم برخورد بچه‌های توییتر با اینستاگرامیا مثل برخورد بچه‌های دانشگاه شریف با دانشجوهای دانشگاه‌های دیگه‌اس! اینجوریه نه؟ ما شریفیا! ‌ما توییتریا! ما خفنا! ما بهترا!!»


نوشتن از دغدغه‌های مردم به‌صورت طنز تلخ!


مهراب قاسمخانی در عین ساده‌نویسی با شناخت کافی از معضلات، مشکلات و دغدغه‌های جامعه و استفاده از طنز برای خودش یکه‌تازی می‌کند. توییت بعدی او که در رتبه پنجم پربازدید‌ها قرار دارد این است: «از فیلتر تلگرام میگم! میگه دغدغه شما اینه الان؟ بالا رفتن دلار،‌ دغدغه شما اینه واقعا؟ گرونی مرغ! اینه دغدغه‌تون؟ حصر، اینه؟... عجب گیری افتادیم! دغدغه تو چیه؟ اینه؟؟؟» گفتنی است که رتبه هفتم و نهم این آمار هم در اختیار اوست.


مهناز افشار و ترانه علیدوستی و فعالیت‌های اجتماعی!


به جرأت می‌توان نوشت که فضای مجازی در قرق هنرمندان قرار گرفته است. مهناز افشار و ترانه علیدوستی دو بازیگر زن مشهور که در توییتر و اینستاگرام درباره تمامی اتفاقات مهم اجتماعی و سیاسی کشور در اعتراض به مشکلات معیشتی مردم و محدودیت‌هایی که برای زنان وجود دارد، واکنش نشان می‌دهند و حالا جلوتر از بازیگر بودن به یک فعال مدنی و اجتماعی با استفاده از شهرت و محبوبیت خود تبدیل شده‌اند. دو توییت از مهناز افشار در واکنش به تحریم افطاری رئیس‌جمهوری و اتفاقات شهر کازرون و یک توییت از ترانه علیدوستی درباره منتقدانی که هنرمندان و چهره‌های محبوب را سلبریتی بی‌سواد خطاب می‌کنند در بین ١٠ توییت برتر ١٠٠روز گذشته قرار داشته است. یک توییت از مهدی مهدوی‌کیا، اسطوره فوتبال ایران در واکنش به توهین‌های رائفی‌پور هم در بین١٠ توییت برتر قرار گرفته است.
 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه شهروند