هنرمندانی که احساسشان حرفی متفاوت برای فوتبال داشت/از حسام نواب صفوی تا نیکی کریمی
بسیار از هنرمندان نسبت به مصاف ایران و پرتغال واکنش نشان دادند, اما برخی نقطه نظرشان از سایرین متفاوت بود.

افسانه ها چیزى بیش از واقعیت اند

روز گذشته در ورزشگاه آزادی یکی از اصطلاحات که به صورت تلخ و آزار دهنده در ابتدای بازی در مورد علیرضا بیرانوند به کار گرفته می شد, این بود که با لحن تحقیر آمیز وی را "لره" صدا می کردند, اما وی آن چنان جانانه در این بازی برای پیروزی ایران با دل و جان جنگید که همه گان حیرت زده شدند و به تشویق وی پرداختند. او پیش از بازی برای رونالدو کری خوانی کرده بود ولی از سوی مردم در فضای مجازی به شدت مورد تمسخر قرار گرفت. او پاسخ این تمسخر ها را نه با بغض و خرید ترحم, بلکه با بازی درخشانش مقابل پرتغال, به تحسین تبدیل نمود.

در همین رابطه حسام نواب صفوی در صفحه شخصی خود متنی نوشت:

آفرین به غیرتت ای شیر مرد لر ...تو ازاصیل ترین قوم های این مرز و بوم ...و اصالتت را قبل از این پنالتی و زمانی که هیچگاه در طول تاریخ ایران ادعای استقلال و جدایی نداشتی به اثبات رساندی ..حقا که از نسل دلاورترین شمشیر زن قرن ،لطفعلی خان زند هستی.دست مریزاد ای لر ای ایرانی اصیل وفادار ...

اینستاگرام حسام نواب صفوی, حمایت حسام نواب صفوی از بیرانوند

حمایت حسام نواب صفوی از بیرانوند

بهاره رهنما نیز با انتشار عکس بیرانوند نوشت:

نیل گیمن” میگه :افسانه ها چیزى بیش از واقعیت اند،نه به این خاطر كه مى گویند اژدها وجود دارد، بلكه به این دلیل كه مى گویند اژدها را هم مى توان شكست داد. و نیچه میگه :آنچه از سر عشق انجام می شود، فراسوی نیک و بد است. پسران ایران با عشق ،غرور جریحه دار سرزمینمان را احیا کردید،با عشق ایستادید و امید را معنا کردید،اگر باور و مردانگی شما نبود امروز با این سر بلند مقابل دنیا نمی ایستادیم! زنده باشید که دلاوری را معنای تازه کردید،اقای” کی روش “بعنوان یک مادر ایرانی از تلاش های شما سپاسگزارم،به شخصه هر جا در زندگی ام تمام تلاشم را کردم، صرف نظر از برد و باخت احساس افتخار داشتم به تلاشم به انسان بودنم و دیشب این احساس افتخار را در سطحی بسیار بالاتر به شما داشتم به جوانان کشورم،دست مریزاد بچه ها و حسابی خسته نباشید،اجرتان با شاه مردان مرتضی علی

اینستاگرام بهاره رهنما, واکنش بهاره رهنما به بازی درخشان ایرانی ها مقابل پرتغال
واکنش بهاره رهنما به بازی درخشان ایرانی ها مقابل پرتغال

البته برخی هنرمندان به غیر از واکنش به نتیجه بازی, نسبت به مشکلات فرهنگی ایران در رابطه با وضعیت زنان انتقاد نمودند. از جمله نیکی کریمی که تا پیش از این نسبت به عدم امکان حضور بانوان در ورزشگاه ها واکنش نشان نداده بود, روز گذشته در توئیترش نوشت:
«اجازه بدهيم خانم‌ها بيايند ورزشگاه آزادی و بازی‌ها را ببينند، فوتبال را واليبال را تا كی می‌خواهيم اين موضوع را كش بدهيم؟ الان وقتش است كه اين قانون را براي هميشه عوض كنيم بگذاريم خانم‌ها هم لذت ديدن بازی‌ها از نزديك را برای هميشه تجربه كنند.»

مهناز افشار نیز عکسی از خودش در ورزشگاه آزادی منتشر نمود:

 عکس مهناز افشار, توئیتر مهناز افشار, مهناز افشار در استادیوم آزادی
مهناز افشار در استادیوم آزادی

پیش از این نیز مهناز افشار و ترانه علیدوستی و بسیاری دیگر از هنرمندان, بارها و بارها نسبت به عدم امکان حضور بانوان در ورزشگاه ها واکنش نشان داده بودند.

هرچند نشاط و خوشحالی در شرایط کنونی ایران, برای مردم واجب و لازم است تا انرژی و توان شان برای ادامه دادن و تلاش کردن برای تغییر شرایط موجود افزایش یابد, اما زیباتر آن است که در کنار شادی ها مطالبات فرهنگی مان را نیز پی گیری نماییم, تا حتی گامی کوچک برای پیشبرد شرایط تبعیض آمیز در جامعه از بین رود. البته شرایط تبعیض آمیز در جامعه تنها, توسط قوانین به وجود نیامده اند( که البته تلاش برای تغییر و انتقاد به آن ها کاری شایسته است. ) برخی نیز در فرهنگ مردم نهفته است که غفلت از آن ها باعث بزرگتر شدن معضل آن ها می شود.

زمانی که از فحاشی در فضای مجازی در پیج فوتبالیست ها انتقاد می شود و یا کسی را بابت قومیتش_بدون در نظر گرفتن سبقه تاریخی آن قوم و تنها با نگاه به شرایط محرومیت آن قوم در روزگار کنونی_ تحقیر و تمسخر میکنند؛ و یا مردم در حین شادی های شان موجب مسدودی اتوبان و جاده ها و پیش آمدن مشکلات اضطراری میشوند, و یا حتی با تجمع در مقابل هتل رونالدو و ایجاد سر و صدا, باعث تخریب چهره فرهنگی ایران می شوند, ریشه اصلی مشکل را نباید در قوانین, بلکه, در بافت فرهنگی جامعه باید یافت. اما زمانی که زنانی که برای تشویق ایران به استادیوم های خارجی می روند, به وضوح در صدا و سیما سانسور می شوند و یا حق حضور در استادیوم را ندارند, دیگر نمی شود تقصیر را به گردن مردم انداخت و مدام با تکرار جمله "از ماست که بر ماست" شوی همیشگی مقصر جلوه دادن مردم را اجرا نمود.

نویسنده: پگاه ماسوری


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ