تلویزیون در حالی ویژه برنامه‌های «شب یلدا» را برای پخش در شامگاه شنبه(۳۰ دی ماه) آماده كرده‌است كه...
 
شبكه‌های تلویزیونی همانند سال‌های گذشته در بلندترین شب سال، ویژه‌برنامه‌های متعددی را تدارك دیده و در قالب‌های مختلفی از جمله نمایش و گزارش و تركیبی به روی آنتن می‌فرستند؛ اما آن چه مسلم است مدیران رسانه ملی با پذیرفتن شب یلدا به عنوان یك از مناسبت‌های باستانی ایرانی، تلاش دارند همان طور كه سید عزت‌الله ضرغامی در سخنان اخیر خود اعلام كرده، بتوانند محتوای این مناسبت را خود تعیین كنند.
تلویزیون در حالی ویژه برنامه‌های «شب یلدا» را برای پخش در شامگاه شنبه(۳۰ دی ماه) آماده كرده‌است كه طبق تاكید رییس سازمان صدا وسیما، برنامه‌سازان رسانه ملی در این مناسبت موظف شده‌اند كه برخلاف سال‌های قبل بیش از پرداختن به بحث خوراكی‌های شب یلدا، به موضوعاتی چون جمع شدن خانوده‌ها در كنار هم و دید و بازدیدهای این روز بپردازند.
و این گونه بود كه سیدعزت‌الله ضرغامی در همایش اخیر افق رسانه از برنامه‌سازان خود خواست كه در ویژه برنامه‌های شب یلدای امسال به جای توجه به خورد و خوراكی‌های شب یلدا از جمله هندوانه، آجیل، انار و غیره، به موضوعاتی چون اصالت خانواده، تكریم بزرگان، توجه به بچه‌ها، دید و بازدید، خواندن قرآن و حافظ توجه نشان دهند.
اما آن چه مسلم است تاكید رییس سازمان صدا و سیما بر این مقوله، به خوبی در برنامه‌های امسال نمایان است؛ به نحوی كه برنامه‌هایی كه از چند روز قبل به استقبال مناسبت شب یلدا رفته‌اند، در گزارش‌های مردمی خود، با اصرار بر آن چه مد نظر مدیران رسانه ملی است، سعی دارند، پرسشها و پاسخها را پیرامون این موضوعات سوق دهند.
در شب یلدای امسال، تلویزیون به ساختار نمایش نیز توجه ویژه نشان داده و برای نخستین بار شاهد پخش یك تله فیلم با موضوعی دقیقا متناسب با این مناسبت خواهیم بود.
شبكه اول سیما كه وظیفه تولید این تله فیلم با عنوان «هندوانه شب یلدا» را بر عهده داشته‌است، شنبه شب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه آن را پخش می‌كند. این تله فیلم كه در گروه فیلم و سریال تولید شده‌است، درباره هندوانه‌ای است كه شب یلدا توسط آدمهای مختلف دست به دست می‌چرخد و وارد زندگی‌های مختلف می‌شود. محسن فلاحی این فیلم را كارگردانی كرده‌است و اصغر فرهادی تهیه كننده آن است. مریم امیرجلالی، سیامك انصاری، رضا فیض نوروزی، مهران غفوری و سعیدآقاخانی در «هندوانه شب یلدا» كه رد سال ۸۶ ساخته شده، بازی كرده‌اند.
گروه اجتماعی شبكه اول نیز ویژه برنامه‌ی شب یلدا را شنبه ساعت ۲۳ و ۲۰ دقیقه، پس از پخش تله فیلم «هندوانه شب یلدا» به روی آْنتن می‌برد. شبكه دو سیما نیز ویژه برنامه مستند «شب یلدا» را به مناسبت فرا رسیدن بلندترین شب سال ساعت ۱۹ و ۵ دقیقه پخش می‌كند.
این مستند ۴۰ دقیقه‌ای كه «شب یلدا» نام دارد، کاری از گروه تأمین برنامه شبکه دو سیماست و مراسم و آیین‌های سنتی مردم عشایر و همین طور روستای ابیانه را در این شب خاطره‌انگیز مرور می‌كند.
در کنار این معرفی، بخش‌های متنوعی همچون طنز، کمدی، جنگ شادی و نما آهنگ نیز در این برنامه پخش می‌شود.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:aftab.ir