بودجه جشنواره امسال كه حدود دو ماه قبل برپا شد، نزديك 25 ميليون دلار شد اما مسئولين جشنواره برای دوره بعد...
 
این جشنواره بین‌المللی تازه تأسیس رسما اعلام كرد بودجه برگزاری خود را حدودا به نصف تقلیل داده و در سال‌های آینده دیگر ولخرجی نخواهد كرد.
بودجه جشنواره امسال كه حدود دو ماه قبل برپا شد، نزدیك 25 میلیون دلار شد اما مسئولین جشنواره برای دوره بعد می‌توانند حداكثر 15 میلیون دلار هزینه كنند.
علت اصلی تقلیل بودجه جشنواره رم را باید در اعتراض‌هایی دانست كه طی دو سال اخیر، نسبت به برگزاری آن صورت گرفته است.
اعتراض‌كنندگان این پرسش را مطرح می‌كنند كه در آینده جشنواره رم می‌خواهد چه جایگاهی در جامعه فرهنگی و هنری كشور داشته باشد و برای این جایگاه قرار است چه هزینه‌ای پرداخت شود، اما تحلیل‌گران هنری با مطرح كردن بحث بحران اقتصادی و فراگیر اخیر كه تمام كشورهای جهان را تحت‌تأثیر خود قرار داد، آن را مهم‌ترین دلیل برای كاهش بودجه این جشنواره تازه‌تأسیس می‌دانند.
در جلسه‌ای كه با حضور شهردار محافظه كار رم، جانی آلمانو برپا شد، به طور جدی تصمیم‌ گرفته شد كه بودجه جشنواره به مقدار زیادی كاهش یابد. با این حال، مسئولینی كه در این جلسه حضور داشتند، تأكید كردند كه دور جدید جشنواره در سال 2009 برپا خواهد شد و خبری از تعطیلی این رویداد مهم هنری _ كه با وجود مدت‌زمان كوتاه تاسیس، جای خود را در دو سطح داخلی و بین‌المللی باز كرده- نیست.
جشنواره رم، سال 2006 توسط والتر والتورنی بنیان‌گذاری شد. كسی كه مدتی بعد به مقام شهرداری شهر رم رسید. اما از ماه مه كه این روشنفكر دست‌چپی از سمت خود بركنار شد و دولت سیلویو برلوسكونی انتخابات را برد، مدیر جدید یعنی آلمانو _ كه ابتكار عمل را در پایتخت ایتالیا به دست گرفته است _ تغییرات زیادی را در سطح شهر اعلام داده است. به همین دلیل است كه صاحبنظران، بحران اقتصادی را دلیل اصلی كاهش بودجه جشنواره نمی‌دانند.
به گفته این گروه از صاحب‌نظران، 70 درصد سرمایه جشنواره را اسپانسر‌های آن تامین می‌كنند كه توانایی پرداخت هزینه‌های جشنواره را دارند. اما از آن‌جا كه همه چیز و از جمله سرمایه‌گذاری‌های مشترك در ایتالیا رنگ و بوی سیاسی دارد، تغییر احزاب حاكم باعث تغییرات زیادی در تمام زمینه‌ها می‌شود.
مفسران و منتقدان سینمایی می‌گویند كاهش بودجه جشنواره، باعث كمرنگ شدن فعالیت‌های آن خواهد شد و اعتباری را كه به زحمت طی چند سال اخیر به دست آورده، از دست خواهد داد اما نیروهای طرفدار دولت با حمایت از كاهش بودجه، عقیده دارند باید جلوی ریخت و پاش را گرفت و به جای فرش قرمز پهن كردن برای چهره‌های سرشناس بین‌المللی سینما _ و به ویژه آمریكا‌ _ باید به كمك سینمای ملی آمد. همزمان با برپایی دور اخیر جشنواره، این نیروها نسبت به این مسئله اعتراض داشتند كه چرا باید هزینه كلانی را صرف پذیرایی از بادی گاردهای نیكول كیدمن و لئوناردو دی‌كاپریو كرد و در همان زمان، فیلم‌سازان داخلی به دلیل نبود سرمایه، نتوانند فیلم‌های خود را بسازند. جشنواره با هدف رقابت با جشنواره ونیز (قدیمی‌ترین جشنواره بین‌المللی جهان كه مثل جشنوره رم در كشور ایتالیا برپا می‌شود) خلق شد و این ادعا را داشت كه خیلی زود جای این جشنواره قدیمی را خواهد گرفت، اما با توجه به شرایط جدید، بعید به نظر می‌رسد این جشنواره بتواند به هدف اولیه خود دست پیدا كند. هرچند كه با تغییر مسئولین این جشنواره، آن هدف هم از دستور كار مسئولین جدید خارج شد.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com