اما بر اساس گمانه زنی ها حضور چند فیلم از همین حالا در بخش مسابقه سینمای ایران محتمل به نظر می رسد. به احتمال فراوان و اگر اتفاق خاصی از ممیزی گرفته تا آماده نشدن فیلم‌ها در مراحل فنی رخ ندهد...


تنها یک ماه تا آغاز بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده است و امسال برخلاف سال گذشته، تاکنون تکلیف اکثر آثار خارجی حاضر در جشنواره مشخص و اسامی بیشتر فیلم‌های شرکت کننده در بخش های بین المللی اعلام شده است.

شاید مهم‌ترین نکته دوره بیست و هفتم، آغاز به کار جشنواره یک روز زودتر از موعد همیشگی و نمایش فیلم‌ها طی 12 روز به جای 11 روز مرسوم باشد. امسال جشنواره از روز جمعه یازدهم بهمن آغاز می شود و در 5 روز اول همانند سال گذشته فیلم‌های بخش های مختلف خارجی اعم از مسابقه بین الملل، مسابقه سینمای آسیا، مسابقه معناگرا و بخش های جنبی خارجی نمایش داده خواهند شد. 7 روز بعدی جشنواره هم به نمایش فیلم‌های ایران و بخش های مسابقه سینمای ایران، مسابقه فیلم‌های اول و دوم، بخش مهمان و بخش آثار ویدئویی اختصاص می یابد.

امسال برخلاف سال گذشته که نسل اول فیلمسازان ایران نماینده ای در جشنواره فجر نداشتند، بهرام بیضایی با فیلم «وقتی همه خوابیم» نماینده نسل اول کارگردانان سینمای ایران خواهد بود.(در دوره پيش بهمن فرمان آرا تنها کارگردان از جمع نسل اول سینماگران ایران بود که فیلمش «خاک آشنا» را از جشنواره خارج کرد).

سال گذشته بحث انتخاب و یا عدم انتخاب چند فیلم ایرانی مانند «دایره زنگی»، «صد سال به این سال‌ها»، «آنجا» و «آتشکار» حاشیه های بسیار زیادی را پس از اعلام اسامی فیلم‌های ایرانی شرکت کننده در جشنواره به وجود آورد. باید منتظر ماند و دید که آیا امسال هم انتخاب فیلم‌ها با حاشیه همراه است یا اینکه شاخصه های کیفی آثار بیش از هر چیز دیگری ملاک انتخاب آنها خواهند بود.

جشنواره بیست و هفتم فجر می تواند جمع بندی کارنامه سینمایی مدیران هنری دولت نهم باشد. مرور آخرین دوره مدیریت مسئولان وقت سینمایی می تواند درستی یا نادرستی سیاست های مسئولان فرهنگی کشور را در حوزه سینما که به اعتقاد بسیاری مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش فرهنگ و هنر است، مشخص سازد.

انتخاب فیلم‌ها

اعضای هيئت انتخاب بخش ویدئویی جشنواره مدتی است که کار بازبینی آثار ارایه شده را به پایان رسانده اند اما با این وجود هنوز اسامی فیلم‌های انتخاب شده، اعلام نشده است. امسال بیش از 80 فیلم ویدئویی و تله فیلم به نمایش درنیامده تلویزیونی، متقاضی شرکت در جشنواره هستند که هيئت انتخاب به احتمال فراوان 10 تا 15 فیلم را برای نمایش در این بخش انتخاب خواهد کرد. اما از سوی دیگر اعضای 9 نفره هيئت انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره، چند روزی است که بازبینی آثار بلند سینمایی را آغاز کرده اند و تا اواخر دی ماه به تماشای فیلم‌های متقاضی خواهند نشست. گفته می شود امسال 19 فیلم بلند اول و دوم در کنار 26 فیلم بلند دیگر متقاضی شرکت در بخش مسابقه سینمای ایران هستند و هيئت انتخاب به احتمال فراوان 21 فیلم را برای این بخش درنظر خواهند گرفت. امسال قرار است تا پایان بازبینی فیلم‌ها، اسامی اعضای هيئت انتخاب بخش های مختلف اعلام نشود و پس از پایان کار و در زمان اعلام اسامی فیلم‌ها، اعضای انتخاب کننده معرفی شوند. شنیده می شود امسال در کنار 5 عضو شورای صدور پروانه نمایش که پای ثابت هيئت های انتخاب جشنواره فجر طی چند سال گذشته بوده اند، 4 نفر از اهالی سینما شامل دو تهیه کننده، یک کارگردان و یک فیلمنامه نویس هم حضور دارند. طی روزهای گذشته تنها تعداد معدودی از فیلم‌های متقاضی نسخه اولیه خود را به دفتر جشنواره تحویل داده اند و بخش اعظم آثار طی یکی دو هفته آینده برای بازبینی و انتخاب به دفتر جشنواره ارسال خواهند شد.

بخش های جنبی

هنوز اخباری در خصوص بزرگداشت های بخش ایرانی به گوش نرسیده اما شنیده می شود مرور آثار فرانسیس فورد کاپولا، مرور آثار مایک لی و مرور آثار پل نیومن از جمله
قسمت های جنبی بخش بین الملل جشنواره امسال خواهند بود. یک بخش هم به مرور و بررسی سینمای جمهوری کره پس از سال 2000 و مرور سینمای آلمان پس از سال 2000 اختصاص خواهد داشت. همچنین در بخشی جداگانه چند کلاسیک ماندگار از فیلم‌هایی که آلفرد هیچکاک در انگلستان ساخته است و نیز چهار فیلم اسکار گرفته جان فورد، به نمایش درخواهد آمد. ضمنا یک بخش هم به مجموعه فیلم‌های مستند کوتاه عراقی با عنوان "سینمای عراق به پا می خیزد" اختصاص خواهد داشت.

ضمنا با اینکه در خبرها آمده بود آمیتا باچان در سایت شخصی اش از دعوت مسئولان سینمای ایران از او برای شرکت در جشنواره فجر نوشته است، اما تاکنون هیچکدام از مسئولان برگزاری جشنواره این مسئله را تایید و یا تکذیب
نکرده اند. اگر این مسئله درست باشد و فوق ستاره هندی هم به ایران سفر کند، بخشی هم به نمایش چند فیلم او اختصاص خواهد یافت و از همه مهم‌تر جشنواره هم میزبان یک چهره مطرح سینمای بالیوود و البته محبوب نزد بسیاری از ایرانی ها خواهد بود.

گمانه زنی ها

اما بر اساس گمانه زنی ها حضور چند فیلم از همین حالا در بخش مسابقه سینمای ایران محتمل به نظر می رسد. به احتمال فراوان و اگر اتفاق خاصی از ممیزی گرفته تا آماده نشدن فیلم‌ها در مراحل فنی رخ ندهد، فیلم‌های وقتی همه خوابیم( بهرام بیضایی)، تردید (واروژکریم مسیحی)، سوپر استار(تهمینه میلانی)، کتاب قانون(مازیار میری)، عیار 14(پرویز شهبازی)، هفت و پنج دقیقه(محمدمهدی عسگرپور)، زادبوم(ابوالحسن داودی)، درباره الی(اصغر فرهادی)، پاداش(کمال تبریزی)، ملک سلیمان(شهریار بحرانی)، بی پولی(حمید نعمت ا... )، دوزخ, برزخ، بهشت(بیژن میرباقری)، پستچی سه بار در نمی زند(حسن فتحی)، اخراجی ها 2
(مسعود ده نمکی)، بیست (عبدالرضا کاهانی)، حیران(شالیزه عارف پور)، چهره به چهره(علی ژکان)، شبانه روز(کیوان علیمحمدی و امید بنکدار) در بخش مسابقه حضور خواهند داشت.

در کنار این فیلم‌ها چند اثرهم مانند کودک و فرشته(مسعود نقاش زاده)، پای پیاده(فریدون حسن پور)، پنالتی(انسیه شاه حسینی)، دلخون(محمدرضا رحمانی) و به کبودی یاس(جواد اردکانی) وجود دارند که با توجه به مضمونشان احتمال دارد در بخش مسابقه به نمایش درآیند. ضمنا فیلم آتشکار(محسن امیر یوسفی) هم برای اعضای هيئت انتخاب به نمایش درآمده و احتمال حضور این فیلم در جشنواره امسال بسیار زیاد است. فیلم صدسال به این سال‌ها(سامان مقدم) هم فرم حضور در جشنواره را پر کرده و شاید این فیلم هم امسال فرصت دیده شدن را پیدا کند.

 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:cinemaema.com