رمضان امسال در یکی از گرم‌ترین تابستان‌های سال‌های اخیر به عید سعید فطر پیوند خورد و به سنت چند سال گذشته شبکه ۳ در روکردن پرمخاطب‌ترین برنامه رمضانی بر صدر ایستاد.
.
هرچند «ماه‌عسل» دیگر آن تازگی گذشته‌های نه‌چندان دور را نداشت اما توانست در رقابت با سریال‌های مناسبتی و برنامه‌های افطار و سحر پرتماشاگرترین لقب بگیرد. «مدینه» سیروس مقدم هم طبق تمام پیش‌بینی‌ها بر دیگر سریال‌های رمضانی پیشی گرفت.

به گزارش همشهری، تفاوت عمده ماه رمضان 1435هجری قمری و 1393هجری شمسی با اسلاف خود همزمانی با بازی‌های جام‌جهانی بود كه از 3 تا 10ساعت در هر روز سهم آنتن را به‌خود اختصاص داد و باری از دوش برنامه‌های رمضانی برداشت. آنچه پیش‌رو دارید، ارزیابی برنامه‌های رمضانی شبكه‌های مختلف تلویزیون بدون اشاره به فوتبال است.

هوایی را كه تو نفس می‌كشی...
احسان علیخانی و دیگر اعضای اتاق فكر‌ ماه‌عسل از میانه‌های ماه رمضان به شكلی پررنگ در رسانه‌های آنلاین و مجازی ظاهر شدند تا به برخی انتقادها پاسخ بگویند. هر چند بدون آن هم برنامه افطار شبكه3 مخاطبان جدی خود را داشت و هر قسمت آن با اظهارنظرهای موافقان و مخالفان در شبكه‌های اجتماعی به یك پدیده تبدیل می‌شد؛ گرچه ترانه‌های ماه‌عسل امسال در مقایسه با آنچه فرزاد فرزین و مهدی یراحی سال گذشته خوانده بودند، خیلی گل نكرد و از سوی مخاطبان زمزمه نشد. ‌ماه‌عسل در آستانه 10سالگی به یك درجه قابل‌قبول از كمال رسیده اما شاید بد نباشد برای پرهیز از تكرار، سال آینده یك بازنگری جدی در شكل و محتوای آن انجام شود.

كار در دست كاردان!
داریوش كاردان در بازگشت به برنامه‌های مناسبتی تلویزیون كمتر نشانی از آن مجری تیزهوش و نكته‌سنج سال‌های گذشته داشت و همین باعث شد در رقابت با ‌ماه‌عسل و علیخانی چند گام عقب‌تر باشد. همزمانی با برنامه مشابه شبكه3 و برخی بازی‌های فوتبال و والیبال هم در كمتر دیده شدن «شهر باران» تأثیر داشت. هر چند، نفس حضور كاردان روی آنتن و گفت‌وگوهای او با مهمانان سرشناس باعث شد برنامه افطار شبكه یك به نسبت سال‌های گذشته یك گام رو به جلو بردارد. این مجری و گوینده سرشناس این روزها بیشتر وقت خود را صرف بازی در سریال‌های تاریخی می‌كند.

سریال‌های رمضانی
پخش «هفت‌سنگ» در رمضان باعث شد بیشتر دیده شود و همین دیده شدن راه را برای انتقادهای بیشتر از آن هموار كرد. هفت‌سنگ كه اقتباس از یك سریال پرمخاطب آمریكایی است، در چند قسمت ابتدایی قربانی زمان نامناسب پخش شد و بعد از آن هم در بند حاشیه‌ها گرفتار آمد. برخی معتقدند اگر علیرضا بذرافشان با آن سابقه خوب در كارگردانی «نابرده رنج» كمی ملایم‌تر با منتقدان برخورد می‌كرد و برخی اشتباه‌ها را می‌پذیرفت، هفت‌سنگ تا این اندازه گرفتار جنجال نمی‌شد.

به هر حال، آنها كه فضای مدرن هفت‌سنگ را دوست نداشتند، می‌توانند از چند روز دیگر در آی‌فیلم به تماشای نابرده رنج بنشینند كه داستان آن در دوره دفاع‌مقدس می‌گذرد. سریال «فاخته» هم كه پیش از افطار از شبكه2 روی آنتن رفت، چوب زمان پخش نامناسب را خورد تا داستان پندآموز و تربیتی به‌ویژه برای كودكان چنان كه شایسته است، دیده نشود.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir

مطالب پیشنهادی:
رضا عطاران با «کلاشینکف» به سینما می رود!
«فرشته ها با هم می آیند»+پوستر خارجی
دیدار با خوشنویس خیابان انقلاب + عکس
سقوطی مرگبار در سالروز تولد هنرپیشه+تصاویر
حادثه رانندگی برای خواننده پاپ+تصاویر