نقد فیلم "رخ دیوانه" آخرین اثر ابوالحسن داوودی را بخوانید.
فیلم سینمایی "رخ دیوانه" به کارگردانی ابوالحسن داوودی در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد . بازیگران این فیلم عبارتند از صابر ابر ، طناز طباطبایی، نازنین بیاتی ، ساعد سهیلی ، گوهر خیر اندیش ، بیژن امکانیان و... .

داستان فیلم در مورد چند جوان بی کار است که در یک گروه در اینترنت با یکدیگر آشنا می شوند و این آشنایی سبب می شود آنها با یکدیگر قرار بگذارند و شوخی های مختلفی انجام دهند. اما این شوخی ها و تصمیم های نابخردانه منجر به بروز اتفاقی می شود .

"وقتی رخ تنها میشه و دیگه هیچ مهره ای نیست که کمکش کنه، آخرین راه حل رو انتخاب میکنه، خودش رو نابود میکنه تا بازی مساوی بشه" فیلم با همین چند دیالوگ کوتاه شروع می شود و از همان ابتدا مخاطب را برای دقت هر چه بیشتربه جریان فیلم آماده می کند . در واقع ازهمان شروع قصد دارد بیننده را درگیر فیلم نامه کند . 

ابوالحسن داوودی در تازه ترین اثرش شخصیت می سازد ، و طبق همان شخصیت ها داستان را جلو می برد. طوری که بیننده نمی تواند هیچکدام را قضاوت کند. زیرا که فیلم نامه نویس حربه هایی را در دست دارد که  آنها را به مرور نمایان می کند و تا پایان فیلم به بیننده به طرق غاقلگیر کننده ای رو دست می زند .

همین موضوع امکان هرگونه قضاوت و پیش بینی را برای بیننده از بین می برد . فیلم کشش لازم را برای مخاطب ایجاد می کند و بیننده برای پی بردن به راست ها و دروغ ها مجبور است تا پایان فیلم ، به تماشایش بنشیند . ریتم فیلم بسیار مناسب است هر چند که در نیمه دوم کمی خسته کننده می شود اما اقتضای داستان است و نمی شود به آن خرده گرفت. 

بازیگران فیلم نقش کلیدی در فیلم بازی نمی کنند و کمکی به درخشان تر کردن کار نمی کنند . بیننده یک صابر ابر معمولی را می بیند و طناز طباطبایی پایین تر از حد معمول ظاهر شده است و نسبت به بازی درخشانش در آخرین فیلمش "هیس دخترها فریاد نمی زنند" افت محسوسی داشته است . امیر جدیدی نقشی مشابه به فیلم "سیزده" را ایفا می کند . در این بین اما ساعد سهیلی با بازی متفاوتش به جذاب تر کردن فیلم برای مخاطب کمک شایانی کرده است . 

پرسوناژهای فیلم که حاصل نگاه دقیق و حرفه‏ ای داوودی به جنس تیپ های شخصیتی امروز جوانان جامعه است ، سبب ایجاد جذابیت های دیداری بسیار شده که خود به خود مخاطب را تا پایان فیلم بر صندلی اش می نشاند.

ابوالحسن داوودی توانسته است با نگاه واقع گرایانه، به مضرات شبکه‌های اجتماعی بپردازد و با  قرار دادن این موضوع در دل داستان، به طرح مشکلات جامعه بپردازد. مشکلاتی  مثل طلاق.  طرح این مسائل به کلیت فیلم ضربه‌ ای وارد نکرده است و به دلیل مبنا قرار گرفتن خود داستان و جذابیت های بصری دیگر ، هیچ کدام از مسائل گل درشت نشده‌ اند و حالت شعار گونه پیدا نکرده اند. 

فیلم "رخ دیوانه" با تمام کاستی هایی که دارد اما به عنوان بهترین فیلم از دید تماشاگران در جشنواره فیلم فجر سی و سوم انتخاب شده است و همین می تواند نوید روزهای خوب برای سینمای سال آینده را بدهد . این فیلم با موضوع اجتماعی و به روز و جوانانه ای که دارد شاید بتواند مخاطب را با سینما آشتی دهد . 




تهیه و تدوین : گروه فرنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ/ فریبا بیات

مطالب پیشنهادی :
تصاویر ضیافت شام بازیگران قبل از اختتامیه جشنواره!
حمله تند رضارشیدپور به جشنواره و اجرای مهران مدیری!
انتقاد از حرکت تاسف بار صدا و سیما !
لغو کنسرت بنیامین بدلیل بمب گذاری درسالن!!
تکذیب شایعه حضور گلشیفته در فیلم ایرانی!