بعضی از فیلم هایی که در مراسم اسکار امسال موفق به دریافت جایزه شدند ، از تلویزیون پخش می شوند.

اغلب برندگان اسکار هشتاد و هفتم با تغییر جزیی در برخی دیالوگ ها و اصلاح پوشش های منشوری می توانند در تعطیلات نوروز از تلویزیون پخش شوند.

تلویزیون برای تامین باکس فیلم های سینمایی توجهی ویژه به تولیدات خارجی دارد. در چند سال اخیر به خاطر سهولت دسترسی به نسخه های اریجینال و همچنین قدرتمند شدن شبکه نمایش خانگی، مسئولان تلاش کرده اند از قافله عقب نمانند و زود آستین بالا بزنند.

البته همه تمرکز روی تعطیلات نوروز است و در طول سال کمتر فیلم جدیدی برای آنتن مهیا می شود. هشتاد و هفتمین مراسم اهدای جوایز اسکار این سوال را پیش می آورد که تلویزیون کدامیک از فیلم های برگزیده را می تواند برای پخش تهیه کند؟

با نگاهی به فهرست می توان متوجه شد که دست مسئولان اداره کل تامین خارجی سیما باز است و می توانند بیشتر فیلم های برگزیده را تهیه و دوبله کنند. این نتیجه به خاطر قدرت تلویزیون در اصلاح پوشش و دیالوگ ها (!) به دست آمده: «مرد پرنده ای» به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو که جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را به دست آورد نیاز به چند دقیقه اصلاحیه دارد.

کدام فیلم اسکاری روی آنتن می رود؟

بخشی از آن باید به طور کامل حذف شود، روی چند دیالوگ کلمات مترادف قرار گیرد و چند پلان هم لباس مناسب تن بازیگر برود. با این حساب اگر نسخه اصلی را ندیده اید با ورژن تلویزیونی به طور کامل در جریان داستانی قرار می گیرید.

وضع برای «هتل بزرگ بوداپست» کمی بهتر است. این فیلم که جایزه بهترین موسیقی فیلم، بهترین طراحی تولید و بهترین طراحی لباس را به دست آورد، نامزد بهترین فیلم و کارگردانی هم بوده. این فیلم اتفاقا مناسب ایام نوروز هم هست.

فیلم پر سروصدای «پسربچگی» هم تلویزیونی ها را برای پخش به دردسر نمی اندازد. فیلم نامزد بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل بود و پاتریشیا آرکت بازیگر موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست بیاورد.

«دو روز، یک شب» فیلم جذابی است اما باید لباسی پوشیده برای ماریون کونیار بازیگر آن طراحی کرد. دیگر گزینه ها هم این فیلم ها است: «شکارچی روباه»، «نگهبانان کهکشان»، «تک تیرانداز آمریکایی»، «سلما»، «بین ستاره ای»، «هنوز آلیس» و «خشم» موارد منشوری پوشش و دیالوگ فیلم «شلاق» خیلی کم است اما چون در آن ساز وجود دارد، گزینه رد شده ای از منظر تلویزیون محسوب می شود. در میان غیراسکاری ها هم دست تلویزیون باز است. فیلم های «شیطان صفت»، «سرآشپز» و «لاک» گزینه های خوبی به شمار می روند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه هفت صبح