فیلم جدید فریدون جیرانی با نام " تعبیر وارونه یک رویا " با موضوعات بحث برانگیز در حال ساخت است.

فریدون جیرانی درباره‌ی اینکه با توجه به حساسیت‌های قصه سریالش با موضوع انرژی هسته‌ای، چقدر امکان دراماتیک کردن قصه وجود داشته و در عین حال چقدر بر مستند بودن اتفاقاتی که در سریال تصویر می‌شود تأکید دارد؟ گفت: فیلمنامه این مجموعه بر اساس اطلاعات واقعی سازمان نوشته شده است.

این کارگردان سینما و تلویزیون در ادامه‌ اظهار کرد: در سریال «تعبیر وارونه یک رویا» اطلاعات واقعی به داستان منتقل می‌شود و به نوعی گفته می‌شود که خرابکار صنعتی یعنی چه و داستان از چه قرار است. کل داستان این مجموعه واقعی است و هیچ اغراقی هم در آن نیست و برای این کار واقعا قطعاتی از شرکت‌های خارجی از سوی ایران خریداری شد که این قطعات آلوده بودند و یکسری جوان‌های باهوش در داخل انرژی هسته‌ای، آلوده بودن این قطعات را کشف کردند و اجازه ندادند که ضایعه‌ای به وجود بیاید.

او همچنین  گفت: داستان «تعبیر وارونه یک رویا» پیرامون همین مسائل است و درباره جوان‌هایی است که پشت صحنه هستند و شاید شما اصلا آن‌ها را نبینید. ما سعی کردیم تمام کاراکترهای داستانمان را به شکل واقعی طراحی کنیم. در این سریال به خرابکاری شرکت جاسوسی موساد هم اشاره شده است. ما تمام این اطلاعات مربوطه را جمع‌آوری و سپس وارد داستان کردیم؛ ضمن اینکه همه ماجرا، این نیست و ما وارد یکسری روابط خانوادگی هم شدیم؛ یعنی برای اولین بار داستانی خانوادگی را وارد یک فضای جاسوسی کردیم. در این سریال برای اولین بار به یک زن می‌گوییم که شوهرت جاسوس است. همچنین در عین حال در کنار تمام این داستان‌ها، در «تعبیر وارونه یک رویا» با ماجرای عشقی تلخی هم روبه‌رو می‌شویم؛ بنابراین این مجموعه تعلیق داستانی زیادی دارد.

جیرانی در ادامه در پاسخ به اینکه با توجه به موضوع حساس انرژی هسته‌ای و اتفاقات جدیدی که در این حوزه رُخ داد، آیا با تغییر فیلمنامه مواجه شدید؟ خاطرنشان کرد: داستان ما اینگونه نیست که ما بخواهیم فقط در مورد گفت‌وگوها و مذاکرات هسته‌ای صحبت کنیم؛ یعنی در واقع ما خرابکاری صنعتی را مطرح می‌کنیم و وارد آن می‌شویم اما وارد ماجراهای پیرامونی مثل گفت‌وگوها و مذاکرات هسته‌ای، نمی‌شویم. ما بیشتر در این سریال می‌خواهیم بگوییم خرابکار صنعتی یعنی چه و بیشتر دلمان می‌خواهد جوانی را مطرح کنیم که وقتی به جای یک فرد دیگر قرار می‌گیرد و یک جابجایی صورت می‌گیرد، در واقع همان جابجایی آرمانی را ایجاد می‌کند که همان آرمان باعث می‌شود ما به انتهای داستان جور دیگری نگاه کنیم.

کارگردان سریال جاسوسی «تعبیر وارونه یک رویا» سپس درباره اینکه آیا این مجموعه سفارشی در حال ساخت است؟ تصریح کرد: «تعبیر وارونه یک رویا» اصلا یک کار سفارشی نیست و خودمان خواستیم چنین فیلمنامه‌ای را بنویسیم؛ البته ما یک مشاور خوب داشتیم که همکاری خوبی با ما داشت. داستان ما به گونه‌ای نیست که انرژی هسته‌ای به ما پولی بدهد. صراحتا بیان می‌کنم که نه انرژی هسته‌ای و نه وزارت اطلاعات برای ساخت این مجموعه به ما پولی نداده است.

وی همچنین در بخشی دیگر از این گفت‌وگو درباره تفاوت فیلمنامه‌ی «تعبیر وارونه یک رویا» و سریال قبلی‌اش (مرگ تدریجی یک رویا) بیان کرد: سریال «مرگ تدریجی یک رویا» را بیشتر خودم نوشتم اما به احترام نویسنده‌ای که در ابتدا با ما کار کرده بود، اسم نویسنده را هم در تیتراژ قرار دادم که البته شاید هم دوست نداشت اسمش باشد. اما «تعبیر وارونه یک رویا» محصول مشترک من و آقایی است که اسم او را در تیتراژ خواهید دید. ایشان با قلم خوبش خیلی به ما کمک کرد.

جیرانی در ادامه درباره علاقه‌اش به اسم «تعبیر وارونه یک رویا» و شباهت نام این مجموعه به «مرگ تدریجی یک رویا» توضیح داد: طبیعتا وقتی کارگردانی سریالی را می‌سازد سعی می‌کند ادامه کارش را هم بسازد. «تعبیر وارونه یک رویا» را دوست دارم اما این مجموعه هیچ ربطی به «مرگ تدریجی یک رویا» ندارد و به طور کلی تمام کار با دوربین رو دست گرفته شده است و ژانر آن هم کاملا متفاوت است.

این کارگردان سپس درباره سیاه و سفید بودن تصاویر در سریال «تعبیر وارونه یک رویا» مطرح کرد: سیاه و سفید بودن کار خیلی خوب و جالب است و به نظرم کار خوبی درآمده است. به اعتقاد من سیاه و سفید بودن تصویر، فضای جاسوسی را بهتر منتقل می‌کند. ما اصلا در کارمان تصویر رنگی نداریم. همچنین ناگفته نماند که ژانر این سریال اکشن نیست؛ در حالی که اکشن دارد اما نگاه ما این‌طور نیست که سریال اکشن بسازیم.

کارگردان سریال در حال ساخت «تعبیر وارونه یک رویا» در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به اعلام یکسری اطلاعات کامل‌تر از این مجموعه پرداخت و گفت: فیلمنامه «تعبیر وارونه یک رویا» دو سال پیش با نام «خانه امن» نوشته و بازنویسی شد و در نهایت به سریال فعلی «تعبیر وارونه یک رویا» تبدیل شد. این مجموعه به موضوعی می‌پردازد که تا به حال به آن پرداخته نشده است؛ البته ژانر کار جاسوسی است که ملودرام و روابط عاشقانه هم در آن وجود دارد. «تعبیر وارونه یک رویا» به نوعی به مسائل خرابکاری صنعتی داخل انرژی هسته‌ای می‌پردازد، موضوعی که تا به حال به آن پرداخته نشده و یا اگر هم پرداخته شده به شیوه‌ای نبوده که ما وارد آن شدیم.

وی همچنین ادامه داد: سریال «تعبیر وارونه یک رویا» در 20 قسمت 50 الی 55 دقیقه‌ای از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. پیش تولید این مجموعه از اردیبهشت امسال آغاز شد و فکر می‌کنم شهریور ماه بود که تولید قسمت‌های تهران این سریال را آغاز کردیم و در آبان ماه به ارمنستان رفتیم و در آنجا از بازیگران تئاتر ارمنستان در نقش‌های قهرمانان خارجی استفاده کردیم که اکثرا هم بازی‌های خوبی داشتند. تقریبا قسمت‌هایی از اول و آخر داستان در ایروان اتفاق می‌افتد که بازیگران اصلی آن بازیگران خارجی هستند که به زبان ارمنی صحبت می‌کنند.

جیرانی سپس اعلام کرد: سریال «تعبیر وارونه یک رویا» دوبله فارسی نمی‌شود و سریال هم زبان روسی و هم زبان ارمنی دارد. بازیگر نقش اصلی ما هم که امیر جعفری است و نقش یک مأمور امنیتی را بازی می‌کند، در بخش قسمت‌های خارجی به زبان ارمنی صحبت می‌کند.

کارگردان سریال «تعبیر وارونه یک رویا» در پایان گفت‌و‌گویش با خبرنگاران به زمان پخش این مجموعه اشاره کرد و گفت: زمان پخشی که برای این سریال در نظر گرفته شده، بهار سال آینده است که البته تاریخ دقیق را باید از مسوولان شبکه بپرسید. ما سعی می‌کنیم کار را تا بهار آینده آماده کنیم، هرچند که کار خیلی سختی است به دلیل اینکه بیش از 50 درصد از تصویربرداری سریال باقی مانده است. قسمت‌های تعقیب و گریز داستان در خیابان‌ها قسمت‌های مهمی است که امیدوارم بتوانیم تا پایان زمستان این تصاویر را بگیریم.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir