او در آستانه‌ی انقلاب، مدير گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران بود و پس از آن...
 

دكتر عزت‌الله نگهبان در سن حدود 87 سالگی براثر عوارض ناشی از بیماری درگذشت.

كامیار عبدی ـ باستان‌شناس ـ در این‌باره توضیح داد: براساس اعلام پسر دكتر نگهبان، او روز گذشته (14 بهمن‌ماه) در آمریكا درگذشته است. دكتر نگهبان حدود چهار سال پیش، به‌دلیل یك تصادف شدید نه‌ماه در بیمارستان بود. پس از آن، بدنش فلج شد و بعد از مدتی نیز به آلزایمر دچار شد.

دكتر نگهبان لیسانس خود را از دانشگاه تهران در رشته‌ی باستان‌شناسی گرفت. او در دهه‌ی 1350 برای گرفتن مدرك فوق لیسانس به دانشگاه شیكاگو در آمریكا رفت و سپس به ایران آمد و از دانشگاه تهران دكتری افتخاری گرفت. نگهبان دوره‌ی آموزش كار میدانی را در دانشگاه تهران ترتیب داد و دانشجویان برای بررسی، كاوش و كارهای عملی باستان‌شناسی در آن شركت می‌كردند.

او در آستانه‌ی انقلاب، مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران بود و پس از آن، رییس دانشكده‌ی ادبیات و علوم انسانی شد. نگهبان پس از اقامت در آمریكا در موزه‌ی انسان‌شناسی و باستان‌شناسی دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا سمت پژوهشگر را گرفت و در این مدت، گزارش كاوش‌های خود را در هفت‌تپه و مارلیك منتشر كرد.

صادق ملك شهمیرزادی، یوسف مجیدزاده، مهدی رهبر، میرعابدین كابلی و دیگر باستان‌شناسان پیش‌كسوت ایران از شاگردان دكتر نگهبان‌اند.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:asriran.com