یک اتفاق نادر در رادیو و "جمعه ی ایرانی"!
سازندگان «جمعه ایرانی» از درخواست مرخصی شش ماهه برای خود و این برنامه خبر می‌دهند.

برنامه «جمعه ایرانی» قرار است شش ماه توقف داشته باشد؛ برنامه‌ای که با احتساب سال‌هایی که تحت عنوان «صبح جمعه شما» با پخش شد، حدود سه دهه می‌شود که روی آنتن است.

سازندگان «جمعه ایرانی» از درخواست مرخصی شش ماهه برای خود و این برنامه خبر می‌دهند.

اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا دست‌اندرکاران این برنامه، شش ماه مرخصی را برای ارتقاء و رسیدن به ایده‌های جدید گرفته‌اند؟

ممیزی‌ و همچنین دستمزدهای کم از جمله مشکلاتی است که در این سال‌ها از سوی سازندگان «جمعه ایرانی» مورد انتقاد قرار گرفته است، اما با این حال این برنامه به قوت خود ادامه داشته و در جذب مخاطب هم موفق عمل کرده است.

این در حالی است که برغم تغییراتی که در این سال‌ها در حوزه مدیریت‌ها در معاونت صدا و رادیو ایران ایجاد شده، تمامی مدیران در تمام این سال‌ها بر ضرورت تولید و پخش برنامه‌های طنز تاکید داشته‌ و حمایت خود را از چنین برنامه‌هایی اعلام کرده‌اند.

در چنین شرایطی هم با وجود اینکه به نظر می‌رسد عرصه بر دست‌اندرکاران برنامه «جمعه ایرانی» کمی تنگ شده باشد، اما سازندگان آن همچنان خواستار ادامه‌ پخش این برنامه قدیمی هستند.

«جمعه ایرانی» طی 12 سالی که پخش می‌شود و پیش از آن «صبح جمعه با شما»، از معدود برنامه‌های قدیمی رادیو هستند که پخش آن تداوم داشته و فضای آن کاملا شاد و مفرح است و به همین دلیل بین شنوندگان رادیو طرفداران قابل قبولی دارد.

اما تهیه‌کننده و سردبیر «جمعه ایرانی» - سعید توکل - انتقادهایی را مبنی بر حذف بخش‌هایی از برنامه در رادیو دارد. او عنوان می‌کند که «جمعه ایرانی» تعاریفی برای خود دارد و این تعاریف است که آن را برجسته می‌کند.

این سردبیر رادیو مطرح می‌کند، رسانه پیش از این ظرفیت خودش را داشته است تا از این برنامه استقبال کند، اکنون نیز این رویه می‌تواند ادامه داشته باشد.

سعید توکل به طور خاص علت توقف شش ماهه‌ی برنامه «جمعه ایرانی» را بالا رفتن آمار حذفیات این برنامه عنوان می‌کند.

او با اشاره به حمایت مدیران از برنامه‌های طنز انتقادی، شاد و مفرح می‌گوید: برنامه‌هایی مثل «جمعه ایرانی» بدون وجود مدیرانی که طرفدار برنامه‌های طنز و شاد باشند نمی‌توانند دوام بیاورند و ما هم منتظریم تا ببینیم صلاح مسئولان جدید که در رأس رسانه و رادیو تصمیم گیرنده هستند، چیست.

***

پس از این ماجرا و توقف تنها برنامه طنز قدیمی رادیو، خبرنگار ایسنا علت توقف این برنامه را از مدیر رادیو ایران، بهنام احمدپور مبارکه جویا شد.

احمدپور توضیح داد: آقای سعید توکل درخواستی را مبنی بر مرخصی شش ماهه ارائه دادند تا با برنامه‌ها و ایده‌های جدیدی از مهر ماه به رادیو بازگردند. ما هم پیش از این و قبل از نوروز بیان کرده بودیم که جدول پخش جدیدی را قرار است طراحی کنیم و همچنین می‌خواهیم تغییراتی اساسی در شبکه‌ی رادیویی ایران داشته باشیم؛ بنابراین دوستان در برنامه «جمعه ایرانی» خودشان خواستند به دلیل اینکه این برنامه را سال‌هاست روی آنتن می‌برند در آن تغییراتی داشته باشند و حالا قرار است که این برنامه از اول مهر ماه دوباره به پخش برسد.

او گفت: برنامه‌ها کم‌کم به تکرار می‌رسند. نوع کار تهیه‌کننده و برنامه‌سازان نیز دچار رکود می‌شود. برنامه‌سازان «جمعه ایرانی» نیز به درخواست خودشان بود که اعلام کردند بعد از 12 سال احتیاج به تغییر دارند؛ البته نکته‌ای که وجود دارد این است که گونه‌های طنز نیز با مرور زمان تغییرات زیادی داشته است شاید دیگر به آن شیوه قدیم این گونه‌های طنز از سوی مخاطب مورد اسقبال قرار نگیرد.

مدیر رادیو ایران مطرح کرد: سازندگان «جمعه ایرانی» از مهر ماه به رادیو ایران بازمی‌گردند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای جایگزینی با طنز «جمعه ایرانی» انتخاب نشده است؟ عنوان کرد: اکنون برنامه‌ای در حال طراحی هستیم که آن هم یک برنامه طنز است اما هنوز به توافق کلی نرسیده‌ایم که چه نوع طنزی باشد. این برنامه قرار است در گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران کار شود و دوستان مختلفی طرح‌هایی ارائه داده‌اند تا ببینیم کدام مصوب می‌شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir