لیست فیلم های حاضر در جشنواره کن 2015
در فهرست نامزدهای بخش رقابتی کن، اسامی مشهوری چون وودی آلن، تاد هینز، گاس ون‌سن و ناتالی پورتمن جای دارند.

در کنفرانس خبری شلوغی که صبح روز پنج‌شنبه برگزار شد، تیری فرِمو مدیر فستیوال فیلم کن و پیر لسکور لیست فیلم‌های شرکت‌کننده پرستاره شصت و هشتمین سال این فستیوال را معرفی کردند.

فرمو قبل از روز پنج‌شنبه دو فیلم را معرفی کرده بود. یکی از آن‌ها چهارمین فیلمِ مجموعه سه‌گانه‌ای است که مل گیبسون را معروف کرده بود؛ «مکس دیوانه: جاده خشم» توسط جرج میلر ساخته شده و تام هاردی و شارلیز ترون مسئولیت ایفای نقش‌های اصلی آن را بر عهده دارند و کمپانی برادران وارنر روزی که این فیلم در فستیوال کن به نمایش درمی‌آید آن را به صورت جهانی نیز توزیع خواهد کرد. فیلم دیگر هم انتخاب شب افتتاحیه یعنی «بلند ایستادن» ساخته امانوئل برکو کارگردان و بازیگر فرانسوی است که داستانش یک دهه از زندگی یک مرد جوان مشکل‌دار را تعریف می‌کند و کاترین دنوو در آن نقش یک قاضی محلی را بازی می‌کند.

این اولین باری است که از سال ۱۹۸۷ تا به حال فیلمی که توسط یک کارگردان زن ساخته شده در شب افتتاحیه کن به نمایش درمی‌آید. فیلم قبلی «مرد عاشق» ساخته دایان کوریس بود. در حرکتی که به نظر می‌رسد پاسخی به انتقادهای وارد شده نسبت به فیلم‌های مردمحور کن باشد، این فستیوال بخشی جدید به نام «زنان در حرکت» را معرفی کرد که قرار است با مجموعه‌ای از کنفرانس‌ها و مراسم مختلف در فستیوال امسال شکل بگیرد و از سال ۲۰۱۶ به بعد جوایزی به زنان فیلمساز اهدا شوند.

فستیوال کن معمولا سه جای رقابتی خود را به فیلمسازان فرانسوی می‌دهد و امسال هم استثنا نیست. دو تن از آن‌ها کارگردانانی هستند که قبلا هم در این بخش حضور داشته‌اند: مایوون که جایزه هیات داوران را در سال ۲۰۱۱ برای فیلم «Polisse» برده بود، فیلم خود را درباره ازدواج با عنوان «Mon roi» به نمایش می‌گذارد که در آن وینسنت کاسل، برکو و لویز گارل نقش‌آفرینی می‌کنند. ژاک اودیار کارگردان فیلم «یک پیامبر» نیز با فیلم خیابانی «Dheepan» بازمی‌گردد که درباره پناهنده‌ای است که خود را در مناطق حومه شهری پاریس می‌بیند. استفان بریز نویسنده و کارگردان هم با فیلم «La loi du marche» برای اولین بار در بخش رقابتی کن حاضر می‌شود. در این فیلم وینسنت لیندون که یکی از بازیگران همیشگی اوست، در نقش یک مرد ۵۰ ساله بی‌کار ظاهر می‌شود که شغلی را به عنوان مامور امنیتی یک سوپر مارکت قبول می‌کند و به یک مشکل اخلاقی بزرگ بر می‌خورد.

فرمو نظرات رسمی خود را با گفتن این جمله آغاز کرد که فیلم‌های معرفی شده در روز پنج‌شنبه شامل حدود ۹۰ درصد فیلم‌های نهایی می‌شوند و اضافه کرد که پروسه انتخاب دارد ریسک می‌پذیرد. روی هم رفته انتخاب‌کنندگان فیلم‌ها امسال به تماشای  ۱۸۵۴ فیلم نشستند. او همچنین به این نکته اشاره کرد که همیشه همان افراد در فستیوال حضور ندارند و گفت: پیدا کردن کارگردانان جدید آسان نیست. امسال هشت فیلم اول کارگردان‌ها در مراسم حضور دارند.

یکی از اولین فیلم‌هایی که او به آن اشاره کرد فیلم مستند کمپانی یونیورسال درباره ایمی واین‌هاوس بود که نیمه‌شب به نمایش گذاشته می‌شود.

همانطور که قبلا اعلام شده بود جوئل و اتان کوئن مسئولیت مدیریت هیات داوران فستیوال کن امسال را بر عهده خواهند داشت. ایزابلا روسلینی هم اخیرا به عنوان رییس بخش نگاهی ویژه معرفی شده بود. لسکور کنفرانس خبری را با تحسین کردن از همکارهای فستیوال آغاز کرد و گفت از اینکه برادران کوئن رهبران هیات داوران هستند مانند یک کودک خوشحال است. بعد از آن او فیلمی کوتاه ساخته کوئن‌ها با عنوان «سینمای جهان» را نشان داد.

در حالیکه بیشتر فیلم‌های بخش‌های رقابتی و غیررقابتی ساعتی پیش معرفی شدند، فیلم‌های دیگری نیز احتمالا در دو هفته آینده به لیست اضافه خواهند شد. سال‌های گذشته نیز شرایط همینطور بوده است و فرمو چند جای خالی برای فیلم‌هایی که دیر می‌رسند باز نگه می‌دارد.

در چند هفته اخیر حدس‌ها برای اینکه چه کسی برنده جایزه نخل طلا خواهد شد زیاد بوده‌اند. سال ۲۰۱۴ فیلم «خواب زمستان» ساخته نوری بیلگ جیلان کارگردان ترک برنده افتخار اصلی این فستیوال شد.

لیست کامل فیلم‌های شرکت‌کننده امسال از این قرار است:

 

رقابتی

«کارول» ساخته تاد هینز
«مکبث» ساخته جاستین کرزل
«Dheepan» ساخته ژاک اودیار
«La Loi du March» ساخته استفان بریز
«مارگریت و جولین» ساخته والری دونزلی
«داستان داستان‌ها» ساخته متئو گارون
«آدم‌کش‌ها» ساخته هو سیائو سین
«کوه‌ها ممکن است روانه شوند» ساخته جیا ژانگکه
«خواهر کوچک‌مان» ساخته هیروکازو کوریدا
«خرچنگ» ساخته یورگوس لانتیموس
«Mon roie» ساخته مایون
«Mia Madre» ساخته نانی مورتی
«پسر ساول» ساخته لازلو نمس
«جوانی» ساخته پائولو سورنتینو
«بلندتر از بمب» ساخته حواکیم تریه
«دریای درختان» ساخته گاس ون‌سن
«سیکاریو» ساخته دنیس ویلنوو

 

خارج از رقابت

«مکس دیوانه: جاده خشم» ساخته جرج میلر
«پشت رو» ساخته پیتر دوکتر و رونالدو دل کارمن
«مرد نامعقول» ساخته وودی آلن
«شاهزاده کوچولو» ساخته مارک آزبورن

 

نمایش ویژه

«داستان عشق و تاریکی» ساخته ناتالی پورتمن
«آسفالت» ساخته ساموئل بنچتریت
«پاناما» ساخته پاوله ووکویک
«فراموشی» ساخته باربت شرودر
«Hayored Lema'Ala» ساخته الاد کیدان
«Oka» ساخته سلیمان سیسه

 

نمایش نیمه‌شب

«ایمی» ساخته آسف کاپادیا
«دفتر» ساخته هونگ وون-چان

 

نوعی نگاه

«مدونا» ساخته شین سوون
«مری‌لند» ساخته آنا وینوکور
«مسیر چهارم» ساخته گورویندر سینگ
«تنها پرواز کن» ساخته نیراژ گایوان
«Rams» ساخته گریمور هاکونارسون
«سفر به ساحل» ساخته کیوشی
«من یک سربازم» ساخته لوران لاریور
«خورشید تابان» ساخته دالیبور ماتانیک
«سوی دیگر» ساخته روبرتو مینروینی
«یک طبقه پایین» ساخته رادو مونتیان
«بی‌شرم» ساخته او سوئگ-اوک
«انتخاب‌شدگان» ساخته دیوید پابلوس
«ناهید» ساخته آیدا پناهنده
«گنج» ساخته کورنلیو پورومبویو


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com