جشنواره کن 2015, معرفی فیلم های روز نهم
شصت‌وهشتمین جشنواره فیلم کن از روز 14 می آغاز شده و تا 24 می در جنوب فرانسه ادامه خواهد داشت.باهم نگاهی می اندازیم به فیلم هایی که در روز نهم از این جشنواره اکران خواهند شد.

 در روز نهم جشنواره فیلم کن 2015 فیلم های زیر اکران می شوند :


1. فیلم سینمایی Dheepan

محصول فرانسه

کارگردان: ژاک اودیار
بازیگران: ونسان روتیه، مارک زینگا

خلاصه داستان: یک مبارز سیاسی سریلانکایی که به فرانسه فرار کرده تا پناهندۀ سیاسی شود، به عنوان نگهبانِ یک مجموعۀ ساختمانی در شهرکی در حومۀ پاریس مشغول به کار می‌شود...

وقتی در بخش مسابقۀ کن قرار بر انتخاب فیلم‌های فرانسوی باشد که معمولا در آخرین روزها به جشنواره می‌رسند، فیلمسازی که کمابیش به انتخاب‌اش ایمان داریم ژاک اودیار است؛ فیلمساز مؤلف بزرگی که از زمان لب‌خوانی‌ام کن (Sur mes lèvres) در سال 2001، هروقت فیلمی ساخته در کن حضور داشته و از امیدهای اصلی دریافت نخل طلا بوده است. روال کاری اودیار به گونه‌ای‌ست که معمولا بین فیلم‌هایش سه یا چهار سال فاصله می‌افتد. فیلمنامۀ فیلم اخیر اودیار هم مثل دو فیلم پیشین‌اش با همکاری توماس بیدگن نوشته شده؛ یک پیام‌آور (Un prophète) که جایزۀ بزرگ هیأت داوران کن را در سال 2009 دریافت کرد و زنگار و استخوان (De rouille et d'os) که در بخش مسابقۀ اصلی کن 2012 رقابت می‌کرد و تحسین و استقبال شدید منتقدان و تماشاگران را به همراه داشت. اودیار که کیفیت و جسارت ساختاری و محتوایی آثارش منحصربه‌فرد است، این بار هم به سراغ ستارگان نامی نرفته. اما از آنجا که بازیگرانی مثل طاهر رحیم و ماتیاس شون‌ارتس را به شهرت جهانی رسانده، خیلی محتمل است که بازیگر اصلی فیلم تازه‌اش را هم که الان چیز زیادی درباره‌اش نمی‌دانیم، به اوج رسانده باشد.

 

2 . فیلم سینمایی آدمکش (The Assassin)

محصول تایوان
کارگردان: هو سیائو-سین
بازیگران: ساتوشی سوما بوکی، شو کی، چانگ چن

خلاصه داستان: آدمکش بر اساس یک داستان کوتاه ساخته شده و ماجراهای آن در جریان حکومت سلسلۀ «تانگ» رخ می‌دهد. این فیلم روایت‌گر داستان زندگی یک زن آدمکش است که وفاداری‌اش به خاندان سلطنتی زیر سؤال می‌رود.

هو سیائو-سین کارگردان و بازیگر و تهیه‌کنندۀ 68 سالۀ تایوانی، از پیشروان جنبش موج نوی سینمای تایوان است. 4 فیلم از این سینماگر در میان 100 فیلم برتر سینمای چین در قرن بیستم قرار دارند و آثارش همواره محبوب جشنواره‌های کن و برلین و ونیز (دریافت شیر طلایی ونیز 1989 برای شهر غم) بوده‌اند. آدمکش ششمین حضور این کارگردان شهیر تایوانی در جشنوارۀ کن است. او در سال 1993 بابت فیلم استاد خیمه‌شب‌بازی (The Puppetmaster) جایزۀ هیأت داوران کن و در سال 2001 برای میلنیوم مامبو جایزۀ بزرگ تکنیکی کن را دریافت کرد.


تهیه و ترجمه : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ