نقد و بررسی فیلم سینمایی «من دیگه مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی برگزار شد.

عصر سه شنبه پنجم خرداد ماه دور جدید باشگاه فیلم فرهنگسرای اندیشه با نقد و بررسی فیلم سینمایی «من دیگه مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی آغاز شد.

در این جلسه که اجرای آن را مژده لواسانی بر عهده داشت محمدرضا لطفی«منتقد» بهرام توکلی «کارگردان»جواد نوروز بیگی «تهیه کننده» محسن دارسنج «گریمور»سهی بانو ذوالقدر و مهسا علافر «بازیگر» حضور داشتند.


نقد و بررسی فیلم سینمایی «من دیگه مارادونا هستم»نقد و بررسی فیلم سینمایی «من دیگه مارادونا هستم»

نوروزبیگی:«من دیگه مارادونا هستم» قربانی کارشناسی اشتباه شد

مژده لواسانی در ابتدای این نشست از جواد نوروز بیگی در مورد حواشی ای که پیرامون اکران این فیلم رخ داد پرسید و او در پاسخ گفت: ما در ابتدا قصد داشتیم فیلم «من دیگه مارادونا هستم» را در عید نوروز اکران کنیم اما از من خواست شد تا اکران این فیلم را به تعویق بیندازم و من هم به نوعی مجبور شدم تا این موضوع را بپذیرم. زمانی که دور جدید فیلم‌های فصل بهار اکران شد سرگروه‌ها تغییر کرد و با یک کار غیر کارشناسی شده سرگروهی که تعیین شده بود باید هفته‌ای سیزده میلیون فروش می‌کرد و   این میزان از فروش حتی برای فیلم‌های پر فروش هم زیاد است، به همین خاطر در دور جدید تصمیم گرفتند کف فروش را به نه میلیون برسانند اما این کار غیر کارشناسی باعث شد که فیلم «من دیگه مارادونا هستم » آسیب ببیند.

در ادامه محمدرضا لطفی به نوروز بیگی گفت، فیلم شما بی‌تردید قربانی این شد که خودتان مسئولیت پخش آن را بر عهده گرفتید، تهیه کننده «من دیگه مارادونا هستم»در پاسخ به این سوال تصریح کرد: من قصد نداشتم که این کار را انجام دهم اما در شرایطی که برای اکران این فیلم وجود داشت چاره‌ای جز این کار نداشتم بعد از اینکه ما اکران بهار را از دست دادیم برای دور دوم با حبیب اسماعیلی برای پخش وارد مذاکره شدیم اما ایشان نسبت به پخش فیلم دیگری تعهد داشتند و اگر ما می‌خواستیم باز هم صبر کنیم باید منتظر اکران ماه رمضان می‌ماندیم همزمانی پخش این فیلم و اکران فیلم‌های نظیر «حضرت محمد» و «رستاخیر» را در آن مقطع چندان به صلاح نمی‌دانستم به همین دلیل تصمیم گرفتم که مسئولیت پخش فیلم را خودم بر عهده بگیرم.


img_5061.jpgنقد و بررسی فیلم سینمایی «من دیگه مارادونا هستم»

مژده لواسانی در ادامه نشست از نوروز بیگی پرسید که چه شد تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده گرفت که وی پاسخ داد:طی سال‌های اخیر جامعه ما به شدت ملتهب شده و بعضی از موضوعات ساده گاهی مردم را به بن بست می‌رساند به همین خاطر وقتی طرح اولیه این فیلم را سال گذشته خواندم از آن خوشم آمد و حس کردم که قصه آن با ذهنیت من سازگاری دارد. حدود شش ماه روی فیلمنامه این اثر کار شد و بعد به همت دوستانی که در این پروژه مار ا یاری کردند فیلم جلوی دوربین رفت.

نوروزبیگی خاطر نشان کرد:در مورد اسم فیلم هم باید بگویم ما چندین اسم را برای این فیلم در نظر گرفتیم که در پایان این اسم برای فیلم انتخاب شد چرا که از مارادونا در ماجرای گل جنجالی که با دست زد به جای اینکه عملش را کار بدی بداند آن را دست خدا دانست و از این جهت حس کردیم این نام با فضای فیلم همخوانی دارد.

محسن دار سنج:در این فیلم از گریم اغراق شده پرهیز کردم

در بخشی دیگر از نشست مجری برنامه از محسن دار سنج طراح گریم فیلم پرسید که وقتی حرف از گریم فیلم کمدی به میان می‌آید ذهن مخاطب ناخودآگاه به سمت گریم‌های اغراق شده می‌رود اما در «من دیگه مارادونا هستم» گریم‌ها کاملا رئال بود. دارسنج در پاسخ به این سوال اظهار داشت:طنزی که ما در این فیلم دنبال می‌کردیم اغراق شده نبود و طنز موقعیت قلمداد می‌شد به همین خاطر نیازی وجود نداشت که برای اضافه کردن بار طنز از گریم بهره ببریم. به همین خاطر در صحبت‌هایی که با بهرام توکلی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که گریم‌ها، ساده و باور پذیر باشند و اگر تفاوتی هم حس می‌شود محسوس نباشد. به همین خاطر اگر گلاب آدینه در این فیلم در دو نقش بازی می‌کند ما شاهد آن هستیم که تفاوت چهره او صرفا به جنس زندگی او باز می‌گردد، مثلا زمانی که نقش خواهر بالا شهری را بازی می‌کند موهایش صاف است و در زمانی که پایین شهری است چهره خسته‌تر دارد و موهایش هم فر است. به هر حال همواره سعی کردم در کارهایم از اعراق بپرهیزم. و گریمی رئال را به تصویر بکشم.


img_4814.jpgنقد و بررسی فیلم سینمایی «من دیگه مارادونا هستم»

مهسا علافر: کار کردن با توکلی مانند حضور در یک ورک شاپ است

مهسا علافر در ادامه نشست در پاسخ به این سوال لواسانی که چطور به این فیلم اضافه شد و کار کردن با بهرام توکلی برای او چطور بود، گفت:«من دیگه مارادونا هستم» دومین تجربه بازیگری من به شمار می‌رود پیشتر در فیلم «گس» ساخته کیارش اسدزاده که این روزها در گروه هنر و تجربه در حال اکران است بازی کردم.قبل از حضور در سینما بیشتر در فیلم های کوتاه ایفای نقش می کردم. سال گذشته که بهرام توکلی داوری جشنواره فیلم نهال را بر عهده داشت بازی من را در یکی از فیلم‌ها دیده بودند،برای حضور در این اثر از من دعوت کردند. همکاری با توکلی برای من مانند حضور در یک ورک شاپ بود چرا که ایشان تسلط زیادی به حوزه کارگردانی دارند و از این جهت برای هر بازیگری کار کردن با ایشان شیرین و جذاب است.

سهی بانوذوالقدر:«من دیگه مارادونا هستم» برگرفته از جامعه ماست

بعد از پایان یافتن صحبت‌های علافر، ذوالقدر با اشاره به این موضوع که بعد از فیلم «جدایی نادر از سیمین» فیلمنامه جذابی به دستش نرسیده بود گفت؛ بعد از این فیلم مدتها در کاری حضور نداشتم تا اینکه برای فیلم «تمشک» از من دعوت به کار شد، اما این فیلم هم وقتی جلوی دوربین رفت نسبت به فیلمنامه تغیییرات زیادی داشت. اما برای بازی در فیلم «من دیگه مارادونا هستم» انگیزه زیادی داشتم چرا که این فیلم از جذابیت بالایی برخوردار بود و کار سختی بود و از آنجایی که کار سخت برای من همیشه جذاب است از حضور در آن لذت بردم.برخی از افراد نسبت به پر دیالوگ بودن فیلم نقد دارند واقعیت این است که این موضوع برگرفته از دل جامعه ما است چرا که ما بیشتر از آنکه عمل کنیم درگیر حرف زدن و ایجاد سر و صدا هستم.

مجمدرضا لطفی: «من دیگه مارادونا هستم» بهترین فیلم بهرام توکلی است

سال گذشته وقتی از من پرسیدند بهترین فیلم جشنواره فجر کدام است پاسخ دادم «من دیگه مارادونا هستم». و هنوز هم با گذشت ماهها این فیلم را بهترین اثر بهرام توکلی می دانم و معتقدم او این فیلم را با تیز هوشی و توانایی خاصی ساخته است. فراموش نکنید فیلم های موفق در دنیا معمولا دو دسته مخاطب دارند کسانی که فیلم را بسیار دوست دارند و درگیر دنیای آن می شوند و افرادی که فیلم را دوست ندارند. و از آنجایی که این فیلم در دسته بندی آثار موفق قرار دارد ممکن است مخاطبانی در سالن وجود داشته باشند که فیلم را چندان دوست نداشته باشند و با آن ارتباط برقرار نکرده باشند. این فیلم چند کلید واژه دارد که اگر مخاطب این کلید واژه ها را بگیرد وارد دنیای آن می شود و می تواند از تماشای آن لذت ببرد. این فیلم از جامعه کنونی ما الگو گرفته است. همانطور که از اسم فیلم بر می آید و در ابتدای شروع «من دیگه مارادونا هستم» هم بر می اید خبر از یک فرافکنی را می دهد .   این اثر به شدت چند لایه است و کاراکترهای که در عقب قاب دوربین قرار دارند،به مراتب بیشتر از آنهایی که در جلوی قاب هستند تاثیر گذارند.این فیلم نمونه جامعه ای است که همه در آن در حال حرف زدن هستند اما هیچ کس به حرف دیگری گوش نمی دهد. برخلاف صحبت هایی که برخی مطرح می کنند و معتقدند این فیلم مختص به قشر خاص است بر این باورم که این فیلم برای مخاطب عام ساخته شده است. متاسفانه طی سالهای اخیر ما سطح سلیقه مخاطب را پایین آوردیم. تردید نکنید در شرایط کنونی اگر فیلم های نظیر هامون و یا سگ کشی قصد داشتند که اکران شوند ما این اجازه را نمی دادیم و می گفتیم این فیلم ها مخاطب خاص دارند در حالی که این اثار در زمان خودشان اکران شدند و اتفاقا به فیلم های پر فروشی در زمان ساختشان بدل شدند.

نقد و بررسی فیلم سینمایی «من دیگه مارادونا هستم»نقد و بررسی فیلم سینمایی «من دیگه مارادونا هستم»

نوروز بیگی: این فیلم می‌توانست پر فروش شود به شرطی که ...

نوروز بیگی بعد از پایان حرف های منتقد برنامه گفت:خوشحالم که محمدرضا لطفی در بخشی از صحبت‌هایش به موضوع مخاطب عام فیلم اشاره کرد چرا که ما واقعا این فیلم را برای مخاطب عام تدارک دیده بودیم و بی تردید اگر شرایط اکران برای ما به گونه ای دیگر رقم می‌خورد و مثلا در ایام نوروز یا عید فطر اکران می شد فیلم به فروش بسیار بالایی دست پیدا می کرد. این اثر بدون سر و صدا و با کمترین حاشیه و تبلیغاتی در زمانی کوتاهی روی پرده رفت و خب طبیعی است به آن فروشی که باید دست پیدا نکرد و باور دارم که هنوز خیلی ها نمی دانند چنین فیلمی اکران شده است.

بهرام توکلی:شرایط اکران «من دیگه مارادونا هستم» عادلانه نبود

توکلی در پاسخ به این سوال لواسانی که چرا فیلم «من دیگه مارادونا هستم» را ساخت،اظهار داشت:مدت‌ها بود که دوست داشتم فیلمی با ویژگی این اثر را بسازم. اما شرایطش برایم فراهم نبود چرا که لحن فیلم«من دیگه مارادونا هستم» همواره مورد علاقه من بوده و دلم می‌خواست خودم را در این فضا محک بزنم و خوشحالم که بالاخره این فرصت در اختیارم قرار گرفت تا فیلمی با ویژگی «من دیگه مارادونا هستم» را بسازم. خوشبختانه عواملی که در این فیلم حضور داشتند همگی حرفه‌ای بودند و کلیت کار را دوست داشتند و همین موضوع باعث شده بود با خیال راحت‌تری روی صندلی کارگردانی بنشینیم. فراموش نکنید در ایران کارگردان به شدت به سایر عوامل وابسته است و اگر آنها کارشان را به درستی انجام ندهند هر چقدر هم که بازیگر تلاش کند با هم نمی‌تواند ثمره کارش را ببیند.خوشبختانه از آنجایی که شرایط کار در این فیلم برایم فراهم بود بیشتر از آنکه سختی بکشم از حضور در این اثر لذت بردم. در مورد انتخاب بازیگرهای فیلم هم باید بگویم،خوشبختانه اکثر بازیگرها همان گزینه اول ما بودند و توانستند توقعات ما را هم تا حد زیادی بر آورده کنند.در کارهای پر پرسوناژ هماهنگی بین بازیگران تا حدی سخت است ولی اگر بازیگر باهوش باشد می‌تواند از این فرصت به بهترین شکل استفاده کند خوشبختانه بازیگران ما در فیلم این هوش و توانایی را داشتند.

توکلی در ادامه صحبت هایش در مورد شرایط اکران فیلم گفت: من در این زمینه تخصصی ندارم و این موضوع بیشتر در حوزه تخصصی آقای نوروز بیگی است اما ای کاش نسبت به فیلم‌هایی که روی پرده بود نگاه منصفانه‌ای وجود داشته باشد نه اینکه ریس شورای صنفی که به طور اتفاقی فیلمی را در نوروز روی پرده دارد امکان شرایط اکران مناسب فیلم «من دیگه مارادونا هستم» را فراهم نکند.


تهیه و تدوین : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ