گزارش لحظه به لحظه از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر34
مراسم افتتاحیه‌ی فیلم فجر با حضور هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره، مسوولان سینمایی و علی جنتی وزیر ارشاد در تالار وحدت برپا شد.

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با حضور هنرمندان

در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برندگان سه بخش پوستر، آنونس و عکس معرفی و سیمرغ‌هایشان را دریافت کردند. عصر امروز یکشنبه یازدهم بهمن ماه مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، سید مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری، سیدرسول صادقی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، سیدصادق موسوی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و جمعی از اهالی سینمای ایران در تالار وحدت برگزار می‌شود.

 

در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر علاوه بر مدیران سینمایی و هنرمندان محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و همچنین علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نیز حضور داشتند.

 

مهمانان جشنواره فیلم فجر با ماشین های پرشیا به رنگ سفید به محوطه وارد شدند.

 

رویا تیموریان، رضا کیانیان، مهدی فخیم زاده، پژمان بازغی، مصطفی کیایی، مهدی کرم پور، آرش معیریان، شهرام اسدی، مهدی محقق، رضا عطاران، ستاره اسکندری، لاله اسکندری، نگار عابدی، شقایق فراهانی، میلاد کی مرام، سحر قریشی، مسعود رایگان، بهاره کیان افشار، رضا ناجی، بهروز شعیبی، بهنوش طباطبایی، فرهاد قائمیان، حامد کمیلی، بهروز غریب پور، باران کوثری، کتایون ریاحی، الهام کردا، احسان کرمی، آزاده نامداری، اشکان خطیبی، فرزاد موتمن، محمود رضوی، نوید محمدزاده، هومن سیدی، هاتف علیمردانی، حامد بهداد، طناز طباطبایی، مهدی پاكدل، باران كوثری، پانته آ پناهی ها، حامد کمیلی، مریلا زارعی، عباس غزالی، فرشاد اکتسابی، محمد داوودی، مهدی ترابی، هادی معصوم دوست، محسن استادعلی از دیگر سینماگرانی هستند که در این مراسم حاضر شده‌اند.

 

همچنین بسته هایی برای شرکت کنندگان در مراسم افتتاحیه در نظر گرفته شده است که شامل زندگی نامه و کارنامه کاری هنرمندانی است که قرار است بزرگداشت آنها در این مراسم برگزار شود.

 

هنرمندان و مهمانان حاضر در مراسم افتتاحیه در جایگاه هایی که برای آنها در سالن اصلی تالار وحدت نظر گرفته شده است، نشستند. در این مراسم، جایگاه فیلمسازان حاضر در هر کدام از بخش های مختلف جشنواره در ردیف های مجزایی قرار دارد. به عنوان مثال جایگاه فیلمسازان «هنر و تجربه»، «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» نسبت به یکدیگر متفاوت است.

 

مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر راس ساعت ۱۹ در تالار وحدت با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن آغاز شد.

 

در ادامه نمایشی با مضمون سیمرغ روی صحنه اجرا شد و سپس زنگ آغاز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به صدا در آمد و این جشنواره کار خود را رسما آغاز کرد.

 

قرائت دعای تحویل سال

اجرای این مراسم برعهده احسان کرمی است. این مجری در ابتدای اجرای خود دعای تحویل سال را قرائت کرد. سپس نماهنگی از زنده یاد خسرو شکیبایی بازیگر سینمای ایران منتشر شد که در آن این هنرمند فقید سال نو سینمای ایران را تبریک می گوید. پوستر جشنواره امسال با عکسی از زنده یاد شکیبایی منتشر شده است.

 

دکور این مراسم به صورت ترکیبی از سالن سینما و تئاتر طراحی شده است.

 

محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در ابتدای این مراسم گفت: آرزو می كنم همراهی هنرمندان فهیم نویدبخش سال موفق و خاطره انگیزی برای سینمای ایران باشد و سال نو سینما ایران را تبریک می گویم.

 

در این بخش مراسم جوایز بخش تبلیغات و اطلاع رسانی شامل بهترین پوستر، عکس، تیزر و آنونس اهدا می شود.

 

سیمرغ بلورین بهترین عکس

ضمن تقدیر ویژه از جلال حمیدی برای فیلم «ارغوان»، سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم به محمد بدرلو برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» رسید.

 

بدرلو با حضور روی سن از اینکه این جایزه را گرفته، ابراز خوشحالی کرد و گفت: اصلا فکر نمی‌کردم این بالا بایستم و کار من دیده شود. خوشحالم از اینکه به اقلام تبلیغاتی توجه می‌شود و با این کار عکس هم به جایگاهی که در گذشته داشته برمی‌گردد.

 

سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر

سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر ضمن تقدیر از معین کریم الدینی برای فیلم «آتلان»، به محسن امیر یوسفی «خواب تلخ» اهدا شد.

 

محسن امیر یوسفی سیمرغ خود را به شهاب حسینی بازیگر سینما که پیش از این در سمت مشاور دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، به دلیل آن که روی حرف خود ماند، تقدیم کرد.

 

سیمرغ بلورین بهترین پوستر

ضمن تقدیر ویژه از طه ذاکر برای فیلم «خواب تلخ»، سیمرغ بلورین به علی باقری برای فیلم «من می خوام شاه بشم» اهدا شد.

 

علی باقری که برای طراحی پوستر «من می خوام شاه بشم» سیمرغ بهترین طراحی پوستر را دریافت کرد، با پوشش محلی روی صحنه حاضر شد و گفت: خوشحالم که این سیمرغ برای فیلمی مستند درنظر گرفته شده و مطمئن هستم که دوستان ما در مستند از این اتفاق بسیار خوشحال هستند. این سیمرغ بال‌بال زیادی زد تا به دست من برسد، در جوانی هم سیمرغ گرفته بودم و حالا خوشحالم که دوباره سیمرغ می‌گیرم مخصوصا برای فیلمی که داستانی نیست و آثار بخش مستند هم دیده شدند.

 

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی که از دیگر سخنرانان رسمی مراسم است نیز روی صحنه آمد و پیش از آغاز سخنرانی خود گفت: با توجه به اینکه امسال قرار است مراسم اختتامیه با نوآوری خاصی برگزار شود و هیچ سخنرانی در آن نباشد، می خواهم امشب در این مراسم کمی مفصل صحبت کنم.

 

وی در ادامه بیان کرد: آغاز سال نوی سینما بر شما مبارک باد. سالی سرشار از غرور و پیروزی. سال پیروزی حکمت و عقلانیت ایرانی. سال پیروزی تمدن بر بربریت. سالی که کلید واژه اش برجام است و برجام یعنی پیروزی سخن بر شمشیر، یعنی ن و القلم و ما یسطرون یعنی و جادلهم بالتی هی احسن و ما اینک در پسابرجامیم. جهان آغوشش را به روی سخن گشوده است. جهان همه گوش است و ما یک دنیا سخن شنیدنی. و چه خوب که در جهان کنونی شنیدنی ها  را می توان دید و این است هنر سینما و چه خوش اقبالند مردمانی که کلیدداران گنج های گرانبهای سخن اند و دستی توانا در هنر تصویر دارند.

 

رییس سازمان سینمایی بیان کرد: ما در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر رونمایی می کنیم از سخنان دیدنی فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی. رمزگشایی می کنیم از قدرت اندیشه جوانان این سرزمین. می گشاییم سی و چهارمین دفتر مثنوی بلند سینمای ایران را. به نام فجر و به نام نور از سرزمین خور ( خورشید) به تماشا می خوانیم همه جهان را: تماشا می روی؟ تماشا می خواهی؟ بیا اندرون من تماشا کن. تفرج عالم خود و اندرون خود کردی تفرج عالم من و اندرون من بکن «شمش تبریزی»

 

نوستالژی آپارات را در کلکسیون نوستالژی های خود داشته باشیم

ایوبی افزود: ما در سینما صبوری، همراهی و همدلی را مشق کرده ایم و امروز می بینیم میوه های این صبوری را. آشتی مردم با سینما، آشتی سینما با مردم. احترام به سینمای اندیشه و پاسداری از رونق گیشه. روزآمدی، نو شدن، جهانی شدن، حفظ ریشه ها و پیوند با اندیشه ها، حرکتی است که در سینما آغاز شده و پرشتاب به پیش می رود. نوگرایی، روزآمدی و دست برداشتن از عادت های کهنه و منسوخ را باید از مدیریت سینما آغاز کرد. سینمای دیجیتال با فکر و اندیشه و رفتار و مدیریت نگاتیو ناممکن است. می توانیم نوستالژی آپارات را در کلکسیون نوستالژی های خود همچنان داشته باشیم اما باید بدانیم که تند باد دیجیتال در سینمای ایران وزیدن گرفته و سینمای ایران پوست انداخته و چاره ای جز «نوگرایی» و روزآمدی نیست.

رویش جوانه های امید در سینما آغاز شده است. پرده های سینما روز به روز پر رونق تر و نوتر و سفره سینما کم کم گسترده تر می شود. سینما به سبد کالای مردم بازمی گردد. با پایان تردید بخش خصوصی، سرمایه و هوش ایرانی به سوی ما می‌آید. با هجوم جوانان خوش ذوق، سینمای ایران به آوردگاه طرح ها و اندیشه های نو تبدیل شده است. به همه سینماگران عرصه های گوناگون از فیلم کوتاه تا داستانی و بلند، بشارت می دهم که موج تازه ای از صنعتی شدن در راه است. بر بستر بی انتهای VOD هر اثر دیدنی دیده خواهد شد. اقتصاد سینما و همه مناسبات به سود تولیدگران دگرگون می شود.

 

فرهنگ و هنر در این سرزمین پایان ناپذیر است

وی تاکید کرد:‌ آری می‌‌توان دید رویش جوانه های امید را. و می توان حس کرد وزیدن این نسیم جانبخش را. وزش باد صبایی که  ابرهای تیره ناامیدی را از آسمان پرستاره فرهنگ ایران بیرون می راند. در این هوای صاف و پاک درخشش ستاره ها را می شود بهتر دید. و جشنواره سی و چهار، جشن ستاره ها با طعم نوگرایی است. آفرین می گویم به محمد حیدری که دیروز را دید ولی نگاهش به امروز و فردا بود. جشنواره ملی فجر جشن سینمای ایران و جشن سینماگران است. میزبان شمایید. خانه خانه شماست و چه خانه ای که: خاک و خس این خانه همه عنبر و مشک است/ بانگ درِ این خانه همه بیت و ترانه است. و آفرینی از ته دل به شما جوانانی که طراوات و شادابی و اندیشه های تازه  را به سینما آوردید. شما آمدید تا نشان دهید که سینمای ایران ادامه دارد تا با صدای بلند اعلام کنید که فرهنگ و هنر در این سرزمین پایان ناپذیر است. بی گمان شما به رسم ایرانی زانوی ادب خواهید زد در برابر بزرگانی که قامت در این راه به کمان نشانده اند تا شما سروگون و استوار بایستید. یادمان نمی رود این سفارش حضرت مولانا که:

مرغ پرنارسته چون پران شود     لقمه هرگربه دران شود

چون درآرد پر بپرد او بخود        بی تکلف بی صفیر نیک و بد

 

و درود می فرستم به همه آنها که هفته هاست که به پیشواز فجر شتافته اند. سلام می کنم به چشمان خسته، دستهای توانا، ذهنهای خلاق، ذوق سرشار و عشقتان به فرهنگ. شما که سراپا دیده اید بی آنکه دیده شوید. سراپا گوشید بی آنکه شنیده شوید. ادای احترام می کنم  به شما اهالی بی ادعای رسانه. خبرنگاران، منتقدان، عکاسان و فیلمبرداران و همه شما که با عشق می کوشید تا سینمای ایران تا هنر این سرزمین و تا هنرمندان ایرانی دیده شوند.

 

ایوبی در پایان بیان کرد:‌ از طرف جامعه سینمایی درود می فرستیم بر قدم های استوار، نگاه های تیزبین، بازوان قدرتمند و قامت های افراشته سرداران رشید، سربازان دلاور، پاسدارن حریم و حرم و رزمندگان مقاومت و تقدیم می کنیم افتخارات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را به چشمان بر در مانده همسران و فرزندان شهیدان حرم. شهیدان مقاومت. پاسداران امنیت و آرامش ایران. روحشان شاد.

 

تجلیل از خانواده شهید سیاح طاهری

در ادامه این مراسم، سیده زهرا حسینی نویسنده کتاب «دا»، رخشان بنی اعتماد کارگردان و فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما و تلویزیون روی صحنه آمدند تا از خانواده شهید سیاح طاهری تقدیر به عمل آورند.

 

همسر شهید طاهری روی صحنه آمد و هدایایی را به رسم یادبود دریافت کرد و همه مهمانان حاضر در تالار وحدت چند دقیقه ای به افتخار وی ایستادند و ادای احترام کردند.

 

سیده زهرا حسینی نویسنده کتاب «دا» در این بخش در سخنانی گفت: ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما قدم ماست. این کاری بود که شهید طاهری با عملکرد خود ثابت کرد. آن شهید برخلاف ظاهر آرام، درونی سرشار از شور و هیجان داشت. طاقت این را نداشت که در محل یا مکانی مظلومی باشد و او بتواند راحت سرش را بر بالین بگذارد و آرام زندگی کند.

 

وی ادامه داد: دوستانی که اینجا هستند این شهید بزرگوار را می شناسند و به دعوت این شهید در جشنواره های دانش آموزی حضور داشتند. او به دنبال ایجاد وحدت بین جامعه بود. خوشا به سعادت او که خداوند قبل از ما از او تشکر کرد و حقش را به او داد. شهادت حق شهید سیاح طاهری بود. از همین جا به خانواده شان تبریک می گویم. تسلیت برای ماست که ماندیم. ان شالله ما هم بتوانیم راه او را ادامه بدهیم.

 

فاطمه معتمدآریا نیز که روی سن حضور داشت در سخنانی گفت: من در یک کشتی دوستی با این شهید بزرگ آشنا شدم. درست زمانی که در مورد صلح حرف می زدیم سالروز جنگ در شلمچه بود. در این کشتی دوستی بچه های ایرانی و عراقی به همت آقای حبیب احمدزاده که همیشه پیام آور صلح است، در مسیری روی شملچه حرکت می کردند. آشنایی ما با این شهید با صلح بود و در نهایت باید بگویم که هر کسی که درخواستی درباره صلح داشته باشد یا بخواهد اقدامی در این باره انجام دهد، باید بداند که همیشه می تواند روی من حساب کند.

 

مهتاب کرامتی گفت: خوشحالم که در این جمع کنار دوستان جشنواره دانش آموزی هستم. شهید طاهری نشان داد می شود صبور بود، سکوت کرد اما کار کرد.

 

رخشان بنی اعتماد کارگردان سینما نیز گفت: ادای احترام من به سرکار خانم طاهری و همسر بزرگوارش. همیشه می گویند برای شناخت آدم ها با آنها همسفره و هم سفر شوید. من افتخار این را داشتم که در جشنواره بی سر و صدای دانش آموزی با این شهید هم سفر و همسفره باشم. او کسی بود که از جوانی در جبهه جنگ بود و از زمانی که فرصت آشنایی شان را داشتیم به طور دائم در برنامه های فرهنگی فعال بود و این بسیار قابل احترام بود. احترام و باوری که او به حوزه سینما و هنرمندان، فارغ از تفاوت های دیدگاهی یا اعتقادی داشت بسیار قابل احترام بود. آمدن و رفتن رسم روزگار است. بعضی ها رفتنشان چیزی را از جهان کم می کند که به سادگی جای آن پر نمی شود. شهید طاهری یکی از این افراد بود. اما دریغم می آید در این فرصت از همکار با ارزش مان یدالله نجفی صدابردار فقید که معلم درس ما بود نیز یاد نکنم.

 

آیین بزرگداشت مهدی فخیم زاده

آیین بزرگداشت مهدی فخیم زاده کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مریلا زارعی بازیگر سینما و تلویزیون از دیگر بخش های این مراسم بود.

 

در ابتدای بزرگداشت فخیم زاده مریلا زارعی گفت: این دهه مبارک را به همه تبریک می گویم بسیار خوشحالم برای این بخش روی صحنه دعوت شدم. مهدی فخیم زاده استاد من و کارگردان بزرگ سینما است که افتخار کار با او در ابتدای راه را داشتم. حدود یک سال کار هر روز. خوشا به حال بازیگری که با چنین کارگردانی کار کند. بعد از گذشتن بیست سال وقتی حس می کنم دارم کم می آورم به گنجینه های آن روز رجوع می کنم. فخیم زاده به ما یاد داد که برای ماندن در سینما باید بازیگر خوبی باشیم و بازیگر خوب بودن از شناخت خودت شروع می شود این اعتماد به نفس را او به ما داد. 

 

جنتی: دولت تدبیر و امید تمام قد کنار سینما ایستاده است

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تقدیر از مهدی فخیم زاده با تبریک آغاز دهه فجر گفت: محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم حضور پیدا کردند تا بگویند دولت تدبیر و امید تمام قد کنار سینمای ایستاده است و خوشحالیم که استعدادهای جوان در عرصه سینما می درخشند. خوشحالم که می بینیم سینمای ایران روز به روز در حال تکامل است. در این مناسبت تقدیر و تشکر می کنم از همه تلاش هایی که فخیم زاده از ابتدای زندگی هنری خود تا به امروز در حوزه سینما داشته است.

 

وی با اشاره به فخیم زاده بیان کرد: مهدی فخیم زاده از فیلمسازان ببه نام سینمای ایران است و من جدا از سینما، سریال های این بازیگر را پیگیری می كردم. سریال «خواب و بیدار» را بسیار دوست داشتم و دیدن این سریال برای من جذاب بود. سریال «ولایت عشق» هم جای خود را داشت و آن را بسیار دوست داشتم البته ما آدم های سیاسی بودیم کمتر می رسیدیم بعضی از سریال ها و فیلم ها را ببینیم. به نظر من فخیم زاده یک شخصیت همه فن و حریف، بازیگر، کارگردان، شاعر، نوازنده، بدلکار و رزمی کار حرفه ای است.

 

مهدی فخیم زاده نیز در مراسم بزرگداشت خود گفت: از ابتدا محمد حیدری شرط کرد با همسرم روی صحنه حضور پیدا کنم. متاسفانه همسر من تازه پایش را عمل کرده و نمی تواند از پله ها بالا بیاید. وقتی آقای حیدری به من زنگ زد، گفتم چه بزرگداشتی من هنوز بزرگ نشده ام. هنوز صدای توپ می آید من به کوچه می روم و گل کوچیک بازی می کنم.

 

وی ادامه داد: از خانم زارعی تشکر می کنم، وی مطالبی گفت که من بی تقصیرم. او خودش از ابتدا هنرپیشه با استعدادی بود. از آقای جنتی هم متشکرم.

 

با توجه به اینکه همسر مهدی فخیم زاده امکان بالا آمدن از پله ها را نداشت، مهناز افشار با مریلا زارعی به جایگاه مهمانان رفته و لوح مورد نظر را تقدیم همسر مهدی فخیم زاده کردند.

 

دومین مراسم نکوداشت مربوط به محمدمهدی دادگو تهیه کننده سینما بود که در این بخش فاطمه معتمدآریا و حجت الله ایوبی روی صحنه آمدند. محمد مهدی دادگو به همراه همسر خود روی صحنه حاضر شد.

 

فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما و تلویزیون در این بخش از مراسم بیان کرد: خوشحالم زیر سایه بزرگان سینمای ایران ایستاده ام. محمدمهدی دادگو از جمله نوابغ سینمای ایران است، سینماگری که دانش خردمندانه دارد، محمدمهدی دادگو به من آموخت که سینما علم، هنر و مهر است.

 

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی نیز بیان کرد: در همان روزهای اولی که من در مسند کار قرار گرفتم، جلسات زیادی را با هم گذاشتیم و مسائل مختلف سینمای ایران را بررسی کردیم و ایشان همیشه استفاده از خردجمعی را در کارشان اصل می‌دانند.

 

محمدمهدی دادگو در سخنانی توضیح داد: من اگر بخواهم حرف بزنم باید به اندازه سی سال حرف بزنم، اما باید بگویم که من از آیین بزرگداشت خوشم می‌آید، چون آیین نام نوه اول من است و بزرگداشت خیلی خوب است و اهالی هنر از اینکه دیده شوند همیشه راضی هستند. البته این بزرگداشت از من گذشته و من آن ‌را حسن ظنی از طرف حیدری می‌دانم.

 

وی ادامه داد: بعضی افراد هستند که وقتی در مصدر کاری قرار می‌گیرند، اعتبار پیدا می‌کنند، اما برخی خودشان هستند که به میزشان اعتبار می‌دهند، حجت الله ایوبی که من زیاد او را نمی‌شناسم، از نظرم کسی است که به هر جا و هر پستی که قرار می‌گیرد اعتبار می دهد.

 

دادگو گفت: توجه به خانواده برای من بسیار مورد توجه بود و این ابتکار را خیلی می پسندم و دوست دارم ادامه پیدا کند. کار هنر و سینما پشتوانه و عقبه‌ای دارد که حتما به خانواده بر می‌گردد و نباید از آن غافل شد. از مصائب و مشقات همسران هنرمندان نباید غافل شد.

 

او در پایان از احمد حامد، همسر معتمد آریا هم تقدیر کرد که در روزگار سختی این هنرمند در کنار او بوده است.

 

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان اصلی مراسم در سخنانی گفت: بسیار خشنودم که بار دیگر در این شب عزیز و به یادماندنی و تقارن خوش‌یمن آغاز جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی با سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر در میان شما هستم تا شاهد مراسم گشایش یکی از معتبرترین جشن‌‌های هنری ایران اسلامی باشیم. از فردا یکسال تلاش سینماگرانِ کشورمان رونمایی می شود.

 

وی  در ادامه به جایگاه جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و توضیح داد: این رویداد فرصت کم‌نظیری است برای ارتباط هنرمندان با یکدیگر و هنرمندان با مردم و مخاطبان است، رویدادی ویژه و بی‌نظیر برای سینمای ایران و صاحبان اصلی آن که سینماگران هستند.

 

جشنواره سی و چهارم در دولت تدبیر و امید بالنده شده است

وی توضیح داد: جشنواره سی‌و‌چهارم را می‌توان جشنواره‌ای دانست که تمام‌ قد در دولت تدبیر و امید متولد و بالیده شده است و تفاوت محسوسی با جشنواره‌های گذشته دارد. سینما در جهان امروز، نماد قدرت نرم و هوشمندی و نگاه ما به توسعه سینما نگاهی به آینده است، با چنین نگاهی سیاست‌های سینمایی این دوران طراحی شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مهم‌ترین رویدادهای دو سال گذشته سینمای ایران بیان کرد: برای نخستین‌بار بیش از ۲۰۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند و تاکنون چنین استقبالی در هیچ دوره‌ای وجود نداشته است.

 

جنتی گفت: سینمای ما از تحولات به وجود آمده در سطح کلان و سیاست‌های سینمایی امیدوارتر از همیشه رو به جلو حرکت می‌کند و این در حالی است که تنها بیش از ۳۰ فیلم با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و تهیه‌ کننده بقیه فیلم‌ها بخش خصوصی یا نهادهایی غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌اند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: این یکی از آمالِ دیرینه ما در اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی بود که بخش خصوصی با تمامِ ظرفیت در حوزه‌های فرهنگی‌ هنری سرمایه‌گذاری کند و اینک شاهد بارقه‌های این جریانِ سازنده هستیم.

 

سینمای ایران ورشکسته نیست

جنتی تصریح کرد: این عبارت را که گاهی گفته می‌شود سینمای ایران صنعتی ورشکسته است به هیچ عنوان قبول ندارم. در یک صنعت هنریِ ورشکسته این همه علاقه‌مند و تولیدِ بدیع معنا ندارد.

وی با اشاره به پویایی، نشاط، نو شدن سینما، گفت: خانه سینما فعال است، مشکلات مربوط به سالن های نمایش تا حدود زیادی برطرف شده و گیشه‌ها هم رونق گرفته‌ اند. آشتی مردم با سینما دیگر یک آرزو نیست بلکه یک واقعیت است. ۶۵ میلیارد تومان فروشِ گیشه تا پایان دی‌ماه سال جاری امید‌آفرین است.

 

عضو شورای عالی سینما همچنین بابیان اینکه در دو سال گذشته فعالیت‌های سازنده‌ای در حوزه سینما انجام پذیرفت و توفیق‌های ارزشمندی نیز حاصل شده است گفت: شکیل «گروه هنر ورتجربه» و «گروه کودک و نوجوان»، تاسیس «مدرسه ملی سینمای ایران» که از سال ۹۵ پذیرش دانشجو خواهد داشت، از جمله این اقدامات مهم است.

 

جنتی در ادامه توضیح فعالیت های سینمایی کشور گفت: نمایش اختصاصی فیلم برای اساتید جامعه‌شناسی و نمایش اختصاصی فیلم برای متخصصان دینی و اساتید حوزه در مرکز اسلامی قم، افزودن ۱۰۰ پرده سینما به فضای سینمایی کشور، بهسازی بخش قابل توجهی از سالن‌های سینمایی، ورود قدرتمند بخش خصوصی به عرصه تولید و زیر ساخت و برداشتن گام‌های بلند به سوی صنعتی کردن سینما از مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان سینمایی در دو سال گذشته است.

 

راهیابی بسیاری از فیلم های ایرانی به جشنواره های معتبر خارجی

وی با اشاره به راه یابی بسیاری از فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های معتبر خارجی، گفت: در سال جاری هفته‌ای نبود که یک فیلم ایرانی در جشنواره‌ای صاحب رتبه و جایزه‌ای نشود. این سیر رو به افزایش جوایز به دست آمده از این جشنواره ها اتفاق مثبتی است که سال¬های اخیر شاهد آن بوده¬ایم. فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی به مثابة سفیرانِ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و یکی از مظاهر دیپلماسی فرهنگی هستند.

 

آغاز به کار شبکه VOD

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به عنوان یک خبر خوب برای اهالی سینما، گفت: پس از یکسال‌و‌نیم تلاش به زودی آغاز به کار شبکه وی او دی(VOD) را جشن خواهیم گرفت. با راه‌اندازی وی او دی بسیاری از نگرانی‌های جوانان خوش‌ذوق مستندساز و تولیدکنندگان فیلم‌های کوتاه و انیمشین برطرف خواهد شد.

 

جنتی افزود: وی او دی بستری است که امکان دیده شدن برای همه را فراهم و گردش مالی سینما را چندین برابر خواهد کرد.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی در ادامه اظهار کرد: در این سال‌ها و با وجود همه پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی داشته‌ایم اما متأسفانه فرهنگ‌ عمومی، به‌ویژه در حوزه جوانان، خانواده و آسیب‌های اجتماعی، بسیار آسیب‌پذیر شده و موجب نگرانی جدی است.

 

جنتی تاکید کرد: همه باید برای رفع چالش‌های پیش روی فرهنگ عمومی تلاش کنیم. افزایش درخواست تولید فیلم‌های با موضوعات اجتماعی نیز ناشی از همین نقطه ضعف اساسی است. اگر باور داشته باشیم که هنر و به ویژه هنر سینما، بازخورد موضوعات جاری اجتماع است و هنرمند عموماً حساس‌تر و لطیف‌تر از دیگران می‌اندیشد لاجرم چنین ناهنجاری‌هایی بیش از همه، هنرمند را متأثر می‌کند و به واکنش وامی‌دارد.

 

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمند از ناهنجار‌ی‌ها بیش از حد می‌رنجد و از خوبی‌ها بیش از حد به هیجان درمی‌آید و این روحیه و انرژی را باید قدر دانست.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درخواست‌های متعدد برای تولید فیلم‌های اجتماعی را نشان از دغدغة فرهنگی‌ اجتماعی کارگردانان و سینماگران متعهد می‌دانم.

 

هنرمندان مقابل ناهنجاری ها سکوت نکنند

جنتی اضافه کرد: اگر هنرمند در برابر شکاف‌ها و ناهنجاری‌های آزار‌دهندة اجتماعی سکوت کند پس چه کسی باید آنها را فریاد کند تا دیگران چاره‌ای بیندیشند؟ آری، دیدن برخی از صحنه‌ها بر پردة سینما ممکن است نازیبا و ناراحت‌کننده هم باشد و حتی اثراتِ نامطلوبی بر برخی طیف‌ها بگذارد اما دست‌کم وجدانِ عمومی را نسبت به حقایقِ موجود و وقایعِ زیرپوستی روشن می‌کند.

 

وزیر ارشاد تصریح کرد: فشار روانی ناشی از ناهنجاری‌های اجتماعی از نگاه تیزبین و ذهن خلاق هنرمند متعهد دور نمی‌ماند و به تصویر درمی‌آید. من نام آن را دغدغه روشنگرانه سینماگر متعهد می‌گذارم.

 

جنتی در عین حال گفت: البته بنده منکر این موضوع نیستم که باید مراقبت کرد چون ممکن است بیانِ مکررِ یک امر نکوهیده گاه از حد روشنگری بگذرد و زمینة بروز چنین ناهنجاری‌ها را افزون‌تر ‌کند. اینجا مرزی بسیار ظریف وجود دارد که تشخیص آن تنها از خُبرگانِ سینما برمی‌آید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بدان اهتمام فراوان دارد.

 

وی افزود: به همین دلیل سازمان سینمایی و دبیرخانة جشنواره فیلم فجر، ساز و کارهای دقیقی برای تعادل در پذیرش، تولید و اکرانِ فیلم‌ها پیش‌بینی کرده‌اند.

 

جشنواره فجر از زد و بندهای سیاسی به دور است

عضو شورای عالی سینما اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر، به عنوانِ جشنِ مردمی سینمای ایران از زد و بندهای سیاسی به دور است. در جشنواره این دوره شاهد افزایش چشمگیرِ تولید فیلم‌های با موضوع انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن خواهیم بود. فیلم‌هایی که به موضوعات مهم در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی، رویدادهای حین و بعد از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدا و جانبازان و حتی مسائل منطقه‌ایِ ناشی از انقلاب اسلامی پرداخته‌اند.

 

جنتی ادامه داد: چنین رویکردی نشان می‌دهد که علی‌رغم برخی انتقادها، نسل‌های جدید سینمای ایران همچنان متعهد و پایبند به اصول و ارزش‌های انقلابی و راه امام جلو می‌روند و سینماگرانِ جوان و فیلم اولی‌ها نیز دغدغه‌های متنوعی دارند و با آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس بیگانه نیستند.

 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین تاکید کرد: در یک کلام سینمای ایران نمادِ سینمای اسلامی در جهان است، هر چند هنوز جای کار دارد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ جشنواره فیلم فجر بعد از سی‌و‌چهار دوره وارد دورانِ پختگی خود شده است و از مقررات و ضوابط محکم و دقیقی در بخش‌های فراخوان، هیات‌های انتخاب، هیئت‌های داوری، و نحوة برگزاری برخوردار است.

 

به گفته جنتی نکتة مهمی که زمینة صیانت دقیق از حقوقِ صاحبان و پدیدآورندگانِ فیلم‌ها و رای‌ها را فراهم و ما را در برابر اتفاق‌هایی که می‌افتد پاسخگو می‌کند.

 

وضعیت سینمای ایران در شرایط پسابرجام

عضو کابینه دولت یازدهم به زمان و دوره پسا تحریم و پسا برجام هم اشاره کرد و گفت: شرایط مستعدِ پسابرجام، موقعیت ممتازی برای سینمای ایران است از این رو برای بهره‌برداری از این موقعیت ویژه، انجام تحولات ساختاری در بخش بین‌الملل سینمای ایران الزامی است.

 

جنتی تاکید کرد: باید با تشکیل کمیته پسابرجام در حوزه سینما، اقدامات جزیره‌ای و پراکنده متوقف و برنامه‌ریزی متمرکز و اقدام موثر و در خورِ سینمای ایران انجام پذیرد.

 

وی گفت: علاقه‌مندم از هنرمندانِ فقیدی یاد کنم که امروز در میان ما نیستند اما یاد و آثارشان همواره مهمانِ قلب‌های اهالی سینماست. آنها که برای ساخت آثارِ به یادماندنی یا ایفای نقش‌های ماندگار خالصانه از ذره‌ذرة وجود خویش بهره می‌گرفتند تا بهترین‌ها را به مخاطب تقدیم کند. از درگاه یکتای بی‌همتا برای همة هنرمندانِ فقید و درگذشتگانِ عرصة سینما جایگاهی شایسته آرزومندم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه از سینماگرانِ گرانقدر و اهالی رسانه به خاطر همراهیِ مجدّانة این رویدادِ هنری قدردانی و تلاش‌های چند‌ماهه و بی‌وقفة رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره، هیئت‌های انتخاب و اعضای ستاد برگزاری را نیز قدردانی کرد.

 

وی همچنین از ربیعی، وزیر فرهنگ‌دوست تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حمایت‌های مادی و معنوی، پشتوانه برگزاری جشنواره چهاردهم شدند سپاسگزاری کرد.

 

وی ادامه داد : از آقای ایوبی می خواهم که با توجه به فضایی که بعد از پسا برجام به وجود آمده بخش بین الملل سینمای ایران را ارتقا دهد. لازم است اقدامات جزیره ای در مراکز مختلف متوقف شود و اقداماتی در تراز سینمای ایران برنامه ریزی و انجام شود. از آقای حیدری متشکرم که با نگاهی نو جشنواره فیلم فجر را به جشن سینمای ایران تبدیل کرد. نظم این برنامه و تجلیل از دوبلورها که باید زودتر از این ها برگزار می شد از ویژگی های تحسین برانگیز این جشنواره است. از سینماگران عزیز که با تولیدات ارزشمند خود این فضای شکوهمند را ایجاد کردند تشکر می کنم.

 

 

بزرگداشت رضا کیانیان سومین بزرگداشت در این مراسم بود که با حضور محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و داوود کیانیان برگزار شد.

 

رضا کیانیان در این مراسم گفت: با خودم فکر می کردم بسیاری از موقعیت های زندگی ما به شانس مربوط است. وقتی متولد می شویم از کجا می دانیم در چه جغرافیا یا چه خانواده ای متولد می شویم. من شانس آوردم در خانواده خوبی به دنیا آمدم. برادرم، داوود یک گروه تئاتر داشت من خودم را به زور در آن چپاندم و این سرنوشت را پیدا کردم. دیدار با آقای دادگو شانس دیگری بود چون گفت دوباره می خواهم فیلم بسازم ویکی از دلایلش تو هستی. همسرم هم یکی از شانس های دیگر زندگی من است.

 

ماجرای به دنیا آمدن رضا کیانیان

داوود کیانیان برادر رضا کیانیان در ادامه مراسم بیان کرد: من با رضا ۹ سال تفاوت سنی دارم. در این ۹ سال پدر و مادرم هر کاری می کردند رضا به دنیا نمی آمد. بعدا باید از خودش بپرسید چرا. دوا درمان می کردند، دعا کردند، حتی جادو هم کردند اما او به دنیا نیامد تا این که زد و او آمد و ما نفهمیدم چه شد که به دنیا آمد. وقتی در شکم مادرم بود، فقط من، مادرم و پدرم خبر داشتیم و او همیشه لگد می زد. مادربزرگم که این لگدها را که می دیدید می گفت زهرا خانم بچه ای که آدم به زور از خدا بگیره، بهتر از این نیست. اما مادرم به شکمش دست کشید و گفت نه مادر رضا جاش تنگ و تاریک برای همین که نا آرومی می کند. رضا از وقتی به دنیا آمد هرگز نتوانست فضای تنگ و تاریک را تحمل کند و فقط راه خودش را رفت و اگر جلویش را می گرفتند سعی می کرد در فیلم ها و نوشته ها راه را برای خودش باز کند. سینما هم باید چنین تصمیمی بگیرد تا بتواند راه خودش را باز کند.

 

وی ادامه داد: تشکر می کنم از کسانی که مرا انتخاب کردند تا توفیق این را داشته باشم که این هدیه را تقدیم رضا کنم. دلیلش این است که من تئاتری هستم و جای من همان جاست. دوست دارم این هدیه را گل بانوی سینمای ایران فاطمه معتمد آریا به رضا کیانیان تقدیم کند.

 

ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این بخش از مراسم گفت: همین چند دقیقه پیش به من گفتند باید از رضا کیانیان تقدیر کنید. مرور کردم و یاد کارهای تئاتری او افتادم که از آن جمله می توان به «مردی برای تمام فصول» اشاره کرد. با این که من خیلی کیانیان را دوست دارم، در سریال «کیمیا» آنقدر بدجنس هست که حرصم را در می آورد. در هر نقشی که بازی کرده است، به آن نقش هویت می دهد و آن را زندگی می کند. این را هم بگویم که در آژانس شیشه ای تقریبا همکار ما بود.

 

پس از صحبت های علی ربیعی کاتالوگ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

 

بزرگداشت رویا تیموریان در حضور همسرش

 

بخش پایانی این مراسم به برگزاری بزرگداشت رویا تیموریان اختصاص داشت. ویشکا آسایش و محمد حیدری به روی صحنه آمدند و آیین بزرگداشت رویا تیموریان را به جا آوردند.

 

رویا تیموریان با اشاره به صحنه اجرا در تالار وحدت گفت: من روی این صحنه آثار درخشانی را بازی کرده ام و جلوی دوربین کارگردان های بسیاری رفته ام و از این بزرگداشت خوشحالم اما زمانی که خبر برگزاری آیین بزرگداشت من مطرح شد، بسیاری از دوستان با دخترانم درنا و دنیا تماس گرفتند و گفتند اتفاقی برای مادر افتاده است؟ دخترانم گفتند خیر و بعد پرسیدند چرا برای مادرت می خواهند بزرگداشت برگزار کنند؟

 

تیموریان با بیان اینکه امشب شب اوست، گفت: از همه کسانی که در پروژه های مختلف حتی آب و چایی در دست من گذاشتند تا کسی که در راس امور بودند، تشکر می کنم. از استادانم سمندریان، رفیعی و رکن الدین خسروی. از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد تشکر می‌کنم که در مقابل بی‌احترامی‌هایی که به بانوی سینمای ایران شد، واکنش نشان داد و از همسرم و دخترهای نازنینم بسیار تشکر می‌کنم.

 

مسعود رایگان نیز بیان کرد: رویا تیموریان عاشق زندگی است، عاشق مردم است فارغ از رنگ پوست و نژاد. عاشق حرفه‌اش، سینما و تئاتر است. رویا حقیقتی شاد در زندگی من است که باعث شده من قد بکشم و سر بر بالینش بگذارم.

 

امیدوارم سال آینده برای بهرام بیضایی بزرگداشت بگیریم

 

این بازیگر در پایان خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای وزیر دو سال قبل از همین تریبون رسمی گفتم که مهربانی و خوش‌رویی کلید درهای بسته است، امیدوارم سال آینده برای بهرام بیضایی بزرگداشتی برای ایشان به اندازه‌ای که باید باشد، بگیریم.

 

این مراسم پس از ۳ ساعت و نیم به پایان رسید.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com