اقدام نیکوکارانه کتایون ریاحی برای هنرمندان در جشنواره فیلم فجر 34
کتایون ریاحی یادآور شد که بنیاد نیکوکاری "کمک" سه سال است که فعالیت خود را آغاز کرده، و این بنیاد در جشنواره فیلم فجر پیامی برای همه هنرمندان و مردم داشت که «هر کدام‌مان به سبک خودمان می‌توانیم یک نیکوکار باشیم».

بنیاد نیکوکاری کتایون ریاحی به نام کمک

بنیاد نیکوکاری کتایون ریاحی که تاکنون پشتیبان کودکان ناشنوای نیازمند کاشت حلزونی گوش بوده است، همایشی را به نفع هنرمندان سالمند برگزار کرد. در ابتدای این برنامه که 24 بهمن‌ماه و با اجرای سونیا پوریامین برگزار شد، تاسیس قریب‌الوقوع یک خانه سالمندان برای هنرمندان پیشکسوت و به ویژه خانم‌ها که با کمک‌ خیرین و نیکوکاران انجام می‌شود، هدف اصلی برنامه معرفی شد.

در این برنامه همچنین یادآوری شد که بنیاد نیکوکاری "کمک" سه سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در جشنواره فیلم فجر حمایت معنوی خود را از جشنواره اعلام کرد و در تمام 10 روز جشنواره در کاخ مردمی حضور فعالی داشت. این بنیاد در جشنواره فیلم فجر پیامی برای همه هنرمندان و مردم داشت که «هر کدام‌مان به سبک خودمان می‌توانیم یک نیکوکار باشیم».

کتایون ریاحی، مدیر این بنیاد در سخنانی گفت: ما برای امشب عده زیادی را دعوت کرده بودیم و ضمن تشکر از آن‌ها که آمده‌اند، امیدوارم آنهایی که تشریف نیاورده‌اند نیز روزی سعادت نیکوکاری را پیدا کنند. نزدیک به سه سال است که بنیاد "کمک" تاسیس شده و مشغول فعالیت است. ما در سال اول هدف مشخصی نداشتیم و هر کاری که از دست‌مان بر می‌آمد را انجام دادیم تا اینکه در سال دوم دختری به نام پروانه هدف‌مان را به ما نشان داد. ما با آشنا شدن با مشکلات ناشنوانایان هر چقدر بیشتر در کنار آن‌ها می‌ماندیم بیشتر می‌شنیدیم. امروز پس از دو سال 110 جراحی کاشت حلزونی گوش را با موفقیت انجام داده‌ایم و این روند قابل مقایسه با خیریه‌های دیگر نیست، چرا که ما تنها بنیادی هستیم که در این مورد به صورت تخصصی فعالیت می‌کنیم.

n00068100-b.jpg

هزینه کاشت حلزونی گوش به صورت دولتی حدود شش میلیون تومان و به صورت آزاد 30 میلیون تومان است و ما در این 110 عمل هم به صورت آزاد، هم دولتی و حتی از اتباع خارجی و افغان‌ها نیز مورد داشتیم. تعداد افرادی که در این بنیاد طی سه سال فعالیت توانسته‌اند این همه کار انجام دهند از تعداد انگشتان یک دست کمتر هستند. ما چهار نفر هستیم که هیچ بودجه‌ای هم نداشتیم. در ابتدا به جای خرید لباس‌های مارک و جواهرات، پول تو جیبی خود را صرف این کار کردیم. در ادامه کارمان کم کم فرشته‌هایی پیدا شدند که بال‌های ما برای پرواز بودند.

ولی باز هم ما چهار نفر هستیم که در تمام این سه سال هر روز فعالیت کرده‌ایم. ما هستیم و از دولت‌مردان‌مان نیز حمایت می‌کنیم، چرا که ما یک ملت هستیم. ما اینجا جمع شده‌ایم، چون نیکوکاری حرف اول ماست. شما هم بیایید و به خودتان کمک کنید، چراکه با کمک به دیگران است که به خودتان کمک می‌شود.

خانم ریاحی همچنین با اشاره به فعالیت و حمایت معنوی‌شان از جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: در این روزگارِ سخت، حمایت از سینما نیز یک نوع نیکوکاری است. ما قرار بود خبر تاسیس خانه سالمندان را در افتتاحیه جشنواره اعلام کنیم، که نشد. برای اختتامیه جشنواره نیز تلاش کردیم تا آن را عنوان کنیم ولی باز هم اتفاق نیفتاد. البته اینها مشکلی نیست. ما کار خودمان را انجام می‌دهیم ولی انتظار حمایت هم داریم. البته چون به آن اصل کاری وصل هستیم نگران نیستیم، چون می‌دانیم حمایت او از ما قطع نمی‌شود. ما این همه فعالیت را با چهار نفر انجام داده‌ایم. اگر روزی مانند سیمرغ بیشتر شویم اتفاقات خیلی بهتری خواهد افتاد.

تینا پاکروان در ادامه این برنامه به نمایندگی از بنیاد کامرانی روی سن آمد و در مورد فعالیت‌های این بنیاد و همکاریش با بنیاد کمک سخنانی مطرح کرد. پاکروان گفت: مرحوم سیف‌الدین کامرانی 50 سال پیش مکانی را برای سالمندان و از کارافتادگان تاسیس کردند که آن‌ها هیچ احساس تنهایی و ناراحتی در آن نداشته باشند و حدود 500 زن سالمند و معلول در آنجا نگهداری می‌شوند.

در این چند ماه اخیر اتفاقات خوبی افتاد و ما تصمیم گرفتیم با کمک هنرمندان این دو بنیاد خیریه را به مردم بشناسانیم. همان‌طور که خانم ریاحی نیز گفتند، قرار بود خبر تاسیس خانه سالمندان هنرمند را در جشنواره اعلام کنند، ولی علیرغم قول‌هایی که به ما دادند به نتیجه نرسیدیم.

پاکروان تصریح کرد: باید بدانیم که این کار شدنی است. اگر که حمایت وزارت بهداشت برای هماهنگی با مراکز درمانی، حمایت وزارت کار و تامین رفاه اجتماعی برای راه‌اندازی بیمه تامین اجتماعی، حمایت سازمان بهزیستی و حمایت وزارت ارشاد، بیمه تکمیلی و بیمه طلایی ما را همراهی کند، این کار شدنی است. تعداد این هنرمندان سالمند آنقدر زیاد نیست که دولت بخواهد از زیر این مسائل شانه خالی کند و اگر اسم این دولت تدبیر و امید است باید تدبیرش را به ما نشان دهد.

سید محمدهادی ایازی، قائم مقام وزارت بهداشت که از خیرین این مراسم بود، گفت: این یک واقعیت است که ما در جامعه با مشکلاتی مواجه هستیم و باید با کمک یکدیگر آن‌ها را حل کنیم و این نیکوکاری نیز توفیقی است که نصیب هر کسی نمی‌شود. جامعه ما امروزه به سمت میانسالی و سالمندی در حال حرکت است و هر چقدر یک جامعه سالمندتر شود، مراجعه‌شان به مراکز درمانی و نگهداری افزایش پیدا می‌کنمد.

ایازی ضمن بیان افزایش آمارهایی از بیماران سرطانی، آلزایمر، ام اس و ... در کشور به تحسین بنیاد کمک پرداخت و گفت: کار خانم ریاحی بسیار خوب و ارزشمند است که می‌خواهند هنرمندان را ترغیب به فرهنگ‌سازی در این امر کنند. او همچنین با اشاره به صحبت‌هایش با وزیر بهداشت در مورد سالمندان هنرمند، قول حمایت از این بنیاد را داد و خاطرنشان کرد: ما در حوزه بیماران سالمند به صورت کلی در خدمت شما هستیم و همان‌طور که دکتر هاشمی نیز در جلسه با من مطرح کردند، ما هر کاری در مورد درمان و هماهنگی‌ بیمارستان‌های خاص برای این عزیزان احتیاج باشد، برای آنها انجام خواهیم داد.

در ادامه‌ی برنامه سونیا پوریامین و غلامرضا کاظمی دینان با هدایت برنامه به جمع‌آوری مبالغ نیکوکاران و خیرین هنرمند از جمله برزو ارجمند، علیرضا تابش، آهو خردمند، مجید مظفری، علیرضا خمسه و... و همچنین مسئولینی چون احمد مسجد جامعی، سهیلا جلودارزاده و کارآفرینان مانند مدیر بیمه‌ رازی، مدیر موسسه کارنامه و... پرداختند.مسعود فروتن نیز که از حاضرین در مراسم بود، پیشنهاد برگزاری یک بازارچه خیریه برای جمع‌آوری کمک‌های خیریه را عنوان کرد. احمد مسجدجامعی نیز علاوه بر کمک مادی، دو پیشنهاد برای سریع‌تر شدن روند اداری و دولتی این بنیاد مطرح کرد.

در این همایش خیریه افرادی چون محمود عزیزی، زهرا سعیدی، علیرضا خمسه، علیرضا تابش، مجید مظفری، میترا حجار، مهرانه مهین‌ترابی، شهره سلطانی، همایون ارشادی، برزو ارجمند، افسانه چهره‌آزاد، آهو خردمند، تینا پاکروان، مسعود فروتن، افشین پیروانی، احمد مسجدجامعی، سید محمدهادی ایازی و کارآفرینان و خیرین دیگری نیز حضور داشتند.


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
Seemorgh.com/culture
منبع:setarehnews.ir