اماکن نیروی انتظامی دستور حذف عکس بازیگر زن برزیلی را صادر کرده است!!
براسا مصاحبه تهیه کننده فیلم من سالوادور نیستم, براساس دستور اماکن مجبور به تعویض بنر و پوسترهای فیلم شده و بازیگر زن برزیلی نباید در پوسترها حضور داشته باشد!

دستور اماکن برای تعویض بنرهای فیلم من سالوادور نیستم

در حالی که خبرهایی غیر رسمی از تعویض تصاویر فیلم «من سالوادور نیستم» به خاطر حضور بازیگر زن برزیلی منتشر شده بود، تهیه‌کننده این فیلم ابتدا آن را برنامه تبلیغاتی خودشان دانست. اما با پیگیری‌ها مشخص شد تعویض بنرهای فیلم به دستور اداره اماکن نیروی انتظامی صورت گرفته است؛ اقدامی که سازندگان فیلم هم از آن اطلاعی نداشته‌اند.

سید امیر پروین‌حسینی تهیه‌کننده فیلم، تعویض تصاویر فیلم بعد از دو هفته را برنامه تبلیغاتی خودشان دانست و از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد: «تصاویر بنر و سردر سینماها با مجوز وزارت ارشاد نصب شده‌اند و این موضوع هم بیشتر به پخش‌کننده فیلم بر‌می‌گردد؛ اما من تا این لحظه چیزی مبنی بر جمع‌آوری تصاویر این فیلم نشنیده‌ام. از طرف دیگر ما به خاطر تبلیغات محیطی محدود، در برنامه‌ داشتیم هر دو سه هفته یک‌بار تصاویر بنرها و سردر سینماها را عوض کنیم؛ با توجه به گذشتن دو هفته از اکران فیلم هم زمان این اتفاق رسیده است.»
پروین‌حسینی همچنین در ادامه صحبت‌هایش به فتوای معروف امام خمینی (ره) نیز اشاره کرد: «خلاصه فتوای معروف امام این است که اگر کسی مشکلی دارد به این تصاویر نگاه نکند! باز هم می‌گویم که من با این موضوع برخورد نکرده‌ام اما آن را پیگیری خواهم کرد.»

این در حالی است که پس از تماس با مسئولان دو سینمای ایران و قدس، مطلع شدیم اداره اماکن دستور تعویض تصاویر این فیلم را داده است. به گفته این مسئولان، بر اساس دستور صادر شده، هر کدام از تصاویر سردر و بنرهای تبلیغاتی این فیلم که در آن بازیگر زن برزیلی فیلم بدون حجاب حضور دارد، باید تعویض شود و این دستور برای همه سینماهای اکران‌کننده فیلم صادر شده است!

با این حساب دوباره با پروین‌حسینی تماس گرفتیم که این بار اخبار منتشر شده را تایید ‌کرد، اما نکته جالب این‌جاست که به گفته او تا ساعتی که مصاحبه کرده بود، اداره اماکن این خبر ار تایید نکرده و آن را اقدام مردمی دانسته است. اما با مراجعه این تهیه‌کننده به پردیس زندگی مشخص شده که اداره اماکن چنین دستوری داده: «از مسئولان سینما پرسیدم که این افراد کارت شناسایی به همراه داشته‌اند؟ که با تایید آن‌ها معلوم شد واقعا دستور از اداره اماکن آمده است. به هر حال ما در بخش خصوصی باید با شرایط کنار بیاییم و گردنمان از مو نازک‌تر است. در واقع در میان صد فیلمی که در سال در سینمای ایران تولید می‌شود سه چهار فیلم واقعا متعلق به بخش خصوصی هستند که «من سالوادور نیستم» نیز یکی از آن‌هاست.»

آن‌طور که پروین‌حسینی خبر می‌دهد، با این شرایط تصاویر کارل ویدوتی بازیگر زن این فیلم اگر باز هم در بنرها وجود داشته باشد، طوری خواهد بود که دیگر حساسیتی ایجاد نکند!!

او همچنین، در پاسخ به این‌که پیش از این می‌دانستند تصویر این بازیگر امکان نمایش در سطح شهر را نخواهد داشت؟ با ابراز تعجب می‌گوید: «حداقل سه فیلم در یکی دو سال گذشته در سینما به این صورت اکران شده است! من فکر می‌کنم خود ارشاد هم که به این تصاویر مجوز داده از این شرایط خبردار نیست. اصلا فکر نمی‌کنم این قانون باشد. آن‌هم برای این فیلم که خانوادگی محسوب می‌شود و می‌توان آن را به همراه اعضای خانواده با خیال راحت تماشا کرد. به خاطر دارم که فیلم «گذشته» با تصویر درشتی از بازیگر زن فیلم تبلیغ می‌شد، درحالی که در فیلم ما چون این بازیگر نقش فرعی دارد تاکیدی هم روی آن نیست، اما انگار ما زورمان نمی‌رسد!»

فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی، در برزیل فیلم‌برداری شده و به جز رضا عطاران و یکتا ناصر، کارل ویدوتی بازیگر زن برزیلی و ریوالدو فوتبالیست معروف نیز در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند و طبیعتا پوشش بازیگر زن خارجی مطابق با مختصات جغرافیایی محل فیلم‌برداری آن است که این موضوع در برخی از پوسترها و بنرهای فیلم نیز به چشم می‌خورد. پیش از این هم در فیلم‌هایی مثل «گذشته» اصغر فرهادی و «استرداد» علی غفاری اتفاق مشابهی افتاده بود، البته «گذشته» با مشکلات کمتری روبرو شد، اما تبلیغات محیطی فیلم «استرداد» با این‌که از نقاشی هم در آن‌ها استفاده شده بود، با واکنش برخی و جمع‌آوری تصاویر آن توسط سازمان زیباسازی تهران، مواجه شد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : icinema.ir