بازیگر زن کشور که قبلا پرستار بوده است: بارها با بیماران ایدزی برخورد داشتم!
مریم کاویانی بازیگر کشورمان که در رشته پرستاری تحصیل کرده و زمانی نیز مشغول به کار بوده از تجربه برخورد با بیماران مبتلا به ایدز سخن گفته است.

برخورد مریم کاویانی با بیماران مبتلا به ایدز

علیرغم توصیه های کارشناسان درباره استفاده از قابلیتهای هنرهای نمایشی برای تصویرسازی مشکلات بیماران اچ.آی.وی اما در این زمینه هنوز محصول قابل تاملی بخصوص در تلویزیون نداشته ایم در حالی که رسانه ملی می تواند برخورد صحیح و آگاهانه با بیماران اچ.آی.وی را به مخاطب بیاموزد.
مریم کاویانی بازیگر سینما و تلویزیون  با اعلام این مطلب در خصوص دلایل نپرداختن به مقوله ایدز در سینما و تلویزیون گفت: فکر نمی‌کنم در عرصه سینما و تلویزیون مسئله عدم تمایل مدیران و یا عدم اجازه جهت پرداختن به این مقوله وجود داشته باشد. من فکر میکنم هنوز سوژه یا ایده خلاقانه‌ای برای مقوله ایدز از سوی نویسندگان ارائه نشده تا بر اساس آن فیلم و سریالی ساخته شود.

این بازیگر ادامه داد: تلویزیون و سینمای ایران کلا محدودیت ایده در پرداختن به مسائل اجتماعی دارند و بیشتر سعی می کنند راههای رفته را امتحان کنند تا عرصه های تجربه نشده! شاید به همین خاطر باشد در این چند سال اخیر مشاهده میکنیم متاسفانه ساختار سینما و تلویزیون از واقعیت فاصله گرفته و به سمت و سوی آثار طنز رفته است.

بازیگر آثاری چون “پوسته” و “مخمصه” خاطرنشان ساخت: در حال حاضر تهیه کنندگان و سرمایه گزاران به جای اینکه بخواهند بعنوان یک رسانه کار فرهنگی انجام دهند و پیامهای آموزنده به جامعه بدهند به سود اقتصادی خودشان فکر میکنند و بیشتر تمایل به ساختن فیلمهایی با سوژه های امتحان پس داده دارند و سود مادی برایشان در درجه اول اهمیت قرار دارد و همین مسئله باعث شده تا به مسائل مهم جامعه از جمله بیماری ایدز پرداخته نشود.

*بازی کردن نقش بیماران ایدزی هیچ ایرادی ندارد

این بازیگر زن با اشاره به اینکه علاقمند است بازی در نقش بیماران اچ.آی.وی را تجربه کند بیان داشت: من حاضرم نقش یک فرد مبتلا به ایدز را ایفا کنم؛ چه اشکالی دارد؟ چون هدف ایفای نقش یک بازیگر پیام رسانی برای ملت و بیننده هاست و این به شدت می تواند در آگاهی بخشی موثر باشد.
مریم کاویانی با زیر سوال بردن این تفکر که بیماران ایدزی گناهکارند خاطرنشان ساخت: ایدز که فقط از روابط خطرناک و خارج از عرف و شرع بوجود نمی آید. از طریق تزریق خون آلوده و یک اتفاق ناخواسته یک فرد مبتلا میشود و متاسفانه کوچکترین تلاشی در پرداختن به این موضوع مشاهده نمیشود.

*بارها با بیماران ایدز برخورد داشتم

کاویانی که سابقه فعالیت به عنوان پرستار را هم داشته است خاطرنشان ساخت: من خودم بارها زمانی که در بیمارستان کار میکردم با مبتلایان به ایدز برخورد داشته ام. چندین بار پیش آمد که قبل از عمل جراحی و آزمایشات مشخص میشد که فرد یا افرادی مبتلا به این بیماری هستند و نه تنها از برخورد با اینگونه افراد هیچ هراس و ترسی نداشتم که سعی می کردم به مانند افراد عادی با آنها برخورد کنم.

بازیگر سریالهایی چون “مدینه”، “روزگار قریب” و “معراجیها” افزود: متاسفانه فرهنگ سازی در خصوص ایدز به این راحتی نیست. چون فرهنگ باید همزمان با رشد انسان شکل بگیرد. ما شاید برای کودکان و کم سن و سال و نسل های آینده جامعه بتوانیم از الان شروع به فرهنگ سازی و اصلاح تفکر آنها درباره ایدز بنماییم ولی خیلی سخت است که برای عموم جامعه در هر سنی این مسئله را تفهیم کنیم. با این حال می توان با تولید سریالهای تلویزیونی خوب فرهنگ برخورد با بیماران اچ.آی.وی را به مخاطبان آموخت.

*امید به تغییر رویکرد رسانه ها در برخورد با ایدز

وی ادامه داد: به تغییر رویکرد رسانه هایی مانند سینما و تلویزیون در پرداختن به افراد مبتلا به ایدز امیدوارم. سینما و تلویزیون هستند که می توانند اسباب فرهنگ سازی باشند و از هر زمانی که این فرهنگ سازی را شروع کنیم امید وجود دارد؛ اطلاع رسانی از راه درست هم به شدت موثر است. حضور هنرمندان و بازیگران هم میتواند در این جریان موثر باشد، هرچند این موضوع همت همگانی را میطلبد و فقط وظیفه اهالی هنر نیست.

کاویانی تأکید کرد: به نظر شخص من اگر ما بخواهیم تحت هر عنوانی ، بازیگر ، کارگردان ، تهیه کننده و … یک حرکت فرهنگی و درست اجتماعی را جهت اصلاح تفکر مردم درباره ایدز و افراد مبتلا به ایدز برداریم باید از ته دل قدم برداریم. ما هم اکنون در خیلی از جمع های خیریه شاهد حضور هنرمندان هستیم که بسیار تاثیرگذار است. مثل حمایت از بیماران تالاسمی و هموفیلی و … شاهد حضور اهالی هنر هستیم. ایدز هم یک بیماری است و من معتقدم می توان با تولید محصولات تلویزیونی و سینمایی آگاهانه درباره این بیماری می توان به شدت کمک حال مبتلایان به ایدز واقع شد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : cinemajournal.ir