اگر فصل ششم سریال بازی تاج و تخت را دیده اید این مطلب را بخوانید!!
اگر جزء بینندگان سریال بازی تاج و تخت هستید, و قسمت دوم از فصل ششم این سریال را ندیده اید باید بگوییم که غافلگیر خواهید شد.

شگفتی در فصل جدید بازی تاج و تخت

این مطلب حاوی نکات مهمی درباره قسمت دوم فصل ششم «بازی تاج و تخت» است که داستان را لو می‌دهد. اگر بیننده سریال هستید و قسمت جدید را ندیده‌اید، این مطلب را نخوانید!

جان اسنو مُرد اما نکته بامزه اینجاست که مرگ همیشه هم ابدی نیست! بعد از ماه‌ها تعلیق و انتظار و پرسش‌های بی‌شمار هواداران درباره سرنوشت محبوب‌ترین شخصیت سریال پرطرفدار «اچ‌بي‌او»، همزمان با پخش قسمت دوم فصل ششم با عنوان «خانه/ Home» که چند ساعتی است روی آنتن رفته و از رستاخیز جان اسنو پرده برداشته، کیت هرینگتن نیز بالاخره سکوتش را شکست و درباره این موضوع به حرف آمد.

بازیگر 29 ساله در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با «انترتینمنت ویکلی» در ابتدای حرف‌هایش به گفتن یک کلمه بسنده کرده: «متاسفم!» او ادامه داده: «از آنجایی که به عالم و آدم دروغ گفتم، دلم می‌خواهد بگویم متاسفم. خوشحالم که مرگ او (جان اسنو) خیلی‌ها را غمگین کرد. به گمانم بزرگ‌ترین وحشتم این بود که آدم‌ها هیچ اهمیتی ندهند. یا نهایتا واکنش‌شان این باشد: «خُب دیگه، جان اسنو هم مُرد...» اما انگار آدم‌ها یک‌جورهایی مشابه اتفاقی که در اپیزود اول - «زن سرخ‌پوش» - افتاد، برایش سوگوار بودند؛ که معنایش این است کاری که من دارم انجام می‌دهم – یا سریال دارد انجام می‌دهد – درست است.»

اپیزود پایانی فصل پنجم در حالی به آخر رسید که پیکر خونین جان اسنو در محوطه قلعه سیاه نقش زمین شده بود و چشمان بی‌روحش تداعی‌گر وداعی تلخ با هواداران سریال بود. با شروع فصل ششم و روی آنتن رفتن قسمت اول، معلوم شد که فرمانده نگهبانان شب مرده و امیدی به بازگشت‌اش نیست.

در ماه‌های مانده به آغاز پخش فصل ششم، هرینگتن بارها و بارها با هجوم پرسش‌های خبرنگاران و هواداران درباره سرنوشت جان اسنو روبه‌رو شد، تا جایی که حتی در یک برنامه تلویزیونی تحت آزمون دروغ‌سنجی قرار گرفت. نهایتا، هرینگتن تایید کرد نقش‌اش در سریال ادامه خواهد داشت، اما در قالب جسد. بعدتر، با برگزاری مراسم فرش قرمز و نمایش افتتاحیه فصل ششم در هالیوود، معلوم شد این بازیگر همچنان در «بازی تاج و تخت» حضور خواهد داشت، چرا که نامش در تیتراژ آغازین سریال باقی مانده بود.

با این همه، حتی دیگر عوامل و بازیگران سریال هم دنبال داستان مرگ جان اسنو را گرفته بودند، تا جایی که جان بردلی بازیگر نقش «سم‌ول تارلی» در یکی از گفت‌وگوهایش در سوگ نبود جان اسنو حرف‌های تاثیرگذاری زده بود: «اولین صحنه‌ای که در آن بازیگری حرفه‌ای را تجربه کردم، نقش مقابلم کیت بود. با فصل اول شروع کردیم و واقعا از هیچ چیز خبر نداشتیم. کیت چند تایی کار تئاتر کرده بود و من یک‌راست از مدرسه بازیگری آمده بودم. زمانی که ترسیدید و شک دارید پیوندهایی ایجاد می‌شود که به نظر ابدی می‌رسند. رفتن او اتفاق غم‌انگیزی است.»

در اواخر قسمت دوم فصل جدید می‌بینیم که داوُس سی‌ورث، ملیساندر را مجاب می‌کند با قدرت‌های جادویي‌اش جان اسنو را زنده کند. او سوالی را می‌پرسد که ماه‌ها ذهن هواداران را به خودش مشغول کرده بود: «آیا جادویی بلدی که بتونه به بازگرداندن او کمک کنه؟» ملیساندر ایمان و اعتقادش را از دست داده، اما داوس بر خواسته‌اش پافشاری می‌کند: «من از «خدای آتش» درخواست کمک نکرده‌ام. از زنی درخواست کمک دارم که بهم نشون داد معجزه وجود داره.»

می‌بینیم که ملیساندر آیین مخصوص به زنده کردن مرده را به جا می‌آورد. در ابتدا به نظر می‌رسد تلاش‌هایش به جایی نخواهد رسید و همه کسانی که در اتاق حضور دارند سوگوارانه و با ناامیدی محل نگه‌داری جسد را ترک می‌کنند. اما بعد از آن، «گوست» - گرگ جان اسنو - ناگهان نیروی دوباره‌ای می‌یابد؛ جان چشمانش را باز می‌کند و بریده بریده شروع به نفس کشیدن می‌کند.

دیوید بنیوف و دن ویس خالقان اصلی سریال پیش از مراسم فرش قرمز فصل ششم در گفت‌وگو با هالیوود ریپورتر با اشاره به سرنوشت جان اسنو تاکید کرده بودند: «قهرمانان محوری به هیچ وجه مدعی جاودانگی نیستند. در واقع، می‌شود بحث کرد که ایده «قهرمانان محوری» یکی از گره‌های داستانی است که کتاب‌های جرج (آر آر مارتین) به طرز فوق‌العاده درخشانی پشت پایی اساسی به آن زده.» بنیوف و ویس در ادامه گفته بودند: «ببینید، همه ما عاشق «ارباب حلقه‌ها» هستیم اما هیچ‌کدام‌مان واقعا باور نکرده بودیم سائورون، فرودو را می‌کشد. آیا هیچ قمارباز نادانی پیدا می‌شد که پولش را پای شکست هری به دست ولدمورت وسط بگذارد؟ در فانتزی‌های سنتی، وقتی نیروهای تاریکی علیه ارتش روشنایی صف می‌کشند، همه می‌دانند کدام طرف قرار است برنده باشد. و این یکی از همان عناصری است که ما را از فانتزی‌های قدیمی دلزده و خسته کرده است: پیش‌بینی‌پذیر بودن‌شان.»

ویس بعد از پخش قسمت دوم تاکید کرده: «داوس هیچ احساس عاشقانه‌ای به ملیساندر ندارد. اما به خوبی به ظرفیت‌های او و کارهایی که از دستش برمی‌آید آگاه است. دیده که ملیساندر بارها و بارها دست به انجام کارهای ناممکن زده. او طرفدار اعتقادات و نقشه‌های ملیساندر نیست. بی‌شک، در این لحظه چیزی برای از دست دادن وجود ندارد.»

دیوید بنیوف هم توضیحات خودش را ارایه کرده: «ملیساندر با شک بزرگی دست به این کار زد. او یک مومن واقعی بود که مطلقا خودش را وقف «خدای آتش» کرده بود و اتفاقات قسمت‌های گذشته باعث شد پایه‌های ایمانش به لرزه بیفتند. اما او هنوز هم ایمانش را حفظ کرده. برای همین با تنها کورسوی امیدی که برایش باقی مانده به سراغ جسد جان اسنو می‌آید تا شاید اگر واژه‌های درست را بر زبان بیاورد، اگر با ایمان کافی آنها را بر زبان بیاورد، با شور و حرارت کافی، خدایش صدایش را بشنود.»

بنیوف همچنین با اشاره به «گوست» می‌گوید: «هیچ‌کس به اندازه گوست رفیق و همراه جان نبوده و او را نمی‌شناسد. همه این گرگ‌ها ارتباطی عجیب و عمیق با همتایان‌شان در خانواده استارک دارند. وقتی پای جان در میان باشد، زمانی که جان در خطر باشد و زمانی که احتمال بازگشت‌اش وجود داشته باشد، حس ششم گوست به کار می‌افتد.»

قدم‌های بعدی جان اسنو پیش‌بینی‌ناپذیرترین بخش‌های داستان «بازی تاج و تخت» هستند اما حالا دست‌کم ابهام درباره بازگشت او سرانجام حل و بار سنگین‌ترین راز دنیای فرهنگ عامه از دوش هرینگتن برداشته شده است.
لازم به گفتن نیست که شبکه‌های اجتماعی از زمان پخش قسمت دوم و غافلگیری مبهوت‌کننده‌اش، در حال انفجار هستند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : icinema.ir