درجلسه احضار تهیه کنندگان سینما به دادسرا بخاطر تبلیغات ماهواره ای چه گذشت؟
جلسه تهیه کنندگان سه فیلم کوچه بی نام, ابد و یک روز, 50 کیلو آلبالو در دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار شد.

احضار تهیه کنندگان به دادسرا

سعید ملکان، منصور لشکری قوچانی و مصطفی شایسته تهیه کنندگان فیلم‌های «ابد و یک روز»، «کوچه بی‌نام» و «50 کیلو آلبالو» که تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌هایشان بارها از شبکه‌های ماهواره‌ای به روی آنتن رفت، روز گذشته برای ارائه توضیحاتی به دادسرای فرهنگ و رسانه رفتند. حضور رییس قوه قضاییه در دادسرای فرهنگ و رسانه از مهم‌ترین حواشی این جلسه بود.

تبلیغ فیلم‌‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای به یکی از مهم‌ترین حواشی چند وقت اخیر سینمای ایران تبدیل شده است. این اتفاق با فروش بالای سینمای ایران در اکران نوروزی امسال مصادف شد و تیزر تبلیغاتی فیلم‌های اکران نوروزی بارها از شبکه‌های ماهواره‌ای روی آنتن رفت و تا حدودی هم توانست مخاطبان خوبی را برای تماشای فیلم‌‌های نوروزی به سالن‌های سینما بکشاند.

اما با نزدیک شدن به پایان اکران فیلم‌های نوروزی دادسرای فرهنگ و رسانه تهیه کنندگان سه فیلم «ابد و یک روز»، «کوچه بی‌نام» و «50 کیلو آلبالو» را برای ارائه توضیحاتی به این دادسرا احضار کرد. این جلسه که ابتدا قرار بود هفته گذشته برگزار شود، به این هفته موکول شد و صبح دیروز  این سه تهیه کننده با حضور در شعبه 4 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تفهیم اتهام شده و توضیحاتی را ارائه دادند. منصور لشگری قوچانی تهیه کننده «کوچه بی‌نام» درباره اتفاقات و صحبت‌هایی که در این دادگاه مطرح شد، گفته است: «در جلسه امروز سوالاتی از ما شد و ما نیز با آن سؤالات پاسخ دادیم و ادامه رسیدگی به هفته آینده موکول شد.»

اما شاید مهم‌ترین حاشیه این جلسه را بتوان حضور حجت الاسلام والمسلین صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه در دادسرای فرهنگ و رسانه نامید. لشگری قوچانی در ارتباط با حضور رییس قوه قضاییه و صحبت‌هایی که بین آنها مطرح شد می‌گوید: «در میانه جلسه، رئیس محترم قوه قضائیه که برای بازدید به دادسرای فرهنگ و رسانه آمده بود؛ در جریان امور قرار گرفت و با ما درباره مشکلات مطرح شده صحبت کرد و قول حل مشکل را داد. ما از ایشان خواستیم که با توجه به اینکه سینما نیاز به حمایت دارد و اطلاع‌رسانی برای سینما بسیار مهم است تدابیری اندیشیده شود تا مشکل اطلاع‌رسانی فیلم‌ها حل شود.»

در طول چند سال گذشته، صداوسیما نسبت به سینما روی خوشی نشان نمی‌داد و از پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی که به نظرش مناسب نمی‌آمد، جلوگیری می‌کرد و شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که تهیه کنندگان و پخش کنندگان را به سمت معرفی فیلم‌هایشان در شبکه‌های ماهواره‌ای سوق می‌داد همین موضوع بود. اما لشگری قوچانی که با رییس قوه قضاییه در مورد این موضوع گفت‌وگو کرده، می‌گوید که حجت الاسلام آملی لاریجانی ابراز امیدواری کرده‌ است که با تغییر رییس سازمان صداوسیما تعامل بیشتری بین سینماگران و رسانه ملی شکل بگیرد: «رئیس محترم قوه قضائیه نیز اعلام کردند که باید گروهی تشکیل شوند تا چنین مشکلاتی را از ریشه حل کند و این گروه باید با همکاری سازمان سینمایی تشکیل شود. همچنین ایشان با اشاره به تغییر ریاست صداوسیما و آمدن علی‌عسگری ابراز امیدواری کردند که در دوره مدیریت جدید مشکلات گذشته حل شود و تعامل بیشتری بین سینماگران و صداوسیما شکل بگیرد. البته رئیس قوه قضائیه تاکید کرد که اگر کسی جرمی مرتکب شده قطعاً باید براساس قانون با آن رفتار شود.»

تهیه‌کنندگان سه فیلم «50 کیلو آلبالو»، «ابد و یک روز» و «کوچه بی‌نام» براساس شکایت صداوسیما امروز به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بودند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : icinema.ir