«سیامو» روایت یك زن‌ تنهاست؛ زنی تنها با خصلت‌های عمیق مادرانه. و همین تنهایی‌ است كه بهانه روایت داستان‌ها می‌شود. مردها یا مرده‌اند یا...

«سیامو آمده بود كه برود.» این اولین جمله از اولین داستان اولین كتاب شهره احدیت است. «سیامو» مجموعه 8 داستان كوتاه از شهره احدیت است كه نشر نی روانه بازار كتاب كرده است، مجموعه‌ای كه گویا قرار بوده با 16 داستان منتشر شود ولی حالا در برگیرنده 8 داستان است.
«سیامو» روایت یك زن‌ تنهاست؛ زنی تنها با خصلت‌های عمیق مادرانه. و همین تنهایی‌ است كه بهانه روایت داستان‌ها می‌شود. مردها یا مرده‌اند یا گم شده‌اند و از آن‌ها چیزی نمانده جز خاطره‌ای در قاب یك عكس و یادی در ذهن یا جنازه‌‌ای بی‌حركت.
علی در داستان اول مرده، حمید در داستان دوم شهید شده، مردی در داستان دوم گم شده، آقاجون در داستان پنجم مرده و جسم بی‌حركت مردی روی تخت مانده، در داستان ششم دختری به مردی فكر می‌كند كه اگر بود دختر بی‌اصل و نسب نبود و .... اما در همین بی‌حضوری هم سایه سنگین مردانه‌شان حضور دارد. این مجموعه قصد ندارد یك تصویر سیاه و سفید جنسیتی بسازد و در بیشتر داستان‌ها تنها از زاویه‌ نگاهی زنانه، تنها مصائب نگاه اجتماعی «زن منهای مرد» را نظاره می‌كند.
در این مجموعه اما 2 داستان را مردها روایت می‌كنند. داستان «مات» كه از قضا شاید بهترین داستان این دفتر باشد و داستان «مار.» این دو داستان نگاهی عمیق و روان‌شناسانه به زوایای درونی خصلت‌های مردانه دارد. تصویر تكان‌دهنده‌ داستان مات از آن تصویرهای ماندگار داستانی است كه در خاطره‌ خواننده می‌ماند.
«طوطی مال بچه قرتیاس. یه چیز مردونه ببر.» به این ترتیب یك پرنده‌ شكاری وارد خانه می‌شود ، تشخص می‌یابد و یك هویت مردانه می‌سازد تا داستان تبدیل به یك كشمكش ذهنی ‌شود برای راوی داستان.
نویسنده‌ زن این مجموعه بخوبی به بعد روانی جنس مخالفش توجه كرده و تنها به بیان و زبان و تظاهرات مردانه اكتفا نكرده و بخوبی از پس روایت مردانه این 2 داستان بر‌آمده.
روایت‌ها در مجموعه «سیامو» روان و دلچسبند. نویسنده بی‌آن‌كه تعلیق پررنگی ایجاد كند به مدد روایت موجز و نثر سالم، داستان را پیش می‌برد. داستان‌ها خوب شروع می‌شوند و خوب تمام می‌شوند و اثرشان را می‌گذارند. همه چیز حساب شده و بجا انتخاب شده.
از كلمات اضافی و خرده روایت‌های بیهوده خبری نیست و داستان‌ها در كوتاه‌ترین شكل روایت شده‌اند.اگر شما هم می‌خواهید خستگی خرید و پرسه زنی چند روزه نمایشگاه را از تن بیرون كنید و احساس كنید كه كار مفیدی كرده‌اید «سیامو» شروع خوبی است.
 
  گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:jamejamonline.ir