انتقاد عجیب کارگردان جوان از اصغر فرهادی: فرهادی دروغ می گوید!
ابراهیم ابراهیمیان کارگردان سینما به انتقاد از اصغر فرهادی پرداخت و گفت فرهادی در فیلم هایش دروغ می گوید!

انتقاد ابراهیم ابراهیمیان از اصغر فرهادی

ابراهیم ابراهیمیان، کارگردان سینما انتقادات شدیدی را به شیوه فیلمسازی اصغر فرهادی مطرح کرده است.

ابراهیمیان کارگردانی که برخی فیلم جدید او یعنی «آدت می‌کنیم» را تحت تأثیر فیلم‌های اصغر فرهادی می‌دانند، در گفت‌وگو با روزنامه هنرمند گفت: من به اصغر فرهادی هیچ اعتقادی ندارم و به نظرم فرهادی فیلمنامه‌نویس بزرگی است اما فیلمساز خوبی نیست.

یعنی اصولا جهان تصویری و روایت تصویری ویژه از ایشان نمی‌بینم. اما از طرفی یکی از بزرگ‌ترین فیلمنامه‌نویسان قابل عصر اکنون ایران و به شدت محافظه‌کار است. اگر این جهان فیلمنامه‌نویسی را به وجوه دیگر تعمیم می‌داد و مثلا یک شکل دیگر فیلمنامه را روایت می‌کرد بهتر بود.

الگوی روایت تصویری و بصری ویژه‌ای امضا شده از یک کارگردان در هیچ آثاری از فرهادی به جز فیلم «درباره الی» ندیدم. او در نقد یکی از فیلم‌های فرهادی اظهار داشت: فیلم «چهارشنبه سوری» شیوه غلطی دارد. فیلمساز روایت رئالیستی دارد اما با مخاطب صداقت ندارد و مخاطب را از شخصیت فیلم جلو می‌اندازد و این دروغ بزرگ در همه آثار فرهادی است که مخاطب را یا جلو می‌اندازد و یا عقب نگه می‌دارد.

ابراهیمیان همچنین درباره فیلم اسکار گرفته «جدایی نادر از سیمین» هم گفت: صحنه تصادف در فیلم «جدایی نادر از سیمین» چه دلیلی دارد؟ وقتی همه چیز واقع‌گرا در ساختاری پیش می‌رود چرا آن را باید حذف کرد و به دروغ بزرگ تبدیل کرد؟ راضیه (ساره بیات) در جدایی به دکتر زنان می‌رود و در آخر فیلم می‌گوید من شک دارم. به چه چیز شک دارد؟ فیلمساز صحنه تصادف را از ما می‌گیرد. آیا دکتر گفته فرزندت مرده یا زنده ‌است؟ و فیلم همان جا باید تمام شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه هنرمند