واکنش بهمن کیارستمی به صحبت های جدید و متفاوت رئیس بیمارستان جم!!
بهمن کیارستمی فرزند مرحوم عباس کیارستمی به صحبت های روز گذشته رئیس بیمارستان جم واکنش نشان داده و نامه ای را منتشر کرده است.

واکنش به صحبت های رئیس بیمارستان جم

بهمن کیارستمی در پی اظهارات اخیر رییس بیمارستان جم تاکید کرد هرگاه کسی وظیفه‌اش را ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، جنایت حاصل به او مستند می‌شود.

بهمن کیارستمی در این متن آورد: «در تاریخ پنجم مرداد در خبری با عنوان "ناگفته‌های رییس بیمارستان جم از پرونده کیارستمی" دکتر تدین‌فر اظهاراتی را درباره روند درمان بیان نموده‌اند. در این اظهارات سه نکته حائز اهمیت است و به توضیح بیشتر نیاز دارد.

 

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سکوت رئیس بیمارستان جم شکست

 

 

اول: متخصص عفونی هم در روند درمان‌شان حضور داشته و همواره در بیمارستان متخصص عفونی حضور دارد.

دکتر مازیار پارسا که با عنوان متخصص عفونی در بیمارستان جم فعالیت می‌کنند و به گفته خودشان پزشک مشاور عباس کیارستمی بودند از دوم تا پانزدهم فروردین در بیمارستان حضور نداشتند و شخصا در این زمان پزشک عفونی دیگری را بر بالین او ندیدم. دکتر احمد میر حتما به خاطر دارند که در تنها تماس تلفنی که در طول غیاب ایشان در فروردین ماه داشتیم از این بابت ابراز نگرانی کردم. این نگرانی تا جایی پیش رفت که در شب دوازدهم فروردین و بلافاصله بعد از عمل چهارم از آقای دکتر گویا خواستم تا در بیمارستان حضور یابند و ایشان نیز قبول زحمت کردند و روز بعد با کمک وزارت بهداشت تیمی از پزشکان عفونی تشکیل شد. بعدها که با خود آقای تدین‌فر صحبت از غیاب پزشک عفونی در طول تعطیلات نوروز شد، ایشان از پزشکی نام بردند که در غیاب دکتر پارسا جایگزین ایشان بودند اما امروز هرچه فکر کردم آن نام را به خاطر نیاوردم، برای همین به سایت بیمارستان جم مراجعه کردم تا از روی نام و تخصص لیست پزشکان این بیمارستان نام متخصص عفونی جایگزین دکتر پارسا را بیابم. ولی در این لیست تنها نام دکتر مازیار پارسا به عنوان متخصص عفونی ذکر شده و پزشک عفونی دیگری در لیست پزشکان این بیمارستان نیست.

دوم. یکبار در جراحی کیسه صفرایشان دکتر میر حضور نداشتند، اما تیم جراحی حضور داشته و این اقدام را انجام دادند.

طبعا انجام عمل جراحی بدون تیم جراحی امکان پذیر نیست و قطعا جراحانی در عمل جراحی سوم حضور داشته‌اند. اما دکتر احمد میر تنها در آن عمل غایب نبودند و عمل جراحی چهارم در تاریخ دوازدهم فروردین نیز در غیاب ایشان انجام شد.

سوم. بحث قصور را نیز باید سازمان نظام پزشکی اعلام کند. اما باید توجه کرد که جراحی عوارض دارد و در هر کجا ممکن است رخ دهد و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که جراحی عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند مگر اینکه هیچ جراحی انجام نداده باشد.

با توجه به شکایت‌های بسیاری که از بیمارستان جم در مراجع قضایی طرح شده آقای دکتر تدین‌فر حتما می‌دانند که در مفاهیم حقوقی میان "قصور پزشکی" و "تقصیر" تفاوت هست. تفاوت قصور با تقصیر در آن است که قصور به خطایی اطلاق می‌شود که سهوا سرزند، درحالی که تقصیر به خطای عمدی اطلاق می‌شود. در همین راستا ماده 295 قانون مجازات اسلامی خواندنی است: "هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است، ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته است جنایت حاصل به او مستند می‌شود و حسب مورد عمدی، شبه عمدی، یا خطای محض است، مانند این که مادر یا دایه‌ای که شیر دادن را برعهده گرفته است، کودک را شیر ندهد یا پزشک یا پرستار وظیفه قانونی خود را ترک کند."»

کارگردان «خانه دوست کجاست؟» که برای ادامه درمان بیماری خود به فرانسه سفر کرده بود، در سن ۷۶ سالگی و در ماه تولدش تیر ماه درگذشت.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir