نبش قبر عباس کیارستمی !!
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت اگر شکایت ها ادامه داشته باشد دستور نبش قبر عباس کیارستمی صادر می شود!

چه کسی جواز دفن عباس کیارستمی را صادر کرد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: در پرونده پزشکی کیارستمی من سوال مطرح کردم که چه کسی جواز دفن برای ایشان صادر کرده است؟ وقتی شک و ابهام وجود دارد باید کالبد شکافی صورت می گرفت.

دکتر علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ما درباره پرونده «عباس کیارستمی» و عدم  ناظر بر  پرونده های پزشکی گفت: بنا به ضروت در پزشکی که منافع عموم دیده شده اگر قرار است اشکالی هم بروز کند باید در جمعی که آشنای به مسایل باشند حک و اصلاح شود و اظهار نظر شود که اگر کار درست پیش نرود دودش به چشم بیماران خواهد رفت.

وی ادامه داد: ما نمی گوییم اشکالات پزشکان بررسی نشود باید با شداد و غلاظ هم  مورد توجه قرار گیرد، علت این که در نظام پزشکی اشکالات رسیدگی می شود زیرا این نظام دسترسی به خبرگان و کارشناسان دارد. اهمیت یک قضاوت به این است که کار به درستی کارشناسی و کالبدشکافی شود و کارشناسان در آن نظر بدهند. کارشناسان پزشکی به یک شکلی جزء نظام پزشکی هستند و رئیس کل نظام پزشکی و معاونت قضایی دسترسی به این افراد دارند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم گفت: قانونگذار گفته به دلیل اشرافی که سازمان نظام پزشکی به کمک کارشناسان به پیچیدگی و فنی بودن آن مسئله دارد پس محاکم در این سازمان (نظام پزشکی) تشکیل شود اما به این صورت که نماینده دادستان یا نماینده رئیس قوه قضائیه و پزشکی قانونی در آن شوراها حضور دارند. یک پرونده در قوه قضائیه اگر بخواهد مسایل مربوط به آن روشن شود  یک قاضی یا بعضاً دو تا سه نفر به آن رسیدگی می کنند اما در محاکم انتظامی نظام پزشکی حداقل 7 یا 9 تا 15 نفر حضور دارند که تعدادی از قوه قضایی در این جلسه حاضرند.  نکته قابل اهمیت این است که گردانندگی دادگاه پزشکی برعهده قاضی است . درباره پرونده مرحوم کیارستمی از قوه قضاییه، پزشکی قانونی ، تعزیرات پزشکی حضور دارند و با این ترکیب  به واقعیت  و عدالت بیشتر نزدیک می شویم  ترکیب اعضایی که محاکم انتظامی نظام پزشکی است.

دیدار رئیس کل نظام پزشکی با سفیر فرانسه

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این پرونده به نتیجه خواهد رسید گفت: به دلیل نقش نظارتی مجلس از کمیسیون بهداشت و درمان نماینده آقای دکترسیامک  مره صدق حضور دارند . این پرونده یک قسمت در ایران دنبال شده و یک قسمت خارج از ایران درمان دنبال شده است. باید کلیت پرونده مورد توجه قرار گیرد و به  نوع درمان پاریس باید توجه شود. رئیس کل نظام پزشکی ایران با سفیر فرانسه در ایران ملاقات کردند و با رئیس کل نظام پزشکی مکاتبه شده تا شرح عملیات انجام شده در پاریس در اختیار ایران قرار گیرد.

چه کسی به کیارستمی اجازه پرواز داد؟

دکتر نوبخت درباره خواسته پسر کیارستمی مبنی بر توجه به عملیات انجام شده در ایران گفت: ایشان این خواست را داشتند اما قانون چیز دیگری می گوید. باید دید چه کسی به ایشان اجازه داد پرواز کند؟ افرادی که دوستان ایشان بودند و اطلاع درستی نداشتند  دخالت کردند و به ایشان پیشنهاد پرواز دادند افرادی که چنین عمل هایی را پشت سر می گذارند نباید پرواز داشته باشند. ایشان با اذن پزشک ایران نرفتند. در خارج از کشور باید ببینیم چه داروهایی استفاده شده است.

کیارستمی خون زیادی از دست داده بود/ ضعف و بیحالی مفرط/ از ناراحتی قلبی رنج می برد

وی ادامه داد: نکته ای که اخیرا متوجه شدم، یکی از اطبایی که متخصص خون است عنوان کرد که یکی از دوستان مرحوم کیارستمی که متخصص بیهوشی بوده است و ایشان مرحوم را به بیمارستان جم بردند به من زنگ زدند و گفتند ایشان را ببینم . دیدم که گویا از بیماری ماه هاست رنج می برد و خون بدن ایشان دفع شده بود  و ضعف و بیحالی مفرط برایشان مستولی شده و حاکی از این بود که زخم خونریزی دهنده بود و بیماری قلبی هم داشتند و قرص پلاویکس استفاده می کردند این ها همه عوارض  عمل را زیاد می کند . کارشناسان  به همین دلایل باید در محاکمه حضور داشتند باشند هیچ قاضی نمی تواند به این مسایل اشراف داشته باشد مگر اینکه کارشناسان و قاضی در کنار یکدیگر به حقیقت و واقعیت دست یابند. ما بسیار متاسفیم  از وضعیت پیش آمده و طلب مغفرت برای ایشان و صبر و سلامت برای خانواده داریم.

ادامه شکایت ها باعث نبش قبر خواهد شد

نوبخت در ادامه گفت: در پرونده پزشکی ایشان من سوال مطرح کردم که چه کسی جواز دفن برای ایشان صادر کرده است؟ وقتی شک و ابهام وجود دارد باید کالبد شکافی صورت می گرفت . اگر باز این شکایت ها ادامه  داشته باشد باید با اجازه دادستان نبش قبر صورت گیرد و کالبد شکافی شود. ما بسیار متاسف هستیم که این اتفاق رخ داد اما این یک پروسه است و بررسی خواهد شد اگر قصور باشد قطعا مجازات خواهند شد. ما ناراحت هستیم که سرمایه ملی را از دست دادیم به دلیل دخالت افراد بدون تخصص .

هنرمندان برای ما جایگاه ویژه دارند

وی در خاتمه به این سوال که بیانیه پزشکان در خصوص عدم معالجه هنرمندان گفت: ما این کار را محکوم می کنیم این کار خلاف اخلاق پزشکی است. تمام مردم برای ما محترم هستند و هنرمندان برای ما جایگاه ویژه دارند و ما در خدمتشان هستیم. ما همه را به خویشتنداری دعوت می کنیم  ما با جریانات باطل در پزشکی قطعا مبارزه می‌کنیم.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : farsnews.com