نامه به رهبر برای برگزاری کنسرت موسیقی در مشهد!
مدیرعامل خانه موسیقی بیان کرد به رهبر انقلاب برای برگزاری کنسرت در خراسان رضوی نامه می نویسد.

کنسرت موسیقی در خراسان رضوی؟

مدیرعامل خانه موسیقی با بیان این‌که ما همه ارادتمند آستان امام هشتم (ع) هستیم و خود را ریزه‌خوار خوان نعمت ایشان می‌دانیم، درباره اظهارنظرهای اخیر با موضوع برگزاری کنسرت در خراسان رضوی مسائلی را مطرح کرد.
حمیدرضا نوربخش در این‌باره تأکید کرد: باید دید قانون چه می‌گوید؛ طبق قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسؤول نظارت بر امر موسیقی است و تعیین می‌کند که یک برنامه اجرا شود یا خیر و در کجا اجرا شود. برای این کار، مسیری طی شده و جغرافیا در آن قید نمی‌شود.

مدیرعامل خانه موسیقی اظهار کرد: متأسفانه در این روزها، جامعه موسیقی مسائل تلخ و عجیبی را تجربه می‌کند، انتظار ما این است که هرچه زمان به جلو برود، چالش‌ها و موانع در این زمینه کمتر شود، زیرا فکر می‌کنیم ۳۸ سال کافی است تا هنرمندان و جامعه موسیقی ثابت کنند که خدمتگزار هستند و در عرصه‌های مختلف با همراهی و همدلی، تأثیرات شگرفی دارند.

تسویه‌حساب‌ها را جور دیگری انجام دهید!

او با بیان این‌که انتظار داریم سیاسیون تسویه‌حساب خود را جور دیگری انجام دهند، ادامه داد: چرا باید موسیقی مظلوم را به مذبح ببرند؟ از زمان حرکت فراگیر مردم برای انقلاب و مبارزه، موسیقی نقش تاریخی خود را ایفا کرده است. اکنون نیز وقتی می‌خواهند سالگرد پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی را یادآوری کنند، از موسیقی کمک می‌گیرند، زیرا این کار بدون موسیقی، شدنی نیست و آنچه می‌تواند ذهن مردم را به حال‌وهوای آن روزها سوق دهد، موسیقی است.

هنرمندان موسیقی در کنار رزمندگان بودند

مدیرعامل خانه موسیقی بیان کرد: موسیقی توانست وحدت و همدلی ایجاد کند. مگر این هنرمندان موسیقی نبودند که در کنار رزمندگان جنگ تحمیلی از همه‌ی هستی خود گذشتند و برای بسیج مردم، روحیه دادن به رزمندگان و تضعیف روحیه دشمن، مایه گذاشتند. ما هنرمندان آزاده و جانباز زیادی داریم؛ اما اکنون برخی به موسیقی می‌تازند و کنسرت را امری قبیح می‌دانند، مگر کنسرت چیز عجیبی است؟!

او ادامه داد: کنسرت برنامه‌ای برای اجرای موسیقی است و عده‌ای برای شنیدن نوا و نغمه موسیقی، به کنسرت می‌روند. هر اجرای موسیقی که در خراسان وجود داشته، مودب‌ترین اجرا نسبت به آداب بوده است. مردم در گردهمایی موسیقی سنتی، با تمرکز تمام و سکوت، جمع می‌شوند و جان‌شان را  در آسمان لایتناهی موسیقی پرواز می‌دهند. در این اجراها، کسی صحبت نمی‌کند و همهمه و دست و سوت زدن وجود ندارد.

موسیقی در منقبت امام رضا (ع) از تلویزیون پخش می‌شود

نوربخش با بیان این‌که امیدوارم اظهاراتی که به‌تازگی درباره موسیقی مطرح می‌شود، از روی نا آگاهی باشد، گفت: معنای کنسرت، کف و سوت زدن نیست، البته کنسرت‌های پرهیجان‌تری هستند که در پایان، مخاطبان هنرمند را تشویق می‌کنند؛ اما مگر این اشکالی دارد؟! مگر غیر از این است که در سخنرانی‌ها، سخنران را نیز تشویق می‌کنند یا مداحان زمانی که به مجلس اعیاد می‌روند، مخاطبان‌شان کف می‌زنند؟! کجای این کار اشکال دارد؟! مگر موسیقی ما با مناسک مذهبی ما منافات دارد. چرا سعی می‌کنند خط کشی کنند؟

او اظهار کرد: موسیقی سنتی ما برآمده از مذهب ما است و یکی از بسترهای مهم رشد موسیقی، مذهب بوده است و این کار در قالب روضه، مداحی و تعزیه انجام می‌شد. چرا هر چیزی را مبتذل جلوه می‌دهیم. البته موسیقی مبتذل نیز وجود دارد، اما مگر آثار موسیقایی در منقبت امام رضا (ع) ساخته نشده و از صداوسیما پخش نمی‌شود؟ چرا در این موضوع کسی نمی‌گوید که شأن بزرگان خدشه‌دار شده است.

کشور به‌شکل فدرالی اداره نمی‌شود

او با اعتقاد به این‌که در حوزه موسیقی نباید مرز گذاشته و صورت‌مسأله پاک شود، اظهار کرد: اگر موسیقی با آداب رعایت‌شده اجرا شود، اشکالی ندارد؛ اما این درست نیست که برای یک استان و خطه مهم کشور، مرز گذاشته شود. من از صحبت‌های آقای علی مطهری - نماینده مجلس - در زمینه کنسرت تشکر می‌کنم، ایشان درست می‌گویند، کشور به‌شکل فدرالی اداره نمی‌شود و ما همه تحت یک پرچم، قانون، حاکمیت و دولت کار می‌کنیم، نمی‌شود در یک بخش، قانون رعایت شود و در بخش دیگر، آن را زیر پا بگذارند.

آقای عارف! امید بدهید

وی ادامه داد: انتظار ما از نمایندگان مردم بیشتر است. آن‌ها با حمایت مردم و جامعه هنری به مجلس رفته‌اند، چرا اکنون در این زمینه سکوت کرده‌اند؟! مگر حمایت از قانون وظیفه آن‌ها نیست؟!
نوربخش اضافه کرد: آقای عارف! به این جامعه‌ی ناامید، امید بدهید. امروز جامعه موسیقی و مردم از شما انتظار دارند. اگر این بی‌قانونی‌ها ادامه پیدا کند، فراگیر می‌شود و دیگران نیز تأسی می‌کنند. همان‌طور که در حال حاضر زمزمه‌های دیگری در این زمینه شنیده می‌شود.

به مقام معظم رهبری نامه می‌نویسیم

او تصریح کرد: خانه موسیقی نیز این موضوع را پیگیری می‌کند و ما قصد داریم نامه‌ای را به مقام معظم رهبری بنویسیم و به‌عنوان  شخصیتی که صحبت ایشان فصل‌الخطاب است، درخواست خود را مطرح کنیم.
او که در نشست ماهانه خانه موسیقی سخن می‌گفت، اظهار کرد: بخش بسیار مهمی از میراث موسیقی ما به خطه خراسان مربوط است، مگر می‌شود این‌گونه برای آن تعیین تکلیف کرد؟ وزیر، دولت و شخص رییس‌جمهور باید پای این قضیه بایستد، البته تا به حال نیز مواضع خوبی نسبت به این قضیه داشته‌اند.

وی اضافه کرد: همه ما دل در گرو امام رضا (ع) داریم، اما قرار نیست به غیر از قانون، کسی برای موسیقی خط مشی تعیین کند. مردم خطه خراسان نیز مردم این سرزمین هستند و انتظار دارند با هنرمندان دادوستد حس و حالی داشته باشند.

مدیرعامل خانه موسیقی در این بخش نیز گفت: بیش از هر زمان دیگری، به همدلی و وحدت نیاز داریم. امروز، روز تفرق نیست و اگر نقد و شکوه داریم، می‌توانیم صمیمانه‌تر به یکدیگر بگوییم و به هم کمک کنیم. موسیقی دوره سختی را می‌گذراند که تا به حال سابقه نداشته است. این خانه، محور وحدت است و اگر تضعیف شود، جامعه و هنر موسیقی ضرر می‌کند.
نوربخش با بیان این‌که ترجیح می‌دهد شخص دیگری وظیفه مدیرعاملی خانه موسیقی را برعهده بگیرد، اظهار کرد: کسانی که خود را واجد شرایط می‌دانند، رزومه خود را ارائه کنند تا اعضای هیأت‌ مدیره تصمیم بگیرند که مدیرعامل بعدی چه کسی باشد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir