پشت پرده شبکه جم: بازیگران جم باید مسیحی شوند تا راحت پناهنده شوند!
چرا شبکه جم موفق بوده و این شبکه سریال هایی را پخش می کند که زنان در آنها نقش اصلی را بازی می کنند؟

نقش زنان در سریال های شبکه جم

شبکه ماهواره‌ای «جم»، شبکه‌ای که روزی با پخش سریال‌های ترکیه‌ای خبرساز بود و امروز با پیوستن بازیگرانی که سراب این شبکه را باور کرده‌اند دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. هر چند که موضوع پیوستن بازیگرانی که در ایران آنچنان مطرح نبوده و یا برای بازی در فیلم‌های ایرانی پیشنهاد مناسبی نداشتند به این شبکه داستان پر غصه‌ای است که باید مورد تحلیل و موشکافی عمیق قرار گیرد اما افشاگری بی‌سابقه مدیر تولید شبکه ماهواره‌ای «جم» تیر خلاص برای همه کسانی است که قبله آمال خود را در این شبکه‌ها جست‌وجو می‌کنند!

مدیر تولید این شبکه در اظهار نظری که عمق استراتژی و برنامه‌ریزی دشمنان نظام  را برای نهاد خانواده و زنان ایران اسلامی نشان می‌دهد اینگونه می‌گوید:«کسانی که با GEM‌ همکاری می‌کنند باید قید همسرشان را بزنند!»
خبرها حاکی از آن است که کارکنانی که با این شبکه همکاری می‌کنند، پس از مدتی باید در میهمانی‌های شبانه سعید کریمیان و خواهرش سعیده کریمیان شرکت کنند و زمانی که مدت ویزای این افراد در ترکیه به پایان می‌رسد،‌ برای تسهیل در امر اسکان و اقامت ترکیه به آنان پیشنهاد می‌شود که از اسلام دست بردارند و مسیحی شوند تا بتوانند راحت‌تر پناهنده شوند!

به راستی گردانندگان اصلی این شبکه چه اهداف پنهانی را در سر می‌پرورانند و برای مخاطبان هدف خود چه برنامه ای در سر دارند؟! مطلبی که باید هر چه بیشتر بدان پرداخت و ابعاد آن را از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار داد. جِم‏، مجموعه شبکه‌های تلویزیونی به زبان فارسی، کردی و دری است که از شهر دبی در امارات متحده عربی پخش می‌شود.

این شبکه یکی از شبکه‌های تلویزیونی «گروه موسیقی و سرگرمی عمومی» است. محتوای برنامه‌های این شبکه تلویزیونی را فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌ها و سریال‌های تلویزیونی، مستندهای تلویزیونی، برنامه‌های آموزشی، انیمیشن و سایر برنامه‌های سرگرم‌کننده جهان تشکیل می‌دهند.
 «گروه موسیقی و سرگرمی عمومی» دفاتری در شهرهای دوبی، لندن، کوالالامپور و لس‌آنجلس دارد و عمده فعالیت خود را بر تغییر سبک زندگی ایرانی‌ها قرار داد. شبکه جِم جزو اولین شبکه‌های ماهواره‌ای ‌است که اساس کار خود را بر سبک زندگی گذاشته ‌است. با روی کار آمدن شبکه فارسی وان رابطه این شبکه با جِم نیز بسیار مساعد شد و سارا رهبری به عنوان مهره کلیدی فارسی وان به صورت همزمان در شبکه جِم نیز مشغول به کار شد.


این شبکه پس از چند سال فعالیت در زمینه موسیقی و سرگرمی، کانال دیگری برای پخش سریال راه‌اندازی کرد که بر خلاف فارسی وان که از فیلم‌های آمریکای لاتین استفاده می‌کرد پخش فیلم‌های ترکیه‌ای را در دستور کار خود قرار داد. عشق ممنوع، ازل، عشق و جزا، حریم سلطان، عمر گل لاله و… از جمله سریال‌هایی بودند که مخاطبان زیادی را جذب کردند و نام شبکه «جم‌تی‌وی» را بر سر زبان‌ها انداختند. همه این اتفاقات سبب شد تا شبکه جم ناگهان رشد کند و تعداد شبکه‌های خود را به ۱۰ شبکه افزایش داد. برنامه‌های تلویزیون جِم همراه با زیرنویس و یا دوبله فارسی پخش می‌شوند. از سعید کریمیان به عنوان موسس و مدیر اصلی شبکه جم نام برده می‌شود.

 

مضمون و محتوای سریال‌های شبکه جم

نگاهی به سریال‌های پرمخاطب شبکه ماهواره‌ای جم، همچون «عشق ممنوع»، «عشق و جزا»، «ایزل»، «عمر گل لاله»، «از بوسه تا عشق»، «حریم سلطان»، «کوزی گونی» و … ما را به این نتیجه می‌رساند که میان این سریال‌ها از نظر مضمون و محتوا، نقاط اشتراک فراوانی وجود دارد. وجود این نقاط اشتراک تصادفی نبوده و طبیعتا اصلی‌ترین دلیل انتخاب و پخش آن‌ها از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای جم بوده است. این نقاط اشتراک عبارتند از: زندگی اشرافی/ خیانت/ فرزند نامشروع/ مثلث عشقی

 

نقش سریال در پیشبرد اهداف شبکه‌ جِم

چنانچه پیشتر گفته شد شبکه‌ ‌ماهواره‌ای جِم از قالب برنامه­‌های نمایشی به ویژه سریال در جذب مخاطب و همچنین تحصیل اهداف فرهنگی اجتماعی سیاسی خود بهره می‌­برد و موفقیت این شبکه در جذب مخاطب حاکی از استفاده ابزاری قدرتمند (سریال) است.
بی‌دلیل نیست که در میان ده­ها شبکه­ فارسی زبانی که نمایش سریال را در کنداکتور خود جای داده و از این رسانه قدرتمند در جذب مخاطب و انتقال مفاهیم و سبک زندگی به وی سود می‌جویند، دوازده شبکه اختصاصی فیلم و سریال به زبان فارسی وجود دارد که به صورت تمام وقت (۲۴ ساعته)، مستمر و پیوسته صدها فیلم سینمایی چنانچه شبکه جِم‌تی‌وی به اختصاصی سریال شهرت یافته است.

تا‌کنون بیش از چهل و یک عنوان سریال در قالب هشت هزار قسمت سریال به زبان فارسی تهیه یا دوبله شده و از این شبکه پخش شده ‌است. که در مقایسه با شبکه‌های ماهواره‌ای مشابه در زمینه پخش سریال پیشتاز است. بررسی کمی و کیفی سریال‌های شبکه­ ماهواره‌­ای مورد نظر در نخستین فصل سال ۱۳۹۳، نشان می‌دهد که دست‌اندرکاران تهیه و پخش این سریال‌ها هدفی فراتر از جذب مخاطب را دنبال نموده‌اند که به نظر می‌رسد تاثیرگذاری بر قشر زنان جامعه به عنوان مخاطبان همیشگی این سریال‌ها یکی از این اهداف بوده است.

تأسیس یک شبکه جدید سریال در بهار ۱۳۹۳، در جهت همین حرکت ارزیابی شده و به عنوان اقدامی در خصوص توسعه کمّی و کیفی این جریان رسانه‌­ای دیده می‌­شود. شبکه جدید جِم بالیوود، شبکه اختصاصی گروه جِم برای نمایش فیلم‌­ها و سریا­ل­‌های هندی همراه با دوبله فارسی است که پخش آن از ابتدای اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شده است. نکته قابل توجه و مهم در این اقدام، خیل کثیر سریال‌هایی است که نقش اول آن به زنان داده شده است. نقش کلیدی زنان در قریب به اتفاق سریال­‌ها، نکته‌ای است که وقتی به آمار آن نگاه می­‌کنیم نمی­‌توانیم به سادگی از مقابل آن بگذریم.
فهرست و نمودار زیر سریال‌هایی را نشان می‌دهد که نقش اول آن را یک زن بر عهده داشته یا زنان نقشی کلیدی در داستان سریال و پیشبرد آن دارند.
این نمودار نمایانگر نگاه سازندگان و انتخابگران این سریال‌ها در برخورد با مسئله زن می­‌باشد. از میان سریال‌های پخش شده در سال جاری و تنها در فصل بهار، نقش اول یک سوم سریال‌ها در اختیار زنان بوده و در ۳۶ درصد دیگر از سریال‌هایی که نقش اول آن با زنان نبوده است، ولی زنان نقشی کلیدی و اساسی در پیشبرد داستانی سریال داشته و بخش قابل توجهی از سریال، تصویر‌کننده نقش و حضور آنان بوده است.
در ۳۱ درصد باقی مانده از سریال‌های بهاری ماهواره نیز، گرچه نقش اصلی یا نقش‌های کلیدی داستان در دست زنان نبوده است ولی بدون شک این سریال‌ها نیز از حضور زنان و نقش‌آفرینی آنان بی‌بهره نبوده‌اند.

مقصود از این آمار، کشف و درکِ توجه فراوان رسانه­‌های فارسی زبان به زنان در جامعه مخاطبان رسانه است. بی‌شک تأثیر‌‌گذاری بر زنان و دختران ایرانی یکی از این اهداف بوده تا به اشکال مختلف برای آنان الگوسازی کرده و در قالب داستان و برنامه‌های نمایشی، سبک زندگی او را به شیوه خود تنظیم نماید. این نشان می‌دهد که باید با نگاهی دقیق­ و موشکافانه، الگوی برخاسته از شبکه‌های ماهواره‌ای برای زن ایرانی را بازشناسی کرده و مورد تحلیل قرار داد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : ofoghnews.ir