سکوت احمد میر پزشک عباس کیارستمی شکست! + عکس پزشک معالج
سرانجام سکوت احمد میر پزشک معالج عباس کیارستمی شکست و اعلام کرد عباس کیارستمی بخاطر ضربه مغزی درگذشته است!

صحبت های پزشک معالج عباس کیارستمی

حکم ممنوعیت سه ماهه دکتر معالج کیارستمی که از سوی رئیس هیات بدوی جعلی خوانده شد، این روزها دوباره جنجال تازه ای را درباره پرونده پزشکی فیلمساز فقید ایرانی به راه انداخته است. در همین بحبوحه دکتر احمد میر برای اولین بار در گفت‌وگوی مفصلی با روزنامه سپید، درباره روند درمان کیارستمی در بیمارستان‌های جم و آراد توضیح داده و ادعای عجیبی را  نیز مطرح کرده؛ بر اساس شنیده‌های او سر این هنرمند در فرانسه به جایی برخورد کرده و به دلیل ضربه مغزی در گذشته است!

در ابتدای این گفت و گو دکتر احمد میر به عنوان پزشک معالج عباس کیارستمی از درگذشت این کارگردان ابراز تاسف می کند و دلیل سکوتش در طول این مدت را این طور توضیح می دهد: «این سکوت به این دلیل بود که گفته ها و نوشته های زیادی درباره بیماری، روند درمان و مرگ مرحوم عباس کیارستمی وجود دارد و پاسخ به آنها نیاز به کارشناسی علمی داشت و هدف من این بود که اجازه بدهم کارشناسان ذی صلاح و کارشناسان نظام پزشکی کشور به این موارد رسیدگی کنند و درکمال استقلال بتوانند رأی خود را اعلام کنند.»

یکی از نکاتی که در فضای مجازی مطرح شده این است که قرار بوده عمل کیارستمی به دست پدر دکتر میر انجام شود که او این ادعا را به طور کلی تکذیب می کند و برای آن دو دلیل می آورد این که پدرش 10 سال است که جراحی نمی کند و در حال حاضر نیز نود و سه سال دارد و این موضوع جای تردیدی باقی نمی گذارد.

او همچنین درباره این که عباس کیارستمی با چه وضعیتی به او مراجعه کرده است؟ این طور توضیح می دهد: «آقای کیارستمی به دلیل کم خونی در بیمارستان دیگری مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته بودند و نتایج این آزمایش ها نشان می داد که به علت کم خونی و نتایجی که از كولونوسكوپى و بافت شناسى حاصل شده بود باید موردعمل جراحی قرار بگیرند. تمام همکارانی که ایشان را دیده بودند پیشنهاد عمل را داده بودند. به همین علت وقتی به من مراجعه کردند درباره این مسأله با هم صحبت کردیم و به توافق رسیدیم تا پس از قطع داروهای ضد انعقادی که مصرف می کردند به بیمارستان بیایند و در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار بگیرند.»

در ادامه از او خواسته می شود بیماری دقیق این کارگردان شناخته شده را توضیح دهد که با توجه به سوگند نامه پزشکان برای حفظ اسرار بیمار خود را مجاز به پاسخ نمی داند مگر این که خانواده کیارستمی به او اجازه دهند که در آن صورت نوع و درجه بیماری و همه مسائل مربوط به آن را در اختیار همگان می گذارد.


احمد میر پزشک معالج عباس کیارستمی

احمد میر پزشک معالج عباس کیارستمی

 

با موافقت کیارستمی و خانواده اش به سفر رفتم

با وجود این که خبر بستری شده عباس کیارستمی در روزهای اول فروردین ماه رسانه ای شد، دکتر میر به این موضوع اشاره می کند که او پس از مشاوره های لازم در 17 اسفندماه مورد عمل جراحی قرار گرفته که این عمل با موفقیت به انجام رسیده و او به بخش مراقبتهای ویژه منتقل شده است. میر درباره عمل دوم کیارستمی که در کیفرخواست آمده با تاخیر انجام شده است این طور می گوید: «عمل دوم به علت بروز خونريزى بود. بيمار به مدت دو روز داروى ضد انعقاد خون دريافت كرده بود و ما مدت ٤٨ ساعت به بيمار فرصت داديم تا اثر اين دارو از بين برود. در طول اين مدت من، همكارم دكتر ناصرى و همه پزشكان مشاور و مسؤلين icu بر بالين بيمار حاضر بوديم. خون و فراورده هاى خونى به بيمار تزريق شد و در اين مدت هرگز افت فشار خون، كم كارى كليه يا علايم DIC نداشتيم. بررسى بالينى، سونوگرافى و سى تى اسكن انجام شد و روز ٢٠ اسفند بيمار دوباره عمل شد. خونريزى مهار شد بدون اينكه منشأ خونريزى واضحى يافت شود. از آن به بعد نيز  ديگر با مشکل خونريزى مواجه نشديم. توجه بفرماييد كه اقدام جراحى در بيمارى كه داروى انعقاد دريافت كرده است، پيش از قطع دارو امرى بسيار خطرناك است.»

یکی دیگر از مسائل بحث برانگیز سفر دکتر میر پس از عمل جراحی عباس کیارستمی است که او در این باره نیز می گوید: «آقای کیارستمی بعد از عمل دوم یک روند بهبودی کاملا رضایت بخشی داشتند. بعد از عمل دوم فقط یک واحد خون تزریق کردیم و دیگر نیازی برای تزریق خون نشد. هموگلوبین رفته رفته به حد نرمال برگشت و از لحاظ کلیوی-قلبی-ریوی و عملکرد روده کاملا خوب بودند. تغذیه بامایعات شروع شد، راه می رفتند و هموگلوبین 11 داشتند. در چنین شرایطی بود که بعد ازظهر روز 29 اسفند، 9 روز بعد از عمل دوم در حالی که در موقعیت پایدار و مطلوب قرار داشتند، با ایشان صحبت کردم من اعلام کردم که من فقط با موافقت ایشان به سفر خواهم رفت و گفتم چنانچه با سفر من موافق نباشند من در کنار ایشان خواهم ماند و اين صرفاً به خاطر ارادت خاص به آقاى كيارستمى بود و الا پزشك در صورتي كه جانشينی به جاى خود معرفى نمايد مكلف نيست براى سفر از بيمار اجازه بگيرد. آقای کیارستمی و برادر ایشان و پسرشان با سفر من موافقت کردند. من برای این سفر به جای خود جانشینی انتخاب کردم. آقای دکتر ناصری متخصص جراحی عمومی که از روز اول، از عمل اول و دوم در کنار من بودند و هر روز آقای کیارستمی را دیده بودند، از ریزه کاری بیماری و تحول و پرونده ایشان مطلع بودند . آقای دکتر ناصری را به عنوان جانشین معرفی کردم و آقای کیارستمی با این جانشینی کوچکترین مخالفتی نشان ندادند و با اجازه بیمار و خانواده و تعیین جانشین به سفر رفتم. تکرار می کنم زمانی که من به مسافرت رفتم شرایط آقای کیارستمی 100 درصد پایدار و خوب بود و خونریزی نداشتند. هیچ جراحی بیمار خود را در شرایط بد رها نمی کند و جايى نمي رود.»

به گفته او کیارستمی روز دوم فروردین با وضعیت خوبی از بخش مراقبتهای ویژه به بخش منتقل می شود تا اینکه چند روز بعد دکترناصری همکار و جانشین دکتر میر تشخیص می دهد بیمار دچار عفونت کیسه صفرا شده است: «عفونت کیسه صفرا هیچ ارتباطی به عمل اول و دوم ندارد و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. تشخیص درست گذاشته شد و آقای دکتر ناصری کیسه صفرا را عمل کردند و بعد از عمل هم بیمار روند بهبودی داشتند تا اینکه دوباره دچار تب و دل درد شدند و بعد از مشورت با جراحانی که در آن دوران در تهران حضور داشتند ايشان دوباره عمل شدند. محل دوخت دچار نشت شده بود. سطح قدامی حالب چپ مشکل پیدا کرده بود حالب به هیچ وجه قطع نشده بود، به علت خونگیری با وسايلى كه حرارت بالا دارند دچار نوعی سوختگی شده بود بدون اینکه قطع شده باشد و نشت نداشت. براى بيمار كولوستومى گذاشته شد و از متخصصین اورولوژی دعوت شده و حالب مورد ترمیم قرارگرفت و این عمل با موفقت به پایان رسید.»

البته جالب است که او در ادامه این اتفاق را یک عارضه می داند و می گوید: «با اينكه بيمار عارضه دار شده بود، تیم پزشکی که در آن زمان در تهران حاضر بود تشخیص های درست گذاشت و درمان های درست برای آقای کیارستمی انجام داد. در طول مسافرتم من به صورت مدام و پیوسته از راه تلفن و فضای مجازی از طریق گزارشات دکتر ناصری در جریان لحظه به لحظه روند درمان بوده و هر لحظه درباره هر تصمیم مرا درجریان گذاشته و هر تصميمى با هماهنگى اينجانب انجام شد.»

 

میر: همه متوفق القول بودند که درمان به خوبی انجام شده

آنطور که این پزشک جراح توضیح می دهد وزیر بهداشت 12 فروردین ماه به ملاقات عباس کیارستمی می آید که در این دیدار گروهی از متخصصان و بنام جراحی، داخلی، آی سی یو و عفونی را انتخاب می کند تا به نحوه درمان کیارستمی رسیدگی کنند. که میر درباره نظر این گروه می گوید: «این همکاران بزرگوار و ارجمند که هر کدام از متخصصین بنام این مملکت هستند در بیمارستان حضور بهم رساندند و با بررسی هایی که انجام دادند همه متفق القول بودند که درمان آقای کیارستمی به خوبی انجام شده و کوتاهی دراین درمان انجام نشده و همه تجهیزات لازم در بیمارستان مهیا بوده است. بنده هم به عنوان پزشک معالج آقای کیارستمی گزارشات مرتبی را به صورت روزانه به دفتر آقای دکتر هاشمی ارسال می کردم و از وضعیت حال آقای کیارستمی وزارتخانه را مطلع مي ساختم و بارها از پیشنهادات و راهنمايى های گروه منتخب وزارتخانه استفاده کردم و بسیاری از تصمیمات را با کمک این بزرگواران گرفتیم و تا زمانی که آقای کیارستمی در بیمارستان بودند از راهنمایی های این گروه همیشه بهرمند بودیم. توجه بفرماييد كه اين فرايند به علت اهميت خاص فرهنگى و اجتماعى مرحوم كيارستمى بود و براى هر بيمارى چنين امكاناتى فراهم نيست.»

با این وجود ویدیوی کوتاهی از وزیر ارشاد وجود دارد که از دکتر هاشمی وزیر بهداشت نقل کرده است اگر همان روز به کیارستمی رسیدگی نمی شد تمام کرده بود!

 

عفونت دیگری در بیمارستان آراد تشخیص داده می شود

دکتر میر در ادامه این گفت و گو به این موضوع اشاره می کند که تمام تجهیزات بیمارستان برای درمان عباس کیارستمی مهیا بوده است، او همچنین اشاره کوتاهی به ترخیص این کارگردان در تاریخ 7 اردیبهشت و پس از چهار عمل سنگین می کند. به گفته او پرستاران خصوصی 24 ساعت بالای سر بیمار بوده اند و خود او نیز مدام به همراه دیگر همکارانش به وضعیت او رسیدگی می کرده است و کیارستمی وضعیت خوبی داشته است.

با این حال کارگردان «طعم گیلاس» پس از ترخیص دوباره در بیمارستان آراد بستری می شود که میر دلیل این موضوع را علاقه شخصی عباس کیارستمی می داند: «آقای کیارستمی شخصاً علاقه داشتند مشکلات و بررسی های ادراری توسط جناب آقای دکتر سدهی در بیمارستان آراد پیگیری شود. به همین دلیل در همان زمان از آقاى دکتر سدهى دعوت کردیم به بیمارستان جم آمدند و بیمار را ویزیت کردند و بعد از ترخیص هم برای بررسی های سیستم کلیوی و ادراری به بیمارستان آراد تشریف بردند. هر بار به بیمارستان آراد رفتند من هم به بیمارستان آراد رفتم و تمام بررسی ها در بیمارستان آراد با هماهنگى بنده انجام شد.»

اما در این بیمارستان نیز عفونت دیگری در بدن کیارستمی تشخیص داده می شود: «برای آخرین بار به علت تب به بیمارستان آراد مراجعه کردند و تشخیص داده شد که هماتوم پشت شکم عفونت کرده و این هماتوم زیر گاید سی تی اسکن تخلیه شد و تب ایشان قطع شده و ما از این روند کاملاً رضایت داشتیم.»

 

شنیده ایم سر کیارستمی در فرانسه به جایی خورده و دچار ضربه مغزی شده اند!

پس از تمام این اتفاقات کیارستمی به فرانسه سفر می کند و پس از آن خبر درگذشتش منتشر می شود، میر درباره دلیل این سفر این طور موضع می گیرد و می گوید: «دلیل سفر آقای کیارستمی به خارج از کشور را از ما نباید پرسید. آقای کیارستمی، دوستانشان و خانواده تصمیم به این سفر گرفتند. ما همه بر این عقیده بودیم که آقای کیارستمی در ایران درمان شده اند و عوارض نيز  درمان شده است، از بیمارستان به منزل رفته اند و بیماری ایشان تحت کنترل است و دلیلی برای سفر خارج نمی دیدیم. میل اطرافیان و بیمار و دوستان این بود که ایشان به فرانسه سفر کنند و مورد بررسی های بیشتر قرار بگیرند. روزی که آقای کیارستمی به سفر می رفتند پزشک هواپیما با من تماس گرفت و پرسید من چه دلیلی برای سفرایشان باید ذکر کنم، تمام درمان ها برای ایشان در ایران انجام شده است. من پاسخ گفتم که دلیل سفر را از ما نپرسید ما پیشنهاد سفر نکردیم و میل خودشان و خانوادشان است که به خارج از کشور سفر کنند و پزشکان ایشان در ایران در بیمارستان جم و بیمارستان آراد چنین پیشنهادی نکردند و حتی دوستان ایشان در بیمارستان آراد سعی کردند ایشان را از این سفر منع کنند.»

میر در بخش دیگری از صحبت هایش درباره روند درمان این کارگردان برجسته می گوید: «ما هیچ اطلاعی از روند درمان و اتفاقات فرانسه نداریم اما شنیده ها حاکی از این است که سر ایشان به جایی خورده و دچار ضربه مغزی شده اند و به این علت فوت کردند.»

 

 

من و همکارانم در توضیح بیماری و روند آن کوچکترین کوتاهی نکردیم

او در پاسخ به این که اگر قرار بود دوباره درمان کیارستمی را به عهده بگیرد چه تغییری در آن ایجاد می کرد می گوید: «ما آنچه را که انجام دادیم از روی قواعد و اصول پزشکی انجام دادیم و آقای کیارستمی در این درمان‌ها دچار عوارض شدند. ناگفته نماند عارضه در نهاد درمان پنهان است. متأسفانه عوارض زیادی برای مرحوم کیارستمی رخ داد که خوشبختانه ما همه این عوارض را تشخیص دادیم و درمان های درستی را انجام دادیم و بیمار درمان شد و ترخیص شد. راه و روش درمان بیماری و عوارض ایشان درست و علمی بوده است. بنابر اين اگر قرار بود اين فرایند تكرار شود دقيقاً همان كارهايي را انجام مي داديم كه انجام داديم با همان جدول زمانى.»

او در ادامه رابطه پزشکان و هنرمندان را رابطه ای عمیق می خواند که با چند اظهار نظر خدشه دار نمی شود و درباره اهانت هایی که در این مدت صورت گرفته می گوید: «این سخنان ناشایست و اهانت آمیز از اقلیتی بسیار کوچک از جامعه هنری ایران بوده است كه به وضوح فاقد برخى شرايط براى يك هنرمند -يعنى ادب، فروتنى وخود دارى- است.»

و در پایان این ادعا را که در توضیح بیماری و روند آن کوتاهی صورت گرفته است را این طور رد می کند: «این ادعا از اساس نادرست و اهانت آمیز است. من و همه همکارانم از کوچترین توضیحی به بیمار و افراد خانواده ایشان کوتاهی نکردیم و اصولاً امکان ندارد که بیماری در سطح فرهنگی آقاى عباس کیارستمی به مدت 3 ماه درمان در بیمارستان و در منزل توضیحی نشنود و سوالی نکند و پاسخی نگیرد. این اتفاق حتی برای عادی ترین بیمار غیرقابل تصور است. چه رسد به مرحوم کیارستمی و خانواده ایشان. در هر صورت چنین ادعایی هرگز در بیمارستان و سپس در منزل مطرح نشد.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه سپید