با دستگیری محمد امامی ساخت فصل دوم شهرزاد منتفی شد؟!
محمد امامی تهیه کننده و سرمایه گذار بسیاری از فیلم و سریال ها از جمله شهرزاد بازداشت شده است. اما سرنوشت این فیلم ها و سریال ها چه می شود؟

بازداشت محمد امامی تهیه کننده شهرزاد

با تایید خبر دستگیری محمد امامی به اتهام دخالت در فساد مالی سرنوشت سریال «شهرزاد» یکی از مهم‌ترین محصولات چند سال اخیر شبکه نمایش خانگی که فصل دوم آن چند روز پیش کلید خورد در هاله ای از ابهام قرار گرفته، اما به نظر می رسد این وسط بلاتکلیفی تنها متعلق به «شهرزاد» نیست و آثار دیگری هم با دستگیری این تهیه کننده به مشکل می‌خورند. البته در این بین نکته جالب ماجرا مقایسه امامی با بابک زنجانی در برخی رسانه ها است.

از پنجشنبه شب خبرهایی منتشر شد که طبق آن سید محمد امامی تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» که در یکی دو سال اخیر از مهم‌ترین سرمایه گذاران حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شد به علت اتهام دخالت در فساد مالی در صندوق فرهنگیان بازداشت شده است.

این خبر که در ابتدا شبیه شایعات شبکه‌های مجازی بود کم کم رنگ و بوی واقعی تری به خود گرفت، ابتدا نامه ای از سوی سید احمد امامی خطاب به پسرش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که او ساعتی بعد این نامه را تکذیب کرد. اما نکته جالب نامه تکذیبیه پدر امامی تاکید بر جعلی بودن نامه بود نه تکذیب خبر دستگیری پسرش.

پرس و جوها از منابع مختلف بالاخره مشخص کرد خبر دستگیری این تهیه کننده صحت دارد ولی او تنها متهم دستگیر شده در این پرونده نیست و افراد دیگری هم به واسطه این پرونده از سوی مقامات قضایی بازداشت شده‌اند. اما اینکه اتهام محمد امامی تا چه حد صحت دارد و او تا چه اندازه درگیر این پرونده سنگین مالی شده طی مراحل قانونی آینده مشخص خواهد شد با این حال این دستگیری که احتمالا تبعات آن مدتی دامن محمد امامی را خواهد گرفت پروژ‌ه های مختلفی را در سینما و شبکه نمایش خانگی با مشکل مواجه خواهد کرد.

خبرگزاری فارس در گزارشی لیستی از این آثار را ارئه کرده که در عرصه تولید مجموعه «شهرزاد 2» به کارگردانی حسن فتحی و «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری جزو آثار مهمی هستند که امامی در تولید آن‌ها نقش اساسی داشته است. او در «شهرزاد 2» و پس از قطع همکاری با سید هادی رضوی به عنوان دیگر سرمایه‌گذار فصل اول هزینه سری دوم را که چند روز پیش کلید خورد تمام و کمال بر عهده گرفته بود و با توجه به هزینه بسیار بالای سریال شهرزاد باید دید آیا فصل دوم این سریال می تواند تولید خود را ادامه دهد یا این مجموعه سرنوشت دیگری پیدا خواهد کرد.

از آن طرف عیاری که هم به تازگی «کاناپه» را با حمایت فارابی و تهیه‌کنندگی خودش جلوی دوربین برده در گفت و‌گویی اعلام کرده بود محمد امامی و کامران اسماعیلی قرار است در فیلم او سرمایه‌گذاری کنند و حالا باید دید امامی تا چه اندازه قرار بوده در این فیلم سرمایه گذاری کند و ساخت فیلم عیاری با این اتفاق آیا به مشکل می‌ورد یا نه.

البته طبق اعلام فارس «خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسم‌خانی هم با سرمایه گذاری امامی و به تهیه‌کنندگی چگینی ساخته شده است که البته این فیلم کار ساختش تمام شده و تنها منتظر گرفتن رسمی پروانه نمایش و اکران شدن است.

اما امامی در بخش خرید حق رایت فیلم‌های در حال اکران برای پخش در شبکه نمایش خانگی هم اقدامات مهمی انجام داده، او که به عنوان تهیه کننده فیلم «ابد و یک روز» این فیلم را در نوبت توزیع دارد، بلافاصله بعد از ساخت فیلم‌های «نهنگ عنبر2» و «گشت ارشاد 2» وارد مذاکره برای خرید رایت این فیلم ها شد و طبق شنیده ها رایت نمایش خانگی این دو فیلم را خریداری کرده و فیلم‌های «فروشنده»، «محمدرسول‌الله»، «دراکولا» دیگر فیلم هایی هستند که رایت شبکه نمایش خانگی آن ها توسط او خریداری شده است. که البته طی آخرین خبرها تهیه‌کنندگان سه فیلم «گشت ارشاد 2»، «نهنگ عنبر2»  و «محمدرسول‌الله» این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

اما به نظر می‌رسد اتهامات وارده به امامی از سوی فارس جرم تلقی شده است چرا که در پایان گزارش نوشته شده این خبرگزاری محمد امامی با بابک زنجانی مقایسه و تهیه کنندگان ایرانی به پر و بال دادن به او و کمک به پولشویی‌های این تهیه‌کننده متهم شده اند:
«سینمای ایران از نوع فعالیت این نوع افراد و پولشویی در حوزه فرهنگ دچار آسیب هایی شد. اما فعالیت بابک زنجانی درس عبرت نشد و  محمد امامی پا را فراتر گذاشته و  همزمان با تولید فیلم به سراغ خرید رایت نمایش خانگی آثار رفت و با پولی که در اختیار داشت مبالغ خرید فیلم ها در شبکه خانگی را  بالاتر از مبلغ مرسوم پرداخت کرد. تهیه کنندگان سینمای ایران پیش از این با نوع فعالیت بابک زنجانی در این حوزه و پولشویی  به سبک فرهنگی آشنا بودند چگونه با این مبالغ نامتعارف مشکوک نشده و اجازه فعالیت برای محمد امامی را بیش از پیش فراهم کردند

به احتمال فراوان پس از روزهای عزاداری دهه اول محرم خبرهای جدی تری در این زمینه شنیده خواهد شد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : icinema.ir