تصمیم ترانه علیدوستی واکنش نشریات معتبر بین المللی را برانگیخت!
توییت ترانه علیدوستی درباره تحریم مراسم اسکار خیلی زود سر از رسانه‌های معتبر بین‌المللی درآورد.

بازتاب جهانی و  گسترده حرف های ترانه علیدوستی در واکنش به قانون جدید ترامپ

 پس از انتشار خبر ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا به دستور دونالد ترامپ، ترانه علیدوستی اعلام کرد که در اعتراض به این موضوع در اسکار شرکت نمی‌کند حتی اگر این ممنوعیت شامل رویدادهای فرهنگی نباشد.

واکنش رسانه ها به ترانه علیدوستی

واکنش رسانه ها به ترانه علیدوستی


با در نظر گرفتن اینکه «فروشنده» یکی از نامزدهای نهایی هشتادونهمین دوره جوایز اسکار است و علیدوستی نقش اول زن فیلم را بازی می‌کند، این خبر خیلی زود مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت.

خبر اعتراض ترانه علیدوستی پنجشنبه هفتم بهمن در بسیاری رسانه‌های معتبر از نیویورک تایمز گرفته تا گاردین و هالیوودریپورتر بازتاب یافت.

آسوشیتدپرس خبر را با این تیتر منتشر کرد: «بازیگر زن ایرانی اسکار را در اعتراض به ترامپ تحریم کرد.»

واکنش رسانه های جهانی به ترانه علیدوستی

واکنش رسانه های جهانی به ترانه علیدوستی


وب‌سایت روزنامه گاردین درباره حرکت ترانه علیدوستی نوشت:‌
«ترانه علیدوستی بازیگر فیلم نامزد اسکار «فروشنده» به افرادی پیوست که طرح ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا را محکوم می‌کنند.»

نیویورک تایمز اما به نقل خبر اکتفا نکرد و با ترانه علیدوستی از راه ایمیل گفت‌وگو کرد. بازیگر «فروشنده» به این نشریه آمریکایی گفت:
«تصمیم گرفتم حتی اگر امکان حضور در اسکار را داشته باشم در این مراسم شرکت نکنم، چون دیدن اینکه مردم معمولی هموطنم از حق قانونی خود برای دیدن فرزندانشان یا ادامه تحصیل در آمریکا محروم می‌شود، عمیقا مرا آزرده است.»

اصغر فرهادی سال ۲۰۱۲ با فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه اسکار شد. او هنگام دریافت جایزه خود از فرصت پیش آمده استفاده کرد و از فرهنگ غنی ایران صحبت کرد:
« سلام به مردم خوب سرزمینم. ایرانی‌های زیادی در سراسر جهان در حال تماشای این لحظه‌اند و تصور می‌کنم که خوشحالند. نه فقط به خاطر یک جایزه مهم، یک فیلم یا یک فیلمساز. آن‌ها خوشحال‌اند چون در روزهایی که میان سیاستمداران حرف از جنگ، تهدید، و خشونت تبادل می‌شود، نام کشورشان ایران از دریچه باشکوه فرهنگ به زبان می‌آید. فرهنگی غنی و کهن که زیر غبار سیاست پنهان مانده است.»


ترانه علیدوستی گفته است درباره حضور در مراسم اسکار با فرهادی مشورت نکرده است. تحریم اسکار از سوی علیدوستی در هالیوودریپورتر هم بازتاب داشت. در نظر این وب‌سایت حرکت اعتراضی رعنای «فروشنده» می‌تواند آغازگر یک ترند نگران‌کننده پیش از اسکار هشتادونهم باشد. سال گذشته اعتراض به نبود تنوع نژادی در نامزدهای جوایز اسکار در شبکه‌های اجتماعی ترند شده بود.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.ir