پزشک متخلف عباس کیارستمی این روزها چکار می کند؟!
بهمن کیارستمی فرزند مرحوم عباس کیارستمی با انتشار متنی اعلام کرد که پزشک متخلف پدرش همچنان مشغول کار است!

از پزشک عباس کیارستمی چه خبر؟

هشت ماه از مرگ نابهنگام عباس کیارستمی کارگردان برجسته سینمای ایران می‌گذرد و تکلیف وضعیت نهایی پرونده پزشکی او همچنان نامعلوم است. به نظر می‌رسد با کم شدن آتش انتقاد رسانه‌ها پاسخ نهایی درباره این پرونده نیز از سوی مراکز مرتبط با آن به دست فراموشی سپرده شده است.

به تازگی بهمن کیارستمی در یادداشتی به این فراموشی اشاره کرده و در ابتدای آن کنایه عجیبی هم به امید روحانی زده است.

بهمن کیارستمی که فعال‌ترین عضو خانواده عباس کیارستمی درباره پرونده پزشکی این کارگردان فقید است یادداشت خود را این‌گونه آغاز کرده است:« دیروز عصر از خیابون جم رد میشدم، اتفاقا احمد میر رو دیدم، ریش گذاشته بود. شاید اگر امید روحانی هم ریشش رو بتراشه پرونده پزشکی کیارستمی مختومه بشه و گناهان همه شسته بشه

کیارستمی در حالی این کنایه را به روحانی گفته که این پزشک و بازیگر سینمای ایران با گذشت 8 ماه از مرگ کیارستمی و شایعاتی که از سهم تقصیر روحانی در این اتفاق شنیده می‌شود حاضر به گفتن یک کلمه هم در این زمینه هم نیست. مردی که خیلی‌ها او را جعبه سیاه درگذشت عباس کیارستمی می‌دانند حتی مدتی پیش زمانی که با سوال یک خبرنگار در این رابطه مواجه شد دست خود را جلوی دوربین برد و گفت و‌گو را قطع کرد.

کیارستمی در ادامه یادداشت با اشاره به اینکه سال گذشته همین روزها پولیپ روده پدرش تشخیص داده شد و این بخش ماجرا را کم و بیش همه می‌دانند به مرور اتفاقاتی که از تیر سال جاری تا کنون گذشته می‌پردازد: «کیارستمی در تیر ماه فوت کرد و پیش از آن که ما شکایتی به جایی ببریم سازمان نظام پزشکی کمیته‌ای از متخصصین و حاذقین تشکیل داد و در بوق و کرنا اعلام کرد که مشغول ‍بررسی ‍پرونده پزشکی است. ۴۰ روز بعد پرسیدیم نتیجه چه شد؟ گفتند به شما نمی‌گوییم. گفتیم چرا؟ گفتند چون از سوی خانواده متوفی شکایتی مطرح نشده. گفتیم بسیار خب شکایت می‌کنیم. گفتند بهتر است شکایت نکنید و مصالحه کنید. گفتیم سر جنگ نداریم، اما مگر مسئولیت شما بررسی قصورات پزشکی نیست؟ حل اختلاف شورای دیگری دارد. گفتند بیمار در پاریس فوت کرده و ما نمی‌توانیم بدون اطلاعات کامل علت فوت را تشخیص دهیم. گفتیم مگر ما علت فوت را از شما پرسیدیم؟ آن چه در بیمارستان جم تهران رخ داده را بررسی کنید. گفتند تا پرونده از بیمارستان پاریس به دست ما نرسد نمی‌توانیم تحقیقاتمان را کامل کنیم. پرونده پاریس که رسید گفتند ما شنیده‌ایم کیارستمی وصیت کرده بود که اگر فوت کرد از پزشکی شکایتی نشود. گفتیم وظیفه شما رسیدگی به وصایا نیست.»

در ادامه یادداشت کیارستمی می‌نویسد بالاخره نتیجه پرونده پزشکی اعلام شد و مشخص شد چهار خطا در این پرونده رخ داده: اول، تاخیر در عمل دوم با وجود شواهد کلینیکی و پاراکلینیکی، دوم، وجود مغایرت در شرح عمل و اظهارات شفاهی پزشک معالج، سوم، عدم درج نتیجه ویزیت بیمار و سیر بیماری و چهارم، ترک بیمار و رفتن به تعطیلات با وجود عوارض بعد از عمل.

اما اعلام این حکم توسط خانواده کیارستمی در رسانه‌ها برایشان دردسرساز می‌شود: «گفتند این گزارش محرمانه بوده و به دلیل انتشار اسناد محرمانه، سازمان نظام پزشکی و پزشک معالج از شما شکایت می‌کنند. گفتیم چرا محرمانه بوده؟ گفتند چون نهایی نشده. گفتیم چرا نهایی نشده؟ گفتند چون به آن اعتراض شده. گفتیم ما که به آن اعتراضی نکرده‌ایم و قصد اعتراض هم نداریم. گفتند پزشک معالج به آن اعتراض کرده. گفتیم به چه چیز اعتراض کرده؟ گفتند به حکم صادر شده از دادسرای انتظامی سازمان نظام ‍پزشکی که سه ماه محرومیت در محل ارتکاب تخلف بوده.»

بهمن کیارستمی در پایان یادداشت خود تاکید می‌کند از مهر ماه تا کنون هنوز همه مشغول بررسی اعتراض پزشک معالج هستند و در طول بررسی این اعتراض احمد میر بدون مشکل کارش را ادامه داده: «سازمان نظام پزشکی از مهرماه که این حکم محرمانه را صادر کرد تا امروز اول اسفند مشغول بررسی اعتراض پزشک معالج است و هیچ حکم رسمی غیر محرمانه و قابل انتشار دیگری هم در ارتباط با این پرونده صادر نکرده. یعنی تا امروز دکتر احمد میر از سه ماه طبابت در محل ارتکاب تخلف هم منع نشده.»


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع: icinema.ir