کلیپ مستهجن در رسانه اینترنتی داخلی و هجوم کاربران+عکس
 سست کردن پایه‌های خانواده با نگاه تسامحی به موضوعات خیانت و عشق‌های چندوجهی از شگردهای شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی است.

آیا می‌توان در روابط همزمان بود و خیانتکار هم نبود؟

در روزهای گذشته ویدیویی در یک رسانه اینترنتی داخلی در فضای مجازی منتشر شده که واکنش‌های زیادی را در پی داشته است و دست‌اندرکاران این سایت ویدیویی را نهایتاً مجبور به عذرخواهی و بستن کامنت‌های آن ویدیو کرده‌ است.

ماجرای این ویدیو به این صورت است که یک زوج جوان در مقابل مجری نشسته‌اند و به سؤالات وی پاسخ می‌دهند. در بخشی از این ویدیوی۱۸دقیقه‌ای مجری در کمال تعجب از زن متأهل می‌پرسد:
«آیا هیچ‌وقت به مرد دیگری علاقه‌مند بوده‌اید؟!»

و زن متأهل هم در کمال صراحت می‌گوید:
«آره، شهاب حسینی!».

شوهر این زن که گویا پیش از این نیز از علاقه همسرش به شهاب حسینی خبر داشته می‌گوید:
«هر وقت فیلم‌هایش را می‌بینم عصبی می‌شوم!»

در ادامه مجری به زن متأهل با یادآوری ماجرای خواستگاری شوهر فعلی‌اش -سروش- می‌گوید اگر بعد از خواستگاری سروش، شهاب حسینی بیاید و بگوید فاطمه جان من هم شما را دوست دارم شما صادقانه به کدام جواب می‌دهید؟

و زن با صراحت بیشتری از قبل جواب می‌دهد:
«شهاب حسینی!»

و مجری این‌بار از مرد می‌پرسد نظر شما درباره انتخاب شهاب حسینی توسط همسرتان از بین شما و شهاب چیست و مرد هم می‌گوید:
«منطقی است!»

اینستاگرام رسانه فارسی زبان

اینستاگرام رسانه فارسی زبان


پرسش و پاسخ این سایت فارسی‌زبان با این سؤال شروع می‌شود که
«خیانت در زناشویی چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟»

و با این سؤال بدیهی ادامه پیدا می‌کند که
«آیا می‌توان همزمان دو یا چند نفر را صادقانه دوست داشت و خیانتکار هم نبود؟»

پاسخ‌های این دو کارشناس نیز در خور تأمل است؛ اینکه در ابتدای این گفت‌وگو مطرح می‌شود:
«ما هیچ مسئله یا ارزش اخلاقی نداریم که صرفاً فردی باشد و مفهوم اخلاقیات در دایره امور اجتماعی قرار می‌گیرد»

گزاره‌ و زیربنایی است که این ابهام در ادامه توسط آن دو کارشناس مطرح می‌شود که :
«چون ما از طریق اجتماع می‌آموزیم که خیانت امری ناروا است پس تاکنون هیچگاه بدون چون و چرا به این موضوع نگاه نکرده‌ایم که آیا لزوماً خیانت این‌طور هست یا نه؟!»

دوست داشتن یک یا چند نفر دیگر توسط یک زوج متأهل -چه از طرف مرد و چه از طرف زن- صرفاً اگر نقض عهد و توافق طرفین نباشد و به دیگری زیان نرساند و منجر به دروغ گفتن و پنهان‌کاری هم نشود از نظر این کارشناسان بی‌اشکال است! چرا که به اعتقاد آنان عاشق شدن و دل‌بستن به دیگری فعلی غیرارادی است چون زن و مرد متأهل «ناخودآگاه و ناغافلانه به دیگری دل می‌بندند» پس مشمول خیانت نمی‌شود!

در ادامه این گفت‌وگو این سؤال به صورت شفاف مطرح می‌شود که
«آیا می‌توان در روابط همزمان بود و خیانتکار هم نبود؟ راهی برای این هست؟»

و این جواب داده می‌شود که:
«بله قطعاً هم ممکن است. ببنید اصل اینکه شما دل‌بسته چندین نفر بشوید حالا خواه ارادی و خواه غیرارادی خیانت نیست.»

البته شروط قبل مجدداً تکرار می‌شود و برای روابط همزمان و خیانتکار نبودن هم راه‌حل پیشنهاد می‌شود و اینکه
«شما از ابتدا با شریک عاطفی‌تان رابطه را باز بگذارید.»

به هرحال ماحصل این گفت‌وگو ترویج این فرهنگ است که رابطه همزمان داشتن زن و مرد متأهل با یک یا چند نفر دیگر و دل‌بستن‌های چندضلعی صرفاً اگر پنهان‌کاری نباشد و طرفین از این رابطه‌ها باخبر باشند نه نتها خیانت نیست بلکه شجاعت اخلاقی است و اینکه در حال حاضر اگر اجتماع به ما می‌آموزد که خیانت موضوعی غیراخلاقی است، ما می‌توانیم با این فکر مبارزه کنیم و آن را دوباره ارزیابی کنیم که آیا من می‌توانم همزمان چند نفر را دوست داشته باشم؟ و اگر چنین چیزی هست خب من می‌توانم از شر این چیزی که جامعه دارد روی ذهن و بدن من تحمیل کند بیرون بیایم و این یک وضعیت تازه است!

انتشار گسترده این ویدئو و واکنش‌های زیاد مخاطبان، مسئولان این سایت را مجبور به انتشار توضیحاتی در خصوص این کلیپ کرده است اما برخلاف بیانیه منتشر شده این سایت، که توسط یک مجری ممنوع‌الکار تلویزیون اداره می‌شود هدف و نتیجه این سؤال و جواب‌ها هیچ‌ سنخیتی با «اشاعه فرهنگ ازدواج آسان، عشق و محبت بین زوج‌ها و همچنین آسان گرفتن ازدواج برای جوانان» ندارد و حتی یک «سوء برداشت» هم نیست.

اگر خوشبینانه به این ماجرا نگاه کنیم، تعمدی را متوجه دست‌اندرکاران این سایت در ترویج بی‌حیایی، بی‌غیرتی و یا عشق‌های مثلثی و نگاه ساده‌انگارانه به موضوع خیانت در روابط زناشویی نمی‌بینیم و آنان را مبرا از این غرض‌ورزی‌های بی‌اخلاقانه می‌دانیم اما کم نیستند شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای که تعمداً مروج این افکار هستند و به قبح‌زدایی از این رذائل غیراخلاقی می‌پردازند تا جایی که همین چند روز پیش یک سایت فارسی‌زبان با برگزاری نشستی و با طرح این موضوع تأمل برانگیز که «آیا خیانت در روابط عاطفی و زناشویی امری غیراخلاقی است؟» به تئوریزه کردن و قبح‌زدایی از موضوع خیانت در روابط زناشوئی و ارائه راهکار برای داشتن توأمان رابطه‌های عشقی‌ مثلثی و عدم خیانت پرداخت!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com