از انصراف گلاب آدینه تا روحیه چالش گرایانه بهاره رهنما
جلال تهرانی در آستانه‌ی اجرای نمایش «سونات پاییزی» از دلایل انصراف گلاب آدینه برای بازی در این نمایش گفت و از روحیه چالش گرایانه بهاره رهنما  صحبت کرد .

نشست خبری در مکتب تهران

جلال تهرانی گفت:
نمایش «سونات پاییزی» اثر بی‌ادعایی است که به قصد متفاوت بودن با فیلم برگمان اجرا نمی‌شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر که به زودی نمایش «سونات پاییزی» را براساس فیلمی از «برگمان» با همین نام در تماشاخانه «ایرانشهر» به صحنه می‌برد، در ادامه یادآور شد:
تقریبا ۲۰ سال قبل نمایشنامه این اثر را یک بار برای دوستی بازنگری کردم و همین‌طور بلاتکلیف باقی ماند تا اینکه یک روز در گفت‌وگویی با بهاره رهنما صحبت به این نمایش رسید و متوجه شدم او هم فیلم و متن این اثر را دوست دارد که در نتیجه با همکاری یکدیگر، قرار بر شروع کار گذاشتیم. شاید لازم بود، دو ماه دیگر هم «سونات پاییزی» را تمرین کنیم اما الان هم قابل دفاع است که آن را برای اجرا آماده کرده‌ایم اما باز هم به زمان بیشتری برای رسیدن به نتیجه دلخواه نیاز هست.

کارگردان نمایش «سونات پاییزی» همچنین گفت:
اجرای نمایش کار متفاوتی شده اما قصد ما متفاوت شدن نبود، بلکه نمایش «سونات پاییزی» به اقتضای تئاتر بودن، امکانات، سالن و شرایط موجود نسبت به آنچه در نسخه سینمایی می‌بینیم متفاوت است. با این حال خود را در مقایسه با فیلم هم نمی‌بینیم چون آنچه که به لحاظ دکوپاژ و مونتاژ در فیلم «سونات پاییزی» وجود دارد، یکی از آثار درخشان برگمان است و ما اصلا نمی‌توانیم با آن رقابت کنیم چون این کار تئاتر است.

وی تأکید کرد:
«سونات پاییزی» کاری بی‌ادعا و یک نوع مواجهه با فیلم «سونات پاییزی» برگمان است که حتی می‌خواستم بخشی از آن را هم روی صحنه به نمایش درآوریم اما بعد آن را حذف کردیم. به همین دلیل از آنجا که قصد نداشتیم یک نمایش شسته رفته به صحنه ببریم این کار را در قالب یک گروه تئاتری و با لباس تمرین اجرا می‌کنیم.

جلال تهرانی که در نشستی خبری در «مکتب تهران» درباره تازه‌ترین کارش توضیح می‌داد، ادامه داد:
در این نمایش قرار بود گلاب آدینه در کنار بهاره رهنما در نقش «شارلوت» بازی کند اما پس از حدود یک ماه تمرین هر چه جلوتر رفتیم ایشان از نقش فاصله بیشتری گرفت و در یک جایی احساس کرد، آن را دوست ندارد و نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند، به همین دلیل با هم فکری خانم رهنما و خانم آدینه به اولین گزینه‌ای که رسیدیم گلچهره سجادیه بود.

در این نشست گلچهره سجادیه که تمایلی به صحبت نداشت و تأکید داشت که حرف‌های خود را با کارهایش روی صحنه بیان می‌کند، بهاره رهنما دیگر بازیگر نمایش اظهار کرد:
با وجود روحیه‌ی چالش‌گری که دارم، تئاتر تنها جایی است که می‌توانم انتخاب کنم و از آنجا که در ایران نباید خواستگاری رفت اما به آقای تهرانی گفتم؛ دوست دارم در «سونات پاییزی» بازی کنم. وقتی هم که متوجه شدم ایشان می‌خواستند سال‌ها قبل این نمایش را اجرا کنند، دعا کردم هر چه زودتر این اتفاق رخ دهد.

او با اشاره به اینکه بیشتر دوست داشته نقش «شارلوت» که گلچهره سجادیه آن را ایفا می‌کند، بازی کند، گفت:
متأسفم در شرایطی باید کار کنیم که زمان زیادی نمی‌توان یک نمایش را روی صحنه برد اما با این حال معتقدم «سونات پاییزی» یکی از بهترین نمایش‌هایی است که پس از انقلاب اجرا می‌شود. ضمن اینکه جدا از حضور خودم در این نمایش دوئتی که میان دو بازیگر زن در این نمایش وجود دارد یکی از ویژگی‌های بارز آن است.

در این نمایش علی کیانیان هم کار صدا و موسیقی نمایش را به عهده دارد و مازیار تهرانی (مدیر هنری و طراح پوستر)، سهراب حسینی (مدیر پروژه) و سهیل حسینی (تهیه‌کننده) از دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند.

همچنین «سونات پاییزی»‌ که حدود دو ماه و نیم از تمرین آن می‌گذرد از ۱۶ فروردین‌ماه به مدت ۲۷ شب در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود و اجرای آن هم از ساعت ۲۰:۳۰ آغاز می‌شود.

طبق گفته بهاره رهنما این نمایش در شرایطی در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود که با توجه به جابه‌جایی برخی دیگر از گروه‌های تئاتری جای خالی برای اجرای این اثر بوجود آمد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir