آخرین توضیحات وزارت بهداشت درباره حاشیه های علت فوت عارف لرستانی
سخنگوی وزارت بهداشت به برخی مسائل درباره فوت عارف لرستانی اشاره کرد.

توضیحات دکتر حریرچی درباره علت فوت عارف لرستانی

دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حاشیه‌های فوت عارف لرستانی – بازیگر طنز کشورمان، ضمن تسلیت فوت این هنرمند، گفت: باید توجه کرد که ما در بیمارستان‌های کشور کمیته‌ای داریم و هیچ کس بعد از فوت، دفن نمی‌شود، مگر اینکه علت مرگش مشخص شده و گواهی فوتش صادر شده باشد. در برخی موارد علت فوت مشخص نیست که در این زمان آئین نامه داریم؛ به طوریکه طبق آئین نامه اگر کسی در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از مراجعه‌اش به بیمارستان فوت کند، باید به پزشکی قانونی ارجاع داده شود و اگر هر گونه مشکلی وجود داشته باشد، پزشکی قانونی باید اقداماتی مانند کالبدشکافی، سم شناسی، آزمایشات میکروبی و … را بررسی کند.

وی با بیان اینکه البته برخی افراد دچار مرگ ناگهانی می‌شوند که قسمتی از آن ناشی از سکته‌های قلبی، مغزی، پارگی عروق بزرگ و … است، افزود:
همه این موارد هم با کالبد شکافی مشخص می‌شود. درباره آقای لرستانی هم این اقدامات انجام شده و علت فوت مشخص خواهد شد، اما مرجع اعلام آن سازمان پزشکی قانونی است. هر عامل یا مشکلی هم که وجود داشته باشد، توسط مراجع قانونی و قضایی به آن پاسخ داده خواهد شد.

حریرچی با بیان اینکه باید توجه کرد که در تعداد قابل توجهی از مرگ‌های ناگهانی حتی اگر روی تخت عمل هم رخ دهند، نمی‌توان کاری از پیش برد، افزود:
اینکه همواره بگوییم پزشک قصور کرده است، درست نیست. همواره دو دسته از افراد در این زمینه اظهار نظر می‌کنند؛ یکی خانواده مرحوم است که البته آنها در شرایط استرس هستند چرا که عزیزشان را از دست داده‌اند. اما برخی افراد همین که کسی فوت می‌کند، می‌گویند قصور پزشکی انجام شده. باید توجه کرد که چنین اظهارنظرهایی از نظر قانونی قابل پیگیری است. البته گاهی فردی فوت می‌کند و هم ما و هم خانواده علت آن را می‌دانیم، اما ما از نظر اخلاقی خویشتنداری می‌کنیم و این علت را بیان نمی‌کنیم.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir