واکنش منفی علی نصیریان به حضور رابرت دنیرو در پروژه کورش کبیر
علی نصیریان در مراسم رونمایی از چاپ دوم کتاب «کوروش بزرگ» تاکید کرد هیچ بازیگر خارجی نباید نقش «کورش بزرگ» را بازی کند.

گزارش کامل مراسم رونمایی از فیلمنامه کوروش کبیر

 مراسم رونمایی از کتاب «کورش بزرگ» و اعلام رسمی آغاز ساخت فیلم کورش بزرگ (پروژه بین‌المللی سینمای ایران) عصر یکشنبه یکم خرداد ماه در موزه سینما با اجرای داریوش ارجمند ‌برگزار شد.

داریوش ارجمند در ابتدای این مراسم با اشاره به دوره‌های مختلفی از تاریخ، براهمیت دوران باستان و بررسی دوران گذشته اشاره و کورش را دردانه‌ای در تاریخ ایران دانست. وی هم‌چنین از علاقه و خواست زنده‌یاد علی معلم و همکاری او با جعفری جوزانی برای ساخت پروژه سینمایی «کورش» یاد کرد.

ارجمند افزود:
خوشحالیم که آقای جوزانی همت کرده تا این دردانه تاریخ ما را به تصویر بکشد، کسی‌ که در قرآن هم از او یاد شده است. مخصوصا اینکه باید بدانیم این پروژه به اندازه بزرگی این کشور و خود کورش سرمایه نیاز دارد، هرچند می‌دانم که تا اینجا آقای جوزانی هرچه داشته، داده است.

در ادامه علی نصیریان در سخنانی بیان کرد:
من نمی‌دانستم علی معلم در این پروژه سهیم بوده و خوشحال شدم که الان شنیدم. البته او مرد ایران، ایران دوست و هنر دوست بود و طبیعی است چنین تمایلی برای تاریخ ایران داشته باشد.

او با بیان اینکه ساخت چنین کارهایی خیلی خطیر و سخت است، گفت:
خود من در زمینه شاهنامه هرچه در سینما و تئاتر دیدم خوب نبودند چون بخشی از آن به اسطوره بودن و دور بودن از زمان‌ برمی‌گردد، به طوری که موضوع را در جایی ماورایی کرده است پس ساخت چیزی که قابل باور باشد، سخت است، بنابراین باید اقدام ملی وجود داشته باشد که بتوان این کار را انجام داد. برای یک پروژه ملی استفاده از بازیگر خارجی خوب نیست. اگر خودمان باشیم بهتر است چون جربزه‌اش را داریم. فیلم ایرانی را باید خود ایرانی بازی کند، حتی اگر پولش هم باشد خوب نیست مثلاً رابرت دنیرو بیاید بازی کند، البته می‌دانم که ابزار و تکنولوژی ممکن است کم داشته باشیم. این فیلم باید جهانی باشد و همه جا پخش شود. امیدوارم آقای جوزانی هم با همکاری خانواده علی معلم این کار را دنبال کند تا این فیلم با آبرو و افتخار ساخته شود.

سپس فتح‌الله جعفری جوزانی  مدیرعامل دفتر جوزان فیلم با اشاره به صحبت‌های علی نصیریان، گفت:
مقصر این حرفها من بودم چون در زمانی که فکر می‌کردیم با حضور بازیگران ایرانی تنها امکان جذب سرمایه خارجی نداریم ولی اگر نقش‌های فرعی را مثلا آل پاچینو بازی کند و همه جا او را می‌شناسند شرایط بهتری خواهیم داشت، این صحبت‌ها را مطرح کردم اما با توجه به پیشنهادهایی که شد و اینکه اعلام شد همه ایرانیان می‌توانند به نوعی حامی این پروژه باشند، دیگر نیازی نیست به سوی خارجی‌ها دست نیاز دراز کنیم. در برخی مذاکراتی که مطرح شده بود درخواست‌هایی برای ساخت فیلم بود که امکان عملی شدنش نبود چون آن وقت کورش آن‌ها ساخته می‌شد.

در ادامه این مراسم فیلم کوتاهی در ارتباط با زنده یاد علی معلم پخش شد و پس از آن آذر معماریان همسر آن مرحوم در سخنانی گفت:
جسارت و صداقت در گفتار و رفتار علی معلم بر هیچ کس پوشیده نیست. او معمولا همکارانش را از جنس خودش انتخاب می‌کرد برای همین با مسعود جعفری جوزانی همگام شد.‌ به یاد دارم‌ سالها قبل از ساخت فیلم «سیصد» دوست داشت تاریخ ملی ایران به مردم جهان شناسانده شود و وقتی سریال «در چشم باد» پخش می‌شد، یقین پیدا کرد تنها کسی که می‌تواند این پروژه عظیم را پیش ببرد، مسعود جعفری جوزانی است. در اولین جلسه آنها صحبت از یک باقی الصالحات می‌کردند و قصد داشتند همه هنرمندان به نوعی همکاری داشته باشند. اگر علی معلم دوست داشت از یک هنرمند خارجی مطرح در سطح جهان استفاده شود برای این نبود که سرمایهای بدست آورد بلکه می‌خواست یک‌ هنرمند با نامش مردم را به سینماها بکشاند تا بتوانیم تاریخ خود را به مردم دنیا ارائه کنیم.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: cinemacinema.ir