تفاوت آقازاده های سیاسی و هنری از دید مجید انتظامی
 در مراسم تجلیل از سال‌ها فعالیت مجید انتظامی در عرصه موسیقی فیلم، مطرح شد که «در سیاست، آقازاده‌های سیاسی خود را به سیاست می‌چسباند اما آقازاده‌های هنر به هنر تجلی می‌بخشند».

مراسم بزرگداشت مجید انتظامی

مراسم تجلیل از مجید انتظامی- آهنگساز و نوازنده ابوا- عصر امروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم افرادی مانند لوریس چکناواریان، هوشنگ کامکار، محمد سریر، مسعود جعفری جوزانی، محمدعلی باشه‌آهنگر، حسام‌الدین سراج، پوران درخشنده، جمال شورجه، رضا میرکریمی، گوهر خیراندیش، اکرم محمدی، حبیب اسماعیلی، همایون اسعدیان، محمدحسین مهدویان و کامران ملکی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم پس از پخش ویدئویی که مروری بر فیلم‌هایی داشت که مجید انتظامی موسیقی آنها را نوشته است، حمید حامی- خواننده- به روی صحنه آمد و قطعه‌ای را اجرا کرد.

در ادامه امیرصادق محمدی سازنده مستند زندگی مجید انتظامی به نام «ابوایست» در سخنانی گفت:
پنج سال پیش ایده ساخت این فیلم به ذهن من رسید. مشکلات زیادی سر راهم بود اما بزرگترین آنها این بود که خود استاد نمی‌خواستند این فیلم ساخته شوند. ایشان ممانعت زیادی برای این کار انجام دادند. اگر لطف گلنوش انتظامی نبود کار به اینجا نمی‌رسید.استاد ممنون از تواضعتان و اینکه با ممانعتتان چیزهای زیادی به من یاد دادید. امروز در این سالن طیف وسیعی از مردم و با اختلاف‌نظرهای زیاد وجود دارند. کارکرد موسیقی شما این است، همه را کنار یکدیگر جمع می‌کند.

لوریس چکناواریان- آهنگساز و رهبر ارکستر- نیز اظهار کرد:
مجید انتظامی نه‌تنها پسر خوبی است بلکه آهنگساز بزرگی نیز است و به سینمای ایران خدمت زیادی کرده است. او از خانواده بزرگی است و من به او افتخار می‌کنم.

او همچنین مجید انتظامی را به میوه درخت پدرش عزت‌الله انتظامی- بازیگر پیشکسوت سینما- تشبیه کرد.

سپس محمدعلی باشه‌آهنگر- کارگردان سینما- بیان کرد:
من از زمانی که در دانشکده سینما و تئاتر درس می‌خواندم و احساس می‌کردم فیلمنامه‌نویس بزرگی هستم موسیقی فیلم‌های شما به من انگیزه و احساس زلال شما به من تصویر نو و بدیعی می‌داد. شما زیر سایه پدر بزرگوار نماندید و شخصیتی مستقل پیدا کردید. بسیاری از مردم نام عوامل یک فیلم را نمی‌دانند اما ملودی‌های احساسی شما در ذهن آنها ماندگار است. علاوه بر این در فیلم‌های کوتاه و مستند بسیاری از آثار شما استفاده شده است و عجیب است که این ملودی‌ها روی آن فیلم‌ها هم نشسته است. شما میوه درخت پدرتان نیستید بلکه درخت تنومندی هستید که ما به شما افتخار می‌کنیم.

محمد سریر- آهنگساز و رهبر ارکستر- سخنران بعدی مراسم بود که گفت:
استاد عزت‌الله انتظامی سایه بلندی دارند و مشکل است کسی بتواند از زیر سایه او به عنوان فرزند برجسته‌تر خودش را نشان بدهد. مجید از درون این سایه بلند شد و این بسیار مهم است. او با آثارش استقلال و وجه مستقلی را از موسیقی متن فیلم نشان داد که در زندگی بسیاری از ما حضور دارد. این موسیقی در ما نفوذ کرده و همگی با آثار او زندگی کرده و خاطره خوش و آموزه‌های بسیاری از آنها داریم. من بیش از ۴۰ سال است که با او آشنا هستم و می‌دانم در چه دوران‌هایی با چه زحمت‌ها و گاه کسالت‌هایی آثارش را با کیفیت خوب عرضه و ماندگار کرده است.

در بخش بعدی بخش‌هایی از مستند «ابوایست» پخش شد.

سپس رضامیرکریمی- کارگردان سینما- با بیان اینکه مجید انتظامی چندوجهی است، گفت:
در وجوه او که نگاه می‌کنیم مجید انتظامی را سرشار از تجربه و عمق نگاه می‌بینیم. او فرد خودخواهی نیست که فقط به خود و کارش فکر کند. میزان تعهد اجتماعی او نسبت به هم‌صنف‌هایش زیاد است. من با موسیقی شما خیلی خاطره دارم و خوشحال می‌شوم این افتخار برای من نیز ثبت شود که از موسیقی شما در فیلم‌هایم استفاده کنم.

هوشنگ کامکار- آهنگساز- نیز اظهار کرد:
من از جوانی با مجید انتظامی آشنا شدم. او در آن زمان با ارکسترسمفونیک تهران همکاری می‌کرد و از بهترین نوازندگان ابوا بود. در آن دوران اینگونه نبود که هر کس بخواهد بتواند وارد ارکستر شود.

سرپرست گروه کامکارها با بیان اینکه آثار انتظامی را دوست دارد، اضافه کرد:
شیوه او با ایده من مطابقت دارد. من معتقد هستم آثار موسیقی باید هویت ملی داشته باشد. استفاده کردن از تم‌های ایرانی بسیار باارزش است. اگر آثار او در خارج توسط ارکستر سمفونیک‌ها اجرا شود برای آن ارزش بسیاری قائل هستند و استقبال زیادی از این آثار می‌کنند.

او سپس به حضور ارکستر سمفونیک تهران در فستیوال راونای ایتالیا اشاره کرد و گفت:
بهتر بود که در سفر ارکستر سمفونیک تهران به ایتالیا از آثار آهنگسازان ایرانی نواخته می‌شد.

در ادامه کامران ملکی- کارگردان، نویسنده و بازیگر- با بیان اینکه از طرف مدیرعامل خانه سینما در این مراسم حضور دارد، گفت:
در سیاست آقازاده‌های سیاسی خود را به سیاست می‌چسباند اما آقازاده‌های هنر به هنر تجلی می‌بخشد. انتظامی سال‌ها ریاست کانون آهنگسازان سینما را برعهده داشت. بسیاری از فیلمسازان از آثار او الهام گرفتند. کسانی که با او کار کردند می‌دانند انتظامی چقدر بر نوازندگی موسیقی تاثیر گذاشت. او معتقد است باید نفس نوازنده در اثر حضور داشته باشد تا جان بگیرد؛ کاری که انتظامی کرده است تربیت نوازندگان و حفظ آنهاست.

در بخش بعدی حامی قسمتی از سمفونی ایثار به آهنگسازی مجید انتظامی را اجرا کرد و گفت:
او ستاره درخشان و فخر موسیقی ایران است. من به همکاری با او افتخار می‌کنم. همیشه وقتی از سابقه من صحبت می‌کنند اولین نامی که برده می‌شود نام استاد انتظامی است. من افتخار می‌کنم که با ایشان همکاری داشتم.

این خواننده با اشاره به درگذشت ناصر فرهودی- صدابردار پیشکسوت موسیقی- اظهار کرد:
چند روز از فوت ایشان می‌گذرد. آقای فرهودی یکی از دوستان قدیمی استاد انتظامی بود و من وظیفه خود می‌دانم نام او را در این مراسم بیاورم. همه ما به زنده‌یاد ناصر فرهودی مدیون هستیم.

سپس مجری مراسم با اعلام اینکه گوهر خیراندیش- بازیگر سینما و تلویزیون- به علت کسالت نمی‌تواند بالای سن بیاید از او خواست در جایگاه خود دقایقی صحبت کند.

'گوهر خیراندیش گفت:
دردانه هنر امشب ستاره این مجلس است. از او حرف زدن برای من سخت است. من به عنوان یک بازیگر زن از آذر صدرسالک همسر دردانه‌یشان تشکر می‌کنم. او نیز هنرمند است. دخترشان نیز که من افتخار داشتم در فیلم ایشان بازی کنم، هنرمند است. یک بار با منزل مجید انتظامی تماس گرفتم و او من را از پشت تلفن نشناخت. بعداً تماس گرفت و عذرخواهی کرد و گفت در حال نوشتن نت موسیقی بوده است. این اتفاق نه‌تنها من را دلگیر نکرد بلکه خوشحال شدم با کسی در تماس هستم که شیدایی او در نوشتن موسیقی باعث می‌شود که در لحظه کسی را نشناسد.مردم آثار او را مانند دیالوگ فیلم حفظ می‌شوند. کارهای او پرسوناژیست که ما می‌شناسیمش و من به عنوان یک بازیگر متوجه می‌شوم تک تک آثار او با ما ارتباط برقرار می‌کند.

مسعود جعفری جوزانی- کارگردان سینما- نیز در سخنانی اظهار کرد:
موسیقی ساختن برای فیلم کار سختی است اما مجید همه حس و وجودش را در ذره ذره فیلم می‌دمد و مانیفست احساس او در فیلم تجلی پیدا می‌کند.

سپس حسام‌الدین سراج- خواننده موسیقی ایرانی- گفت:
من از مجید انتظامی اخلاق‌مداری، صبر، متانت و مهربانی آموختم. بزرگترین ویژگی یک هنرمند هوشمندی است. چرا امروز همه به مجید انتظامی خوش‌بین هستند؟ زیرا انتخاب‌های او بسیار دقیق بود. او به ستون فقرات موسیقی و سینما تبدیل شده است.

سراج همچنین بیان کرد که از مجید انتظامی ارتباط و احترام همسر را یاد گرفته است.

او سپس برای سلامتی آقای سینمای ایران (عزت‌الله انتظامی) دعا کرد.

پس از پخش دقایقی از آثار انتظامی در زمینه موسیقی فیلم‌، یادداشت سیدضیاءالدین دری- کارگردان سینما- که نتوانسته بود خود را به مراسم برساند، خوانده شد.

تجلیل از مجید انتظامی بخش پایانی این مراسم بود.

انتظامی پس از این تجلیل در سخنانی گفت:
من دو برگه پر نوشته بودم که درباره آنها صحبت کنم اما الان می‌خواهم صحبت خود را کوتاه کنم تا به تماشای فیلمی بنشینید که دو سال برای آن زحمت کشیده است. ما در حوزه موسیقی افرادی را از دست می‌دهیم و بی‌سروصدا از کنار آنها رد می‌شویم. آن بهایی که باید، هنوز به موسیقی داده نشده است.

انتظامی سپس از ناصر فرهودی و علیرضا خورشیدفر یاد کرد و از همسرش خواست به روی سن بیاید.

آذرنوش صدرسالک پس از آمدن روی سن بر دستان همسرش بوسه زد.

او درباره همسرش آذرنوش صدرسالک- نوازنده چنگ- گفت:
او ۴۰ سال در کنار من زحمت کشیده است. او فردی است که ۹ ماهه باردار بود، اما صندلی‌های استودیو را به یکدیگر می‌چسباند و روی آن‌ها می‌خوابید تا من تنها نباشم.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir