مشکلاتی که مهاجرت بازیگر نقش روسپی برای حمیدرضا تاج دولت ایجاد کرد
در اتفاقی منحصربفرد پروژه ای تلویزیونی در عراق در مسیر تولید قرار گرفته با محوریت مالک اشتر که نقش مالک را در آن یک بازیگر ایرانی به نام حمیدرضا تاج‌دولت ایفا میکند.

گفت و گو با حمیدرضا تاج دولت

حمیدرضا تاج‌دولت در این فیلم با شمایلی تقریبا متفاوت از آنچه در «امام علی(ع)» دیده بودیم ایفای نقش «مالک» را برعهده دارد. این بازیگر که پیشتر در پروژه پرهزینه «محمد…»مجید مجیدی ایفای نقش «حمزه» عموی پیامبر(ص) را برعهده داشت درباره چگونگی حضور در این پروژه گفت:
کارگردان فیلم به دنبال بازیگری بود که بتوان با گریم شمایل کاریزماتیکی از مالک را تداعی کند و از طرف پیام ابوالحسنی دستیار قدیمی عبدالله اسکندری که خودش هم در این پروژه حضور دارد به کارگردان معرفی شدم و بعد از تست گریم هم شرایط همکاری پیش آمد.

تاج‌دولت در پاسخ به این پرسش که آیا برای ایفای نقش مالک نگاهی هم به ایفای نقش ارجمند داشته یا نه اظهار داشت:
اصلا فضای مستند-داستانی کار اجازه گرته برداری نمیداد و برای همین به سمت تألیف کامل کاراکتر رفیتم. البته شاید شاخصه هایی در صورت مالک باشد که در هر دو کاراکتر مشترک است اما به لحاظ ایفای نقش همه چیز کاملا ارژینال پیش رفته است. این را هم درنظر بگیرید که کارگردان عراقی کار اصلا سریال «امام علی(ع)» را ندیده بود که بخواهد به واسطه آن شخصیت پردازی کند.

حمیدرضا تاج دولت در «مالک اشتر نخعی»/طراح گریم: پیام ابوالحسنی

حمیدرضا تاج دولت در «مالک اشتر نخعی»/طراح گریم: پیام ابوالحسنی

تاج‌دولت در چرایی کاهش نقش در «یتیم خانه ایران» به ماجرای مهاجرت بهارک صالح‌نیا بازیگر نقش مکمل فیلم به ترکیه و حضور در جم اشاره کرده و گفت:
در «یتیم خانه…» نقش «پهلوان علی» را بازی کردم که کاملا در کنار علیرام نورایی نقش اصلی تعریف میشد و به نوعی مکمل این نقش بود ولی متأسفانه مهاجرت آن بازیگر زن که نقش روسپی مرتبط با سفارت انگلیس را در این فیلم بازی میکرد موجب شد بخش عمده سکانسهای من حذف شود و در نهایت کمتر از ده دقیقه از بازی من باقی بماند.

این بازیگر با اشاره به اینکه بعد از «مالک اشتر» در یک فیلم تلویزیونی با عنوان «صحوری/نور صبحگاهی» باز هم نقش یک شخصیت تاریخی-مذهبی را بازی کرده بیان داشت:
در فیلم «صحوری»به کارگردانی سیدامیر طباطبایی نقش اصلی کار «صحوری» را بازی کردم. صحوری شخصیتی معاصر امام صادق(ع) بود که چهار امام بعدی را هم درک کرده و البته سالها در قم زندگی میکرد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: cinemajournal.ir