دبیر جشنواره فجر 96: با حوزه هنری وارد مذاکره می شویم!
 دبیر سی‌و‎ششمین دوره جشنواره فیلم فجر نداشتن سهم در بازار جهانی را مهم‌ترین مشکل امروز سینمای ما دانست و درباره تعامل با حوزه هنری گفت: «آمادگی مناظره با حوزه هنری را داریم.»  

 

گفت و گو با ابراهیم داروغه زاده

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر دوشنبه 27 شهریور با حضور در برنامه «تهران 20» به گفت و گو با محمد دلاوری درباره مشکلات و نیازهای امروز سینمای ایران پرداخت.

او در ابتدای برنامه درباره روند تولید محتوای فرهنگی در دهه گذشته گفت:
«از ١٠ سال گذشته روند رو به رشدی در پرکردن اوقات فراغت داشتیم. سریال‌های تلویزیونی به شکل ٣٠٠ قسمتی نداشتیم که امروز مخاطب زیادی پیدا کرده، سریال های آمریكایی با زیرنویس زیاد شده است. این آثار، آسیب‌هایی به کشور ما وارد می کند كه از جمله آن، این است که اغلب نوجوانان، تولیدات خارجی را می‌بینند و سبك زندگیشان تغییر می‌کند. وقتی ١٠ سال مخاطب سریال‌های آمریکایی باشیم، ناخداگاه به آن کشور علاقه پیدا می‌كنیم و وقتی لازم داریم مردم پشت دولت باشند، متوجه می شویم، آنها با آن دولت متخاصم مشکلی ندارند.»

او با اشاره به اهمیت بازار جهانی در حوزه سینما و تلویزیون توضیح داد:
«باید رقابت کنیم تا سهمی در بازار جهانی داشته باشیم. از نظر کیفی باید پاسخگوی نیاز مخاطبان باشیم و نیاز مخاطب به فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را کم کنیم و در مسیر درست قرار بگیریم و سینما را صنعتی كنیم.»

این مدیر سینمایی با بیان اینکه دچار نواقصی در تولیدات فرهنگی خود هستیم، گفت:
«از نظر فرهنگی نمیتوانیم با فرهنگ بیگانه رقابت کنیم و این موضوع بسیار خطرناک است. ما در تولیداتمان نقایصی داریم که باید آنها را برطرف کنیم. در جمهوری اسلامی عمر مدیریت‌ها کوتاه است و باید ثبات مدیریتی در حوزه فرهنگ داشته باشیم. باید راهبرد ثابت داشته باشیم.»

دبیر جشنواره فجر در ادامه درباره میزان مخاطبان سینما در ایران گفت:
«در كشور ما زیر سه میلیون نفر به سینما می روند و این بیانگر این مسئله است که نتوانسته‌ایم سینما را برای اکثریت مردم کشور قابل استفاده کنیم.»

او با اشاره به چشم انداز سینمای ایران دردهه آینده توضیح داد:
«چشم انداز 10ساله سینما این است که هر فردی با موبایل فیلم بسازد و اقتصاد سینما را برگرداند. باید بدانیم چطور فیلمسازان را توانمند کنیم. تا چند سال آینده فیلمساز نیازی به گرفتن مجوز ندارد، باید دید رابطه‌ها به چه شکلی باشد که هرکدام از فیلمسازان خودشان در نقش نظارت و ارزشیابی باشند. ما باید اجازه رشد طبیعی به سینمای بدهیم، سیستم امروز سینمای ما گلخانه ای است که جمعی از مدیران فرهنگی مانند ما حضور دارند که نظام به آن ها اعتماد کرده است زیرا که نسبت به اصول، خطوط قرمز و... آگاهی دارند و می توانند در این حوزه تصمیم گیرنده باشند و به تولید کنندگان آثار هنری برای خلق اثر مجوز بدهند. نگاه سیستماتیک ما باید در یک روند سینمایی به سمتی برود که تمام فیلمسازان دیگری نیازی به دریافت مجوز از مرجعی نداشته باشند و برای رسیدن به این هدف باید یک رابطه ای میان تولید کنندگان و منابع تولید محتوا ایجاد کرد که لازمه اش خارج شدن از سیستم گلخانه ای است.»

داروغه زاده در پاسخ به مجری برنامه با اشاره به اینکه مهم ترین وظیفه دولت صنعتی کردن سینما است، گفت:
«دولت تنها وزارت ارشاد نیست؛ یکی از مهمترین مقوله‌های اقتصادی ما فرهنگ و هنر است که سرمایه گذاری کمتری می خواهد. ما هنرمندان زیادی داریم که تولیدات بالایی هم دارند ولی امکان عرضه گسترده برای محصولات فرهنگی وجود ندارد.»

او با بیان اینکه ترکیه درصنعت سریال سازی هیچ سابقه ای ندارد اما امروز توانسته درجهان صاحب نام شود، افزود:
«سابقه سریال سازی و تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما بسیار بیشتر از ترکیه است، ما از زمان «سربداران» در حال تولید سریال هستیم اما به دلیل ضعف بیزنس در سریال سازی نتوانسته ایم صنعت سینما و تلویزیون خود را ایجاد و تقویت کرده و در جهان معرفی کنیم.»

داروغه زاده در پایان بار دیگر با تاکید بر ضعف سینمای ایران در بازار جهانی گفت:
«ما هیچ سهمی در حوزه تولیدات سینمایی و تلویزیونی در بازار جهانی نداریم و تازمانی که این سهم را در جهان به دست نیاوریم، سهم داخلی خودمان را هم در این حوزه ها از دست می دهیم همانطور که نسبت به 10، 15 سال گذشته شاهد کاهش این سهم بوده ایم.»


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir