صحبت های اخیر وزیر ارشاد درباره احتمال پخش فیلم های خارجی در سینما
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص احتمال پخش فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور توضیحاتی ارائه داد و گفت که این موضوع در حال بررسی است.

گفت و گو با سید عباس صالحی

سیدعباس صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران  درباره سامانه موجود برای زائران اربعین حسینی گفت:
این سامانه کنترل کننده شرایط تردد ما در فضای عراق است و به این کمک می‌کند که رفت و آمد زائران ما در اربعین و در فضای عراق ساماندهی شده‌تر باشد. برخی اتفاقات در سال‌های قبل افتاده که باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای زائرین و روابط ما با عراق شده است، این سامانه مشکلات را حل می‌کند.

وزیر ارشاد همچنین درباره بحث پیشنهاد ثبت دهه کرامت در تقویم ملی، اظهار کرد:
دهه کرامت از دهه‌های مهم در کشور ما است،‌ چرا که مشهد و حرم امام رضا (ع) پایتخت معنوی کشورمان است و در عین حال می‌تواند فرصتی برای یک جشن ملی باشد،‌ اما در فضایی مذهبی. بنابراین بررسی این موضوع نیز همچون موضوعات دیگر مسیر خود را طی می‌کند و نهایتا باید در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی رای بیاورد که ما به این مسیر کمک می‌کنیم، اما طبعا نقش دستگاه‌های دیگر نیز مهم است و فقط وزارت ارشاد تصمیم گیرنده نیست.

صالحی در ادامه در خصوص احتمال اکران فیلم‌های خارجی در  سینماها،‌گفت:
این موضوع در دهه‌های مختلف محل بحث و گفت‌وگو بوده است. برخی با این نگاه که ما فیلم‌های خارجی خوبی در سطح جهانی داریم و این کار می‎‌تواند به اقتصاد سینما کمک کند، موافق این موضوع هستند. در عین حال کسانی که تمایل دارند در اوقات فراغت خود از سینما استفاده کنند، می توانند با تنوع فیلم‌ها این کار را انجام دهند. طبعا وقتی این فیلم‌های خارجی عرضه می‌شوند نیز باید ضوابط عرضه را داشته تا امکان نمایش پیدا کند، مشابه آنچه در فیلم‌های داخلی وجود دارد. بنابراین موافقین با این استدلال‌ها از این حمایت می‌کنند که اگر سالن‌های سینما برای فیلم‌های خارجی باز شود،‌کمک کننده اقتصاد سینما و ایجاد فضای رقابتی خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:
منتقدین این اتفاق نیز استدلال‌های خود را دارند و می‌گویند که با توجه به تعداد محدود سالن‌های سینمای ما و این که در همین حد سالن‌ها امکان نمایش برای برخی فیلم‌های تولیدی نیز وجود ندارد و یا زمان کافی اختصاص داده نمی‌شود، نباید این اتفاق بیفتد؛ چرا که ما حدود صد تولید در سال داریم اما امکان نمایش حدود 70 فیلم فراهم می‌شود. منتقدین معتقدند که در این صورت به تولید داخلی صدمه زده می‌شود و قطعا صدمه زدن به تولید داخلی، فرصت را برای عرصه داخلی کاهش می‌دهد، اما  نهایتا تلاش می‌کنیم آنچه اتفاق می‌افتد منافع بیشتر و هزینه‌های کمتری داشته باشد و هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir