اتفاقی عجیب در پردیس آزادی: مشکل پر فروش بودن فیلم زرد است؟!
فیلم “زرد” از جمله فیلمهای اکران شده بعد از دهه اول محرم است که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در زمانی کمتر از دو هفته ۲ میلیارد فروش خالص داشت.

آیا حوزه هنری با «زرد» هم مشکل پیدا کرده؟

پرچهره بودن فیلم و سیر داستانی آن که با محوریت چند جوان روایت میشود اصلی ترین اله مانهای اقبال مثبت مخاطبان بوده؛ آن هم به فیلمی با حداقل رگه های طنز.

“زرد” فیلمی نبود که در ابتدای اکران، حوزه هنری با نمایش آن مخالفت داشته باشد و اتفاقا مهمترین سینمای حوزه که پردیس آزادی باشد آن را در برنامه نمایش خود قرار داد اما اتفاق عجیب آنجا بود که هر چه فروش فیلم بالاتر رفت سانسهای آن در این پردیس کمتر شد!

اگر به صورت موردی سانسهای نمایش “زرد” در مهمترین سینمای حوزه را بررسی کنیم می بینیم که کمیت سانسها در آخر هفته گذشته و مثلا روز پنجشنبه کمتر از روزهای قبل بوده!

همین امروز که چهارشنبه ۲۶ مهرماه باشد در اتفاقی عجیب فقط سه سانس نمایش که ۱۲ ، ۱۸ و ۲۱٫۲۰ باشد برای فیلم قرار داده شده است!

درست است که تراکم اکران پاییزی که مرهون سیاست باز کردن ورودی اکران توسط شورای صنفی نمایش بوده موجب افزایش تعداد فیلم و محدود شدن سانسها شده اما وقتی می بینیم در همین پردیس حوزه فیلمهایی از گروه آزاد تا روزی ۶ سانس می گیرند چطور میتوان سانسهای پایین فیلمی سرگروه دار که اتفاقا بالاترین فروش هفتگی را داشته توجیه کرد؟

اگر پخش “زرد” با حوزه هنری بود یا رایت خانگی آن در اختیار موسسه هنرهای تصویری سوره وابسته به حوزه هنری قرار میگرفت باز هم علیرغم فروش بالا با این خست در تخصیص سانس روبرو می شد؟


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: cinemajournal.ir