اعتراف یک کارگردان به معیارهای شرم آور برای انتخاب بازیگران
کارگردان فیلم 1359 گفت: بازیگران امروز بر اساس تعداد فالوور، مهمانی‌های شبانه، روابط غیراخلاقی، پول، پارتی، میزان سرمایه‌ای که بازیگر به کار تزریق می‌کند، نسبت خانوادگی با تهیه کننده و رفیق‌بازی انتخاب می‌شوند.

گفت و گو با سامان سالور

سامان سالور نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیوندرخصوص انتخاب برخی بازیگران بر اساس فعالیت آنها در فضای مجازی گفت:
از زمانی که فضای مجازی بسط و گسترش پیدا کرد بحث و صحبت‌هایی زیادی در مورد موفقیت بازیگران براساس فعالیت مجازی آنها به میان آمده و من هم به شخصه با این نوع انتخابات روبرو شده‌ام. وی دلیل اصلی تاثیر فضای مجازی در انتخاب بازیگران را اینگونه توصیف کرد: متاسفانه بازیگری در سینمای ایران دست یک عده خاص افتاده و ما به شدت با کمبود بازیگر مواجه هستیم. این عده محدود بازیگر تمام سینما را در دست گرفته و جایی برای حضور بازیگران جوان نمی‌دهند. ما اگر آمار بگیریم بازیگران مرد سینمای ایران به بیش از 10 بازیگر فعال نمی‌رسد.
 
کارگردان فیلم 1359 مشکل اصلی بازیگری در سینما را مشکل "بازیگر سالاری" اعلام کرد و افزود:
متاسفانه سینمای ایران به شکل مصیبت‌باری تحت تسلط "بازیگر سالاری" است. بازیگر سالاری آفت این روزهای سینمای ایران است. آفتی که تیشه به ریشه سینما زده و همه چیز را رو به نابودی کشانده است. با نگاهی اجمالی می‌بینیم که این روزها با بازیگر سرمایه گذار وارد کار می‌شود. بازیگران امروز برای فیلم تعیین تکلیف می‌کنند و نحوه شکل گیری اثر را تحت الشعاع قرار می‌دهند و در درجه‌ای نامید کننده بازیگر به این قدرت رسیده که کارگردان و تهیه کننده را هم عوض کند.
 
کارگردان فیلم "چند کیلو خرما برای مراسم تدفین" با نقد سینمای امروز ایران اذعان کرد:
متاسفانه طی سال‌های اخیر فضایی بسیار مسموم سینمای ایران را در بر گرفته است. بی‌نظمی، بی‌معرفتی، عدم تعهد به قرارداد از جمله مشکلات عمده‌ای هستند که بازیگران محدود سینما با قدرتی که در دست دارند ایجاد کرده‌اند. این روزها متاسفانه همه یا سودای فیلمساز شدن دارند و یا می‌خواهند بازیگر شوند. یک عده هم می‌خواهند در سینما به هر نحوی به سود و سرمایه برسند. متاسفانه بازیگران امروزه برای حرف و حرفه خود ارزشی قائل نیستند.
 
این کارگردان جوان ملاک انتخاب بازیگر در سینما را اینگونه شرح داد:
بازیگران امروز بر اساس تعداد فالوور، مهمانی‌های شبانه، روابط غیراخلاقی، پول، پارتی، میزان سرمایه‌ای که بازیگر به کار تزریق می‌کند، نسبت خانوادگی با تهیه کننده و رفیق‌بازی انتخاب می‌شوند.
 
سالور با اشاره به فشار فراوان بر کارگردانان متعهد خاطرنشان کرد:
در میان این بازار بهل بشوی سینمای ایران و وضعیت بد بازیگری تنها کارگردانانی که می‌خواهند به دور از این قضایا فیلم بسازند ضربه می‌خورند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mizanonline.ir