کسانی که مرگ گربه هانیه توسلی را فرصتی برای انتقام گیری دانستند
هانیه توسلی برای مرگ گربه اش در صفحه شخصی اش پستی گذاشت که با واکنش های عجیب رسانه ها و مردم همراه شد.

عمق تنهایی ها در جامعه...

هانیه توسلی روز گذشته در صفحه شخصی خود پستی گذاشت و از مرگ گربه خود خبر داد و نوشت:
بخواب مامان جان, بخواب تنها دلخوشیم, بخواب شیرین عسلم. منو ببخش. دیگه آرزویی ندارم. دیگه هیچی نمی خوام از خدا. دیگه بی حس شدم. دیگه تموم شدم. فقط منتظرم که زودتر بیام پیشت همین.

تا همین ده سال پیش شاید, انتشار خبر مرگ حیوان خانگی یک شخصیت مشهور, اساسا خبر مهمی به حساب نمی آمد اما امروزه با توجه به تغییرات فرهنگی و دگرگونی هایی که در خلق و خوی مردم پدید آمده است, احساسات و واکنش ها متفاوت شده اند.


تاثیری که مرگ یک گربه بر هانیه توسلی داشت!

هانیه توسلی بازیگری است که از آغاز جوانی فعالیتش در سینما را شروع کرد و همواره جایگاه خوبی در بازیگری سینما داشته و نقش های خاص و ماندگار و خاطره انگیزی را نیز در کارنامه خود ثبت نموده است. او بدون نیاز به حاشیه سازی های اینستاگرامی یا پاپاراتزی های رسانه ای و یا حتی برخی لوندی های موسوم از جمله عمل پروتز لب و ... در مسیری موفقیت آمیز راهش را در دنیای بازیگری ادامه می دهد. تمام این ها دلایلی است که اگر کسی او را از دور بشناسد, قطعا او را یک فرد موفق و شاد خواهد یافت, اما شاید پس از دیدن این پست غمناک وی در سوگ گربه اش, که او را تنها دلخوشی و آرزوی خود میداند و در نبودش آرزوی مرگ برای خودش میکند, ما را به این نتیجه می رساند که, عمق تنهایی ها در این جامعه آنقدر زیاد است که, یک فرد بسیار موفق که خیلی از مردم آرزو دارند جای او باشند, تنها دلخوشی اش را یک گربه بداند....


اخباری که مردم پی گیر آن هستند و به آن اهمیت بسیاری می دهند

این روزها مردم نسبت به مسائل و خبرهایی حساسیت پیدا کرده اند که, شاید دانستن یا ندانستن این اخبار تاثیر خاصی بر زندگی آن ها نگذارد. نه تنها بر زندگی آنها, که بر مسیر کلی جامعه نیز بی تاثیر خواهد بود. اما در عرض چند دقیقه بخش عمده ای از کاربران فضای مجازی در محیط تلگرام و اینستاگرام شروع به واکنش نشان دادن نسبت به مرگ گربه هانیه توسلی و پستی که او در این رابطه گذاشته بود کردند. برخی از این واکنش ها مثبت و همدلانه بود و برخی دیگر از این واکنش ها منفی بود, اما هر دو گروه موافق و مخالف ذهن شان بسیار درگیر این اتفاق شده بود. حال همزمان با انتشار این خبر , اتفاقات بسیار مهمی در مسائل اقتصادی, اجتماعی و حوادث و یا حتی دنیای هنر رخ داده بود, که در آن موقع اکثر مردم , اساسا وقعی بر آن ها نمی نهادند.

اینستاگرام هانیه توسلی

اینستاگرام هانیه توسلی


ولی قضیه به همین جا ختم نشد و به گونه ای دیگر ادامه یافت. علاوه بر مردم رسانه ها نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. از آن جایی که خاصیت رسانه در این روزگار آن است که هر چه مردم طلب کنند را بزرگ و پررنگ می کنند و درآمد یک رسانه از دیده شدن توسط مردم می آید, پس رسانه ها نیز در مورد این موضوع لزومی به سکوت و بی اعتنایی ندیدند.


گربه ای که حلقه واسط بین مردم و رسانه ها شد

اینجا حلقه واسط بین مردم و رسانه مرگ گربه بود. اما آنچه که مرگ این گربه را با اهمیت جلوه می داد, تعلق این گربه به یک سلبریتی بود. با در نظر گرفتن این نکته که قرار نیست یک سلبریتی در تمام ابعاد زندگی اش مطابق یک الگوی ایده آل از انسان ارمانی باشد. اما به هرحال این شخص مشهور ناگریز از قضاوت شدن است. که گاهی این قضاوت ها با غرض ورزی هایی همراه خواهند بود. هر کنشی از سلبریتی ها از آن رو که می تواند بعد تبلیغاتی داشته باشد و نیز تبدیل به فرصتی برای فرهنگ سازی شود و حتی فرصتی برای انتقام گیری عده ای. که این عده حتی می توانند شامل اصحاب رسانه نیز شوند.


سیاسی سازی یک ماجرای ساده توسط رسانه ها و به هجو کشیده شدن آن خبر توسط مردم

در برخی از موارد که یک اتفاق ساده به همراه یک واکنش گاهی توسط رسانه ها می تواند سیاسی شود و توسط مردم نیز به هجو کشیده شود. که این بسیار تاسف برانگیز است. و مواردی از این دست نیز کم نیستند. علاوه بر ماجرای هانیه توسلی نیز میتوان اتفاقاتی که برای علی کریمی در همین چند روز اخیر پیش آمد را نیز مثال زد. علی کریمی پستی برای کوروش در صفحه شخصی اش منتشر کرد, و رسانه های اصولگرا با گرفتن یک گاف از او شروع به توهین کردند.

ولی از سوی دیگر میتوان نه وارد سیاسی بازی برخی رسانه ها شد و نه قضایای این چنینی را به هجوی مردمی کشاند. شاید اگر کمی بدون قضاوت به این ماجرا نگاه کنیم, بدون هیچ کدام از غرض ورزی ها یا سرگرمی ها, بدون تمایل به کوباندن و یا دفاع کردن, نکات مهم تری را نیز دریابیم.

تنهایی هانیه توسلی و سوگواری عمیق او برای گربه اش به واسطه شهرتش دیده شد. اما چه بسیار مردمانی از هموطنان مان که در تنهایی های عمیق تری فرو رفته اند, و هیچ گاه آن گونه که باید و شاید دیده و یا شنیده نمی شوند . کاش می شد, به جای تمرکز بر مرگ گربه یک سلبریتی و تخریب یک چهره به واسطه ی دلبستگی عمیقش به یک حیوان خانگی , به مساله ی تنهایی و وابستگی های عمیق تر از حد معمول, که این روزها افراد بسیاری درگیر آن هستند, نگاه دقیق تری داشته باشیم .

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ