واکنش کیهان به توئیت پیش ترانه علیدوستی پس از یک سال
 یکی از بازیگران ایرانی در اعتراض به عدم صدور مجوز اکران از سوی شورای پروانه نمایش، اظهار داشته که «چگونه ۹ نفر اعضای شورای پروانه نمایش از طرف همه ملت ایران تصمیم می‌گیرند؟»

منظور از جمع نظرات، نظر ۹ نفر است از طرف همه ملت

کیهان در واکنش به یک توئیت از ترانه علیدوستی نوشت:

برای اطلاع این بازیگر که احتمالا فرصت مطالعه ندارد، باید گفت براساس قوانین جاری کشور که در اغلب کشورهای دنیا رایج است، از آنجا که امکان حضور مردم در همه تصمیم‌گیری‌ها و امور مختلف اجرایی وجود ندارد، معمولا ملت‌ها، برای یک بازه زمانی مشخص، نهادی به نام دولت (با مدیریت ریاست جمهوری و یا نخست‌وزیر) به نمایندگی از سوی خود انتخاب کرده که آن دولت با اختیاراتی که از رای ملت به‌دست آورده، نهادهای اجرایی را در امور مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... سامان می‌دهد و به جای مردم این امور را تعیین تکلیف و اجرا می‌کند. بر همین اساس برای اکران فیلم‌ها، شورای 9 نفره پروانه نمایش نیز از سوی سازمان سینمایی وزارت ارشاد همان دولتی تعیین شده که گویا همین خانم بازیگر نیز به آن رای داده است و در واقع براساس همان رای مردم اختیار تصمیم‌گیری دارد.

با منطق این خانم بازیگر باید از این پس، صدور پروانه نمایش فیلم‌ها به رفراندوم عمومی گذاشته شود! اصلا 90-280 نفر در مجلس چه حقی دارند که به جای 80 میلیون تصمیم گرفته و قانون تصویب کنند؟! همه احکام قضایی هم به جای رای قاضی در رفراندوم عمومی تعیین شود! اصلا چه معنی دارد که یک نفر به عنوان داور درباره بازی پرسپولیس و استقلال نظر داده و یک طرف را برنده و طرف دیگر را بازنده اعلام نموده و دل میلیون‌ها نفر طرفداران تیم بازنده را خون کند؟! اینجا هم باید رفراندوم عمومی برگزار شود!

توئیتر ترانه علیدوستی

توئیتر ترانه علیدوستی


لازم به ذکر است که ترانه علیدوستی بیش از یکسال پیش در واکنش به اظهارات محمدحسین لطیفی در توییتر نوشت:
«لطیفی:"در مورد فیلم آقای کاهانی جمع نظرات این است که امکان اصلاح برای این فیلم وجود ندارد" منظور از جمع نظرات، نظر ۹ نفر است از طرف همه ملت.»


سیمرغ_:

ترانه علیدوستی توئیتی را یک سال پیش منتشر کرده, و تا کنون کیهان در مقابل آن سکوت نموده بود. گویا تا به حال آن را ندیده بود و حالا که آن را دیده دیگر در نظر نگرفته است که, بسیاری از جار و جنجال های مربوط به این توئیت اکنون فروکش کرده است و شاید پرداخت به آن خیلی هم چیزی را تغییر ندهد, اما به هر حال نباید چیزی از دست برود, و اگر نظری مخالف دیدگاه های این رسانه از سوی بازیگران و یا سایر اهالی هنر بیان شود, محکوم به کوبانده شدن است. حتی اگر یک سال از آن گذشته باشد.

بلی نمی شود برای دادن مجوز به هر فیلمی رفراندوم عمومی برگزار کرد, اما خیلی دشوار نیست پی بردن به نظر عموم مردم و بسیاری از اهالی هنر در مورد اینکه چه فیلم هایی برای اکران نامناسب نیستند, خصوصا اگر به استقبال مردم  پس از انتشار غیرمجاز یک فیلم توقیفی کمی توجه نمایید, شاید بتوانید راحت تر پی ببرید که چرا ترانه علیدوستی نظر آن نه نفر را, نماینده نظر کل ملت ایران نمی داند, و حتی واضح تر از آن دیدگاه اهالی هنر و فیلمسازان است که به مدد فضای مجازی این روزها به وضوح بیان می شود. و اگر شورای نظارت هنگام دادان مجوز اکران به یک فیلم کمی هم به دیدگاه ها و سلایق دیگر احترام بگذارد, آن وقت می توان آن ها را نماینده مردم و هنرمندان در انتخاب فیلم هایی که شرایط اکران را دارند دانست. شاید برخی از رسانه ها اعتقاد چندانی به در نظر گرفتن عقاید عموم مردم و اهالی هنر در آثار هنری که برای مردم خلق می شوند ندارد.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ