روایت مسعود جعفری جوزانی از زیباترین زنی که کورش جوانمردانه از کنارش گذشت
مسعود جعفری جوزانی گفت: علی‌رغم ناملایمات، کار تولید فیلم سینمایی «کوروش بزرگ» کُند اما بی‌توقف پیش می‌رود.

صحبت های مسعود جعفری جوزانی در مراسم بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر

طبق گزارش رسیده، مسعود جعفری جوزانی در مراسم بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر در تهران گفت:
انسان مقید به فرهنگ است و کوروش بزرگ پایه‌گذار فرهنگ بالنده ایرانی است. علیرغم ناملایمات  و شرایط نامطلوب، کار تولید فیلم سینمایی «کوروش بزرگ»؛ کُند اما بی‌توقف پیش می‌رود.

مسعود جعفری جوزانی که چندین سال درباره کوروش تحقیق کرده و در پی ساخت فیلم سینمایی به نام «کوروش بزرگ» است، یکی از سخنرانان مراسم بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر بود که روز گذشته یکشنبه 19 آذر ماه جاری در محل کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، وی در آغاز با ابراز تأسف از اینکه پس از گذشت شصت و نه سال از عمر اعلامیه جهانی حقوق بشر در سرتاسر دنیا حتی نمی‌توان از یک کشور نام برد که در آن این حقوق رعایت شده باشد؛ گفت:
حداقل نیاز انسان آن است که بتواند در پناه قانونی عادلانه، احساس امنیت کند. قانونی که نه فقط در نوشته و کتاب، بلکه در عرصه رفتار و کردار جامعه، افراد را علی‌رغم، رنگ پوست، نژاد، مذهب، ملیت و جنسیت برابر بداند. قانونی که به دارا و ندار امکان برابر آموزش و کسب دانش بدهد تا هر کس بتواند در آرامش تلاش کند و به نسبت  استعداد خود به سعادت و خرسندی برسد.

جوزانی از قانون عادلانه‌ای که به انسان آزادی بیان اندیشه و امکان برابردر عرصه کسب دانش بدهد به عنوان تنها وسیله همدلی و پیشرفت ملت‌ها نام برد، سپس به اهمیت پاکدستی و امانت داری مسئولین حکومت‌ها پرداخت و با اشاره به حکایت پیل بچگان از دفتر سوم مثنوی معنوی مولانا گفت:
کسانی که برای مدتی کوتاه، بیت‌المال را در ید اختیار دارند همان مسافرانی هستند که در حکایت پیل بچگان مولانا به جنگل رسیده‌اند. آنها می‌توانند از میوه‌ها استفاده کنند، اما باید از هلاک کردن و خوردن پیل بچگان که همان بیت‌المال است برحذر باشند. چرا که اگر دست به این جنایت نابخشودنی بزنند، مادر پیل بچگان، که در واقع همان ملت است، صدها فرسنگ از پی آنها خواهد رفت و تقاص خون فرزند خود را خواهد گرفت. این مادر، این ملت، این وطن، این پیل به ظاهر آرام، هنگامی که بو ببرد فرزندش را خورده‌اند، چنان غضب می‌کند که آتش و دود از خرطومش برخواهد خاست و اختلاس گران را زیر پا له خواهد کرد. اگر پیلی با این قدرت و عظمت پشت حضرت موسی نمی‌ایستاد، او چگونه می‌توانست با یک عصای چوبین حکومت فرعون را زیر و زبر کند؟


جوزانی سپس با اشاره به اینکه دوازده سال از عمر خود را در راه پژوهش و ساخت فیلم سینمایی «کوروش بزرگ» صرف کرده است، افزود:
در اهمیت شخصیت کوروش بزرگ که در همه کتاب‌های مقدس ادیان ابراهیمی از او به نیکی یاد شده، همین بس که در جنگی سپاهیان او زنی به نام «پانته‌آ» از اهالی شوش که به گفته مورخین زیباترین زن زمان بوده به اسارت می‌گیرند و قصد دارند او را به کوروش هدیه کنند. وقتی آراسپ، که از کودکی در کنار کوروش بزرگ شده، وصف پانته‌آ و قصد سپاه را به او می‌گوید و کوروش پی می‌برد که پانته‌آ همسری دارد، غضب می‌کند و آراسپ را وا می‌دارد که همراه گروهی تا بازگشت همسرش «ابراتس» از او پاسداری کند. جالب است بدانید که ابراتس، همسر پانته‌آ، به پاس جوانمردی کوروش بزرگ وفادارترین سردار او شد و در جنگ بزرگ در مصر کشته شد.

سازنده فیلم «شیر سنگی» پس از برشمردن خصیصه‌های انسانی خردگرایانه و جوانمردی کوروش اظهار داشت:
ما ایرانیان، کوروش را «پدر» و یونانیان اورا «قانونگذار» می‌دانند. افلاطون درباره او می‌گوید: «هنگام پادشاه»کوروش ایرانیان آزادی داشتند و آزاد بودند از این روی، سرور و فرمانروای سرزمین‌های بسیاری شدند ... اگر در بین آنها فرزانه خردمندی بود، چنان می‌کردند که همه بتوانند از اندرزهای او بهره ببرند. چرا که در میان آنان محبت بود و همه مردم با هم حس خویشاوندی داشتند، این بود که پیشرفت کردند و بزرگ شدند.»


نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی «در چشم باد»، با اشاره به اینکه انسان مقید به فرهنگ است و کوروش بزرگ پایه‌گذار فرهنگ بالنده ایرانی است، اعلامیه جهانی حقوق بشر را با منشور کوروش بزرگ مقایسه کرد که حداقل در هفت بند مشترک بودند، از جمله:
1ـ من برده‌داری را برانداختم و به بدبختی آنان پایان دادم.
2ـ فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند.
3ـ فرمان دادم هیچکس مال اهالی شهر را نگیرد و او را از هستی ساقط نکند و ....


کار تولید فیلم سینمایی «کوروش بزرگ» کُند اما بی‌توقف پیش می‌رود

مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما و تلویزیون در پایان سخنانش تأکید کرد:
علی‌رغم ناملایمات و شرایط نامطلوب، کار تولید فیلم سینمایی «کوروش بزرگ» را کُند اما بی‌توقف پیش می‌برد.

در پایان مراسم بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر که با همت کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد؛ به مناسب تولد مسعود جعفری جوزانی کیک تولدی فراهم شده بود که این فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران آن را فوت کرد و لوح تقدیر کانون وکلای دادگستری مرکز؛ توسط بهمن کشاورز وکیل پایه یک دادگستری و عضو این کانون، به جعفری جوزانی اهدا شد.

تکنوازی تار رضا مازندرانی در این مراسم نیز که دکتر میرجلال‌الدین کزازی استاد دانشگاه، نویسنده،شاهنامه‌پژوه و پژوهشگر به ایراد سخنرانی پرداخت؛ هارون یشایایی تهیه‌کننده سینما، حسین هدایتی سرمایه‌دار و مدیر ورزشی، فتح‌اله جعفری جوزانی بازیگر و تهیه‌کننده سینما، سحر جعفری جوزانی بازیگر سینما و تلویزیون،حسین نجف‌زاده خوشنویس و اقتصاددان، محمد ابراهیمیان نمایشنامه نویس و منتقد تئاتر، حسین دلیر کارگردان، علی روئین‌تن کارگردان سینما، مقصود جباری تهیه کننده سینما، سمیه نجومی بازیگر سینما، مهناز محمدی مستندساز و تعدادی از وکلای پایه یک کشور حضور داشتند؛ رضا مازندرانی نوازنده تار به تکنوازی پرداخت و قطعاتی از موسیقی سنتی ایران را با ساز خود اجرا کرد.

بیشتر بدانید : مسعود جعفری‌ جوزانی از یک تصادف شدید جان سالم به در برد

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir